برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

پشت‌ پرده افشاگری علیه بایدن

منبع
فرارو
بروزرسانی
پشت‌ پرده افشاگری علیه بایدن

فرارو/متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

روزنامه نيويورک پست در گزارشي به ايميل‌هاي جو بايدن که ادعا مي‌شود شواهدي از سوءاستفاده هانتر بايدن پسر نامزد حزب دموکرات از قدرت پدرش که در آن زمان معاون رئيس‌جمهور آمريکا بود، پرداخته، اين در حاليست که اين ادعا‌ها در گذشته نيز توسط ترامپ و طرفداران مطرح شده و اينيار نيز چيز جديدي به مطالب قبلي اضافه نشده است.

 ايميل اصلي که از سوي روزنامه نيويورک پست برجسته شده است، پيامي مربوط به ماه مه سال ۲۰۱۵ است که در آن ادعا شده است که از سوي واديم پوژارسکي، مشاور شرکت بوريسما براي هانتر بايدن ارسال شده است. نيويورک پست مي‌گويد که در اين ايميل او از هانتر بايدن تشکر مي‌کند که به واشنگتن دعوتش کرد و فرصتي براي ملاقات با جو بايدن در اختيار او گذاشته است.

واکنش بايدن و ترامپ
کارزار انتخاباتي بايدن در بيانيه‌اي اعلام کرد که برنامه‌هاي بايدن را در آن زمان بررسي کرده است و هيچ جلسه‌اي برگزار نشده است. اندرو بيتس، سخنگوي ستاد انتخاباتي بايدن تاکيد کرده است که کميته‌هاي سنا به رهبري جمهوري‌خواهان پيش از اين به اين نتيجه رسيده‌اند که بايدن هيچگونه تخلفي در ارتباط با اوکراين انجام نداده است.

دونالد ترامپ در واکنش به افشاگري نيويورک پست، در توييتي به اين نشريه براي رو کردن دست بايدن تبريک گفت. ترامپ در توييتي نوشت: تبريک به نيويورک پست براي نشان دادن فسادي که جو بايدن خواب‌آلود و کشور ما را احاطه کرده است. او هميشه سياستمداري فاسد بوده است. شرم‌آور است!
 
نيويورک پست گفته است که از طريق رودي جولياني وکيل ترامپ به يک هارد ديسک حاوي پيام‌ها [ايميل‌ها]و عکس‌هاي هانتر بايدن رسيده است. آن‌ها گفته‌اند که اين مطالب در يک کامپيوتر رها شده در يک تعميرگاه وسايل کامپيوتري پيدا شده است.

در اين گزارش آمده است که نمي‌توانند تاييد کنند فردي که کامپيوتر را به تعميرگاه سپرده است، هانتر بايدن بوده باشد. نيويورک پست همچنين مي‌گويد که اف‌بي‌آي در جريان اين موضوع قرار داشت، اما رسانه‌هاي ديگر آمريکايي مي‌گويند که اف‌بي‌آي از اظهارنظر در اين باره خودداري کرده است.

محدوديت در انتشار گزارش از سوي توييتر و فيسبوک
اين در حاليست که ترامپ و هوادارانش به‌دليل محدود کردن دسترسي به يک گزارش درباره جو بايدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات پيش‌روي آمريکا، به توييتر و فيس‌بوک اعتراض کردند. اين دو شبکه اجتماعي بزرگ آمريکايي روز چهارشنبه دسترسي به گزارشي در روزنامه نيويورک پست را که ادعا مي‌کند به ايميل‌هايي دست پيدا کرده است که اقدام خلاف قانون جو بايدن و خانواده‌اش را نشان مي‌دهد، محدود کردند.

توييتر مي‌گويد که تصاوير موجود در گزارش شامل اطلاعات شخصي و خصوصي مانند آدرس‌هاي ايميل و شماره تلفن‌ها بود که قوانين ما را نقض مي‌کنند.

از سوي ديگر اندي استون، سخنگوي فيس‌بوک نيز اعلام کرد اين شرکت در تلاش است تا انتشار گزارش را در فيس‌بوک کاهش دهد. وي تاکيد کرد که اين شبکه اجتماعي اگر «نشانه‌هايي درباره غلط بودن يک مطلب داشته باشد» مي‌تواند به طور موقت عليه محتواي منتظر بررسي از سوي سازمان‌هاي خبري و افراد ديگر اقدام کند.

نيويورک پست نيز در واکنش به اين اقدام گفت: «ابتدا سانسور کنيد و سپس سوال کنيد: اين يک نگرش توهين‌آميز است که دو غول آمريکايي شبکه‌هاي اجتماعي در پيش گرفته‌اند.»

 افشاگري حاوي مطالب جديدي نبود
اميرعلي ابوالفتح تحليل‌گر مسائل آمريکا در گفتگو با فرارو با اشاره به افشاگري روزنامه نيويورک پست در مورد ايميل‌هاي جو بايدن، گفت: اين ايميل‌ها حامل دو مطلب اصلي بوده است، اول اينکه بايدن در زمان حضور در پست معاونت رئيس جمهوري ايالت متحده از سمت خود سوء استفاده کرده و با فشار به دولت اوکراين باعث تبرئه پسر خود شده، در اين زمينه حتي دادستان پرونده نيز عوض شده، مورد دوم نيز مرتبط با اعتياد هانتر پسر بايدن است، که در ايميل‌هاي بايدن وجود داشته است.

