برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

آیا آزادسازی ارز‌های بلوکه شده باعث سقوط دلار می‌شود؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
آیا آزادسازی ارز‌های بلوکه شده باعث سقوط دلار می‌شود؟

فرارو/متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 در طي هفته جاري، سفر رئيس کل بانک مرکزي به عراق و وزير امور خارجه به چين از اهميت بسزايي برخوردار بود، زيرا که اين سفر‌ها به خصوص سفر همتي به عراق براي اين منظور انجام شد که منابع ارزي بلوکه شده ايران در اين کشور‌ها آزاد شود، تا کشورمان بتواند با اين منابع واردات خود را انجام دهد و از اين طريق بازار ارز نيز آرام بگيرد.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به مثبت بودن رايزني هايش با مقامات عراقي گفت: با بانک مرکزي و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالي کشورمان توافق صورت گرفته است. عبدالناصر همتي درباره نتايج مذاکراتش با مقامات عراقي افزود: جلسه مشترک سه جانبه با روساي بانک مرکزي و بانک تجارت عراق منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالي ايران با هدف خريد کالا‌هاي اساسي براي کشور شده است.

همچنين، آنطور که همتي از جزئيات ديدار خود با نخست وزير عراق اعلام کرده، اين مقام مسئول در عراق دستورات لازم به بانک‌هاي مرکزي و تجارت اين کشور را براي تسريع در اجراي توافقات صورت گرفته، صادر کرده است و بدين منظور نيز مقرر شده به طور هفتگي روند انجام اين توافقات ميان دو کشور پيگيري شود.

 با آزاد شدن منابع ارزي در عراق، بازار ارز آرام خواهد شد
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق در گفتگو با فرارو با اشاره به اينکه رويکرد الکاظمي نخست وزير عراق حاکي از آن است که اين کشور مي‌خواهد بدهي‌هاي خود به ايران را تسويه کند، گفت: رئيس کل بانک مرکزي در سفري که به اين کشور داشت هم با نخست وزير و هم با وزير دارايي عراق ديدار کرد، الکاظمي بر پرداخت طلب ايران تاکيد دارد و در همين زمينه رئيس بانک مرکزي و بانک تجارت عراق را برکنار کرد.
.
وي افزود: الکاظمي براي پيگيري طلب‌هاي ايران يک کميته پيگيري تشکيل داد و اعلام کرده که خود هفته‌اي يکبار اين موضوع را دنبال خواهد کرد. در حال حاضر ۵ ميليارد دلار از پول صادرات برق و گاز ايران نزد عراق است و قرار است اين پول در بانک تجارت TVI عراق قرار بگيرد، تا ما بتوانيم از آن استفاده کنيم، ايران مي‌تواند کالا‌هاي اساسي غير تحريمي و دارو را بخرد و بانک مرکزي حواله براي بانک تجارت عراق صادر کند و از اين طريق پول مستقيما به حساب فروشنده واريز مي‌شود.

آل اسحاق اضافه کرد: سال گذشته حجم تجارت دو کشور بالغ بر ۱۲ ميليارد دلار بود، که از اين مبلغ ۹ ميليارد دلار آن مربوط به صادرات غيز نفتي شامل کالا‌هاي مصرفي، صنعتي، ساختماني و بهداشتي است و ۳ ميليارد دلار مرتبط با صادرات برق و گاز است، اين در حالي است که در شش ماه نخست سال ميزان صادرات غير نفتي به شدت کاهش يافته، چرا که در چهار ماه نخست سال به دليل شيوع کرونا مرز‌ها بسته بود و بعد از آن نيز مرز‌ها کامل باز نبود، حال بايد ديد تا پايان سال ميزان تجارت با عراق چه ميزان خواهد بود.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق با اشاره به تاثير آزادسازي دارايي‌هاي بلوکه شده در عراق، يادآور شد: قدر مسلم اين اتفاق در بازار ارز تاثيرگذار خواهد بود و باعث کاهش قيمت دلار در بازار مي‌شود، زيرا زماني که ما بتوانيم براي واردات کالا‌هاي اساسي از منابع خود در عراق استفاده کنيم، به تبع آن نياز ارزي در بازار دلار کاهش خواهد يافت و به نوعي تقاضا کم مي‌شود، که اين موضوع التهاب بازار ارز را کم مي‌کند.
 
