برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

بازگشت امید به اردوگاه ترامپ

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
بازگشت امید به اردوگاه ترامپ

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

خط اصلي حمله به جو بايدن، نامزد دموکرات‌ها از طريق «نيويورک‌پست» به کارزار انتخاباتي ترامپ داده شد: «افشاي فساد هانتر بايدن، پسر جو بايدن در اوکراين». اين مي‌تواند فرمان ترامپ براي پيروزي به کاخ سفيد باشد. «نيويورک پست» گزارشي جنجالي با موضوع فساد خانواده «جو بايدن» نامزد دموکرات انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا منتشر کرده است که حتي شبکه‌هاي اجتماعي چون توئيتر و فيس‌بوک هم براي ممانعت از دست به دست شدن آن، محدوديت‌هايي را وضع کردند. محتواي اين گزارش درباره ايميل‌هايي است که گفته مي‌شود تاييدي است بر سوءاستفاده «هانتر بايدن» پسر نامزد حزب دموکرات از قدرت پدرش در دوره‌اي که او معاون رئيس‌جمهور آمريکا بوده است.


ادعا مي‌شود ايميل‌ها را «رودي جولياني» وکيل شخصي ترامپ از لپ‌تاپي شکسته که در يک تعميرگاه رها شده بود و بعد به دست اف‌بي‌آي کشف و ضبط شد، به دست آورده و در اختيار اين روزنامه قرار داده است. به نوشته نيويورک‌پست، هانتر بايدن در سال ۲۰۱۵ وقتي به هيات‌مديره شرکت انرژي اوکرايني «بوريسما» مي‌پيوندد، پدرش را به يکي از مديران ارشد اين شرکت معرفي مي‌کند تا از نفوذ او براي اخراج يک دادستان که درباره اين شرکت تحقيق مي‌کرد، استفاده کند. در اين گزارش، همچنين تصاويري از هانتر بايدن در حال کشيدن مواد مخدر منتشر شده است. اين در حالي است که ستاد انتخاباتي بايدن مدعي است چنين جلسه‌اي ميان وي و مدير شرکت اوکرايني برگزار نشده است. اما ترامپ، در توييتي با قدرداني از نيويورک پست به‌دليل انتشار اين گزارش، نوشت: «به نيويورک پست تبريک مي‌گويم که فساد گسترده پيرامون جو بايدن خواب‌آلود و کشور ما را افشا کرد. او هميشه يک سياستمدار فاسد بوده است. خفت‌آور!» وي در توييت ديگري نوشت: «جو بايدن بايد بلافاصله همه ايميل‌ها، جلسات، تماس‌هاي تلفني، اسناد و سوابق مربوط به دخالت در معاملات تجاري خانواده‌اش و تاثيرگذاري در سراسر جهان از جمله در چين را منتشر کند.» صحت ايميل‌هاي منسوب به بايدن و پسرش هنوز تاييد يا تکذيب نشده است اما توسل تيم انتخاباتي ترامپ به حربه‌اي مشابه در آستانه برگزاري رقابت ۲۰۱۶، به کاهش شديد محبوبيت هيلاري کلينتون نامزد دموکرات آن دوره منجر شد و نتيجه بازي را به نفع حزب جمهوري‌خواه تغيير داد.

ترامپ در تلاش براي جا گذاشتن بايدن
در حالي که کمتر از ۲۰ روز ديگر به انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده باقي مانده است، تيم ترامپ سعي مي‌کند تا ميراث مرد مو نارنجي کاخ سفيد را با تغيير برخي مقررات حفظ کند. همچنين به جاي مناظره دو نفره، بايدن و ترامپ در دو شبکه تلويزيوني با مجريان آمريکايي گفت‌وگو کردند تا به اين شکل يک مناظره غيرمستقيم را سر و سامان دهند. افزون بر اين، وقتي اعلام شد ترامپ ديگر ناقل بيماري کرونا نيست، او فعاليت‌هاي انتخاباتي‌اش را از سر گرفته است و روز شنبه کارزار انتخاب مجدد خود را در ميشيگان و ويسکانسين ادامه داد.  به گزارش رويترز، او روز شنبه، پيش از آغاز تور تبليغاتي خود به ايالت‌هاي غربي، ابتدا به ميشيگان و سپس ويسکانسين سفر کرد. هدف ترامپ از انجام اين سفرها جبران عقب‌افتادگي‌ در نظرسنجي‌ها در برابر بايدن است.  در حالي که دو و نيم هفته ديگر انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا برگزار مي‌شود، ترامپ تور تبليغاتي خود را متمرکز بر ايالت‌هايي کرده است که چهار سال پيش در آنها توانسته بود پيروز شود.  تاجر سابق و رئيس‌جمهوري فعلي ايالات‌متحده در دو ايالت ويسکانسين و ميشيگان توانسته بود در سال ۲۰۱۶ پيروزي را از آن خود کند اما نظرسنجي‌هاي فعلي نشان مي‌دهد او از همتاي دموکرات خود عقب است. اين دو ايالت مي‌توانند تا حدي تضمين پيروزي ترامپ براي انتخاب مجدد باشند و در هفته‌هاي گذشته، تبليغات تلويزيوني ترامپ در اين دو نقطه افزايش داشته است.  در حالي که تيم ترامپ برنامه‌هاي تبليغاتي خود را افزايش داده است، کامالا هريس، شريک انتخاباتي بايدن، وقتي متوجه شد دو تن از اعضاي ستاد انتخاباتي‌اش به کرونا دچار شده‌اند، تغييراتي در برنامه‌هاي خود به‌وجود آورده است.  در انتخابات رياست‌جمهوري هر نامزدي بتواند به بيش از ۲۷۰ راي الکترال دست پيدا کند، مجوز ورود به کاخ سفيد دريافت مي‌کند. ايالت‌هاي ويسکانسين، ۱۰، ميشيگان، ۱۶، آريزونا، ۱۱ و نوادا، جايي که ترامپ امروز در آن حضور پيدا خواهد کرد، ۶ راي الکترال دارد.  درگيري اين روزهاي دو نامزد در دوراهي اقتصاد و مبارزه با بيماري کرونا است که اين اواخر نيز مجددا رو به افزايش گذاشته است. بايدن، ترامپ را مقصر وضعيت آمريکا مي‌داند و دولت او را متهم مي‌کند که در قضيه مديريت اين بيماري رفتار مناسبي نداشته‌اند.  برخي پيش‌بيني‌ها حکايت از اين دارد که احتمالا آم ار مرگ و مير کرونايي در آمريکا افزايش يابد. بايدن روز جمعه گفت ترامپ در برخورد با بيماري دروغ گفته و اقدام مناسبي نداشته است. بايدن در کارزار انتخاباتي‌اش در ديترويت گفت: «ما به‌عنوان يک کشور بسيار بهتر از اين عمل کرده‌ايم.» او تصريح کرد که آمريکا اين فرصت را دارد تا کشور را مجددا بهتر بسازد. ترامپ اما دست به ستايش از عملکرد خود براي مواجهه با اين بيماري زد و گفت ما جان ۵ ميليون آمريکايي را نجات داده‌ايم. او تاکيد کرد که آمريکا قادر است، کارهاي شگفت‌انگيزي انجام دهد.

مناظره غير مستقيم
در حالي که بايدن و ترامپ در اين چند روز به يکديگر حمله کرده‌اند اما مهم‌ترين انتقادات را در دو برنامه تلويزيوني جداگانه که همزمان روي آنتن رفت، انجام دادند. بنابر گزارش رتبه‌بندي نيلسن، در اين مناظره غيرمستقيم اين بايدن بود که توانست رقيب جمهوري‌خواه خود را شکست دهد.  برنامه گفت و شنود بايدن به‌طور متوسط ۱/ ۱۵ ميليون بيننده داشت، اما اين رقم براي دونالد ترامپ به ۵/ ۱۳ ميليون نفر رسيد. در برنامه اي‌بي‌سي که بايدن حضور داشت او به مشکلات مديريتي ترامپ در حوزه برخورد با بيماري کرونا پرداخت و ترامپ نيز از موفقيت خود در شکست اين بيماري از منظر شخصي و عمومي سخن گفت.  يکي از مهم‌ترين انتقادات به اين دو برنامه تلويزيوني اين بود که تصميم گرفته شد، همزمان روي آنتن برود. آمار نيلسن مربوط به بينندگان تلويزيوني است و هيچ ارتباطي با ساير پلت‌فرم‌هاي ديجيتالي ندارد و آمارها مي‌گويند که تعداد بينندگان از اين طريق در حال افزايش است. قرار است آخرين مناظره بين بايدن و ترامپ روز پنج‌شنبه برگزار شود. معمول است که سه مناظره در آمريکا بين دو نامزد رياست‌جمهوري برگزار شود اما با توجه به بيمار شدن ترامپ، مناظره دوم لغو شد.

رکوردشکني راي زودهنگام
مقام‌هاي ايالتي در آمريکا از شرکت بي‌سابقه شهروندان اين کشور در راي‌گيري پيش از موعد در چارچوب انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. تا روز جمعه بيش از ۲۳ ميليون آمريکايي راي خود را حضوري يا از طريق پست به صندوق‌هاي انتخاباتي انداخته‌اند. به گزارش الجزيره، در انتخابات سال ۲۰۱۶ در زماني مشابه تنها ۶ ميليون تن راي داده بودند. متخصصان مي‌گويند افزايش مشارکت در راي‌گيري پيش از موعد با همه‌گيري کروناي ۲۰۱۹ و تلاش شهروندان آمريکا براي پيدا کردن جايگزيني براي راي‌دهي در روز انتخابات ارتباط مستقيم دارد.  روز سه‌شنبه شهروندان آمريکايي در تگزاس، ايالتي که محدوديت‌هاي سختگيرانه‌اي براي شرکت در راي‌گيري پيش از موعد دارد رکورد مشارکت در اولين روز انتخابات زودهنگام را شکستند.

در اوهايو، يکي از ايالت‌هاي حساس و تعيين‌کننده در انتخابات رياست‌جمهوري نيز بيش از دو ميليون و سيصد هزار تن تاکنون راي داده‌اند. گزارش‌ها حاکي از آن است که تاکنون آراي دموکرات‌ها در اين دوره بيش از جمهوري‌خواهان بوده است. در ميان اين گروه از دموکرات‌ها که تاکنون راي داده‌اند تعداد زنان و آفريقايي‌تبارها بيشتر است. عده‌اي از آنها از روي بي‌رغبتي به دونالد ترامپ و برخي ديگر با انرژي آزاد شده از اعتراضات ضد بي‌عدالتي نژادي راي داده‌اند. اعتراضاتي که بعد از کشته شدن جورج فلويد به دست