وي افزود: اين دو فکت قبلا نيز بار‌ها توسط طرفداران ترامپ به آن‌ها پرداخته شده و اين ايميل‌ها حاوي نکات تازه‌اي نبوده است، در همان زمان که بايدن اعلام نامزدي کرد، ترامپ و طرفدارانش بايت پرونده پسرش او را بار‌ها مورد حمله قرار دادند و مسئله جديدي نيست، در مورد اعتياد پسرش نيز او در مناظره با ترامپ صراحتا اعلام کرد که فرزندش اعتياد داشته و الان ترک کرده است، اين‌ها موضوعات جديدي نبوده که الان افشاگري به حساب آيد، اما رودي جولياني وکيل ترامپ که اين اسناد را در اختيار نيويورک پست قرار داده، اعلام کرده به زودي جزئيات جديد و منتشر نشده‌اي را از سوء استفاده‌هاي بايدن از قدرت منتشر خواهد کرد.

ابوالفتح بيان داشت: اگر اين مطالب واقعا منتشر شود و باعث رسوايي بايدن شود، به واقع مي‌توان گفت، که سورپرايز اکتبر در انتخابات آمريکا رخ داده و ممکن است همان بلايي که سال ۲۰۱۶ بر سر هيلاري کلينتون آمد، اين دوره بايدن آن را تجربه کند، اما تا الان که مطالب افشا شده چيز جديدي نبوده، بنابراين اين ايميل‌هاي افشا شده تاثيري بر روي وضعيت بايدن و ترامپ نداشته است، اما اگر مطالب جديدي افشا شود که حاوي چيز‌هاي جديدي باشد، آن زمان است که اوضاع فرق خواهد کرد و بايدن با خطرات بسيار بزرگي روبرو خواهد بود.

اين کارشناس مسائل آمريکا با اشاره به اينکه همچنان در اکثر نظرسنجي‌هايي که انجام شده، بايدن برتري خود نسبت به ترامپ را حفظ کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر يکي از مهم‌ترين چالش‌هايي که ترامپ با آن روبرو است، مسئله تضعيف جايگاه وي در بين راي دهندگان بالاي ۶۵ سال است، ترامپ در بين اين قشر و رده سني جايگاه و پايگاه راي بسيار قوي داشته، به طوريکه اين مسئله از نقاط قوت او به شمار مي‌رفت، اما به دليل شيوع گسترده کرونا در آمريکا و تشديد آن طي روز‌هاي اخير آن‌ها بسيار نگران وضعيت سلامت خود هستند و بيم اين دارند در صورتيکه ترامپ انتخاب شود، اوضاع کرونا در آمريکا حتي وخيم‌تر شود.

آمريکايي‌ها نگران لغو قانون بيمه‌هاي درماني خود از سوي ترامپ هستند
وي ادامه داد: با توجه به اينکه ترامپ خود به کرونا مبتلا شد و در اين زمينه نيز بعد از مرخص شدن از بيمارستان، هيچ گونه رعايتي نمي‌کند، بسياري از افراد سالمند آمريکايي از انتخاب دوباره ترامپ نگران هستند، از سوي ديگر مسئله بيمه‌هاي درماني در آمريکا همچنان مناقشه برانگيز است، قانون مربوط به اين بيمه‌هاي درماني که به اوباماکر معروف است، در صورتيکه ترامپ انتخاب شود، به احتمال زياد لغو خواهد شد از سوي او و اين مسئله براي بسياري از آمريکايي‌ها بسيار زيان آور خواهد بود.

ابوالفتح با تاکيد بر اينکه ترامپ براي ماندن در کاخ سفيد نياز به يک دستاورد و عملکرد بزرگ و تاثيرگذار دارد، يادآور شد: مسئله اقتصادي در آمريکا طي اين روز‌ها بسيار داغ شده، ترامپ اعلام کرده که با وجود وخيم شدن اوضاع کرونا در آمريکا، ديگر تعطيل نخواهد کرد اين کشور را، اين مسئله براي جمهوري خواهان بسيار مهم است و مي‌تواند راي آن‌ها را بيشتر از گذشته نصيب ترامپ کند، اما در سوي مقابل آن قشري از آمريکايي‌ها که نگران سلامت خود هستند، از اين اقدام ترامپ نگران شده اند، حال اگر در اين مدت باقيمانده، ترامپ بتواند نرخ بيکاري در آمريکا را کاهش بيشتري دهد، قدر مسلم شانس خود را تا حدودي زيادي افزايش خواهد داد.

اين کارشناس مسائل آمريکا عنوان کرد: در حال حاضر نيز نمي‌توان پيش بيني دقيقي در مورد برنده انتخابات رياست جمهوري آمريکا کرد، زيرا که اين ايام باقيمانده بسيار مهم و است و يک اتفاق مي‌تواند به کل ورق را برگرداند، از سوي ديگر دو مناظره باقيمانده بين ترامپ و بايدن که قرار است، برگزار شود، از اهميت بسياري برخوردار است، عملکرد اين دو در مناظرات مي‌تواند بر روي تصميم گيري کسانيکه هنوز مردّد هستند که به چه کسي راي بدهند، بسيار تاثيرگذار باشد، بنابرابن راي‌هاي خاکستري مي‌توانند، نتيجه رقابت بين نامزد‌هاي دموکرات و جمهوري خواه را رقم بزند.

وي خاطرنشان ساخت: به طور کلي اين عملکرد ترامپ است که مشخص مي‌کند، چه کسي برنده است، اگر رئيس جمهور فعلي آمريکا تا موعد برگزاري انتخابات همچنان با چالش‌هاي فراواني دست و پنجه نرم کند، او قدر مسلم باز هم از رقيب دموکراتش در نظرسنجي‌ها عقب خواهد ماند، اما اگر بتواند در اين زمان باقيمانده اقدامات موثري را انجام دهد، شانس خود را افزايش خواهد داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

دانلود اپلیکیشن آخرین خبر