 دلار بلوکه شده‌اي در چين وجود ندارد
مجيدرضا حريري رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين در گفتگو با فرارو با اشاره به اينکه کشورمان منابع ارزي بلوکه شده در چين ندارد، گفت: اين ۲۰ ميليارد دلاري که از آن صحبت مي‌شود، در مورد پول‌هاي بلوکه شده، امکان دست زدن به آن وجود ندارد، زيراکه اين پول‌ها به عنوان ذخاير ارزي کشور است و در برابر آن‌ها دولت ريال چاپ کرده، ايران الان پول نفتي که بخواهد در برابر آن کالا وارد کند، در چين ندارد. از سوي ديگر در مورد سفر آقاي ظريف وزير امور خارجه به چين هنوز خبر دقيقي اعلام نشده که توافقات اين سفر چه بوده است.

وي افزود: از دهه ۸۰ که تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورمان آغاز شد، به دليل اينکه امکان ورود پول نفت به کشور وجود نداشت، در آن زمان تصميم گرفته شد، که اين منابع در برخي از کشور‌هاي اروپايي و آسيايي به عنوان ذخيره ارزي نگه داري شود، در مقابل نيز دولت به پشتوانه اين دلار‌ها ريال چاپ کرد، به طور کلي کشور‌ها دو نوع دخاير استراتژيک دارند، برخي از کشور‌ها طلا نگه داري مي‌کنند و بعضي ديگر ارز‌هاي معتبر بين المللي که ايران ارز را انتخاب کرده است.

حريري اظهار داشت: اين پول‌هايي که همه از آن صحبت مي‌کنند، پول‌هاي حاصل از فروش نفت است که در برخي از کشور‌ها از جمله، هند، کره جنوبي، ژاپن و... وجود دارد و دولت به دنبال آن است که اين منابع را آزاد کند، اما اين کشور‌ها به بهانه تحريم‌ها آمريکا حاضر نيستند، در برابر اين بدهي خود حتي کالا را به ايران بفروشند، در مورد عراق نيز پول صادرات گاز و برق است، که سفر اخير رئيس کل بانک مرکزي نيز به بغداد نيز در همين رابطه بود.

رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين با تاکيد بر اينکه دولت تا سنت آخر پول نفت در چين را کالا وارد کرده و ديگر پولي در آن کشور نيست، بيان داشت: در حال حاضر نيز منبعي به عنوان پول بلوکه شده ايران در چين ندارد که بخواهد با آن کالا وارد کند، اين درحالي است که طي سه سال اخير حجم تجارت خارجي ايران با چين به شدت کاهش پيدا کرد، به طوريکه اين رقم در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۵۱ ميليارد دلار بود، اما در سال ۲۰۱۹ اين عدد به ۲۳ ميليارد دلار رسيد و پيش بيني مي‌کنيم، در سالجاري نيز تجارت با چين به زير ۲۰ ميليارد دلار برسد، به نوعي مي‌توان گفت، درپايان امسال، مبادله اقتصادي ما با چين به يک سوم کاهش پيدا مي‌کند.

وي اضافه کرد: نکته مهم و نگران کننده اين است که عليرغم اينکه قدر مطلق تجارت ما با چين طي اين سه سال کاهش يافته، اما قدر نسبي تجارت ما با چين نسبت به کل حجم تجارت خارجي افزايش يافته، به طوريکه در سال ۲۰۱۴، ۲۰ درصد مراوده ما با چين بوده، در کل تجارت خارجي، اما اين رقم الان به ۲۸ درصد رسيده عليرغم اينکه داد و ستد با چين بسيار افت کرده، اين بدان معناست که هر سال سهم ايران در تجارت بين الملل در حال کاهش است و اين نکته نگران کننده‌اي است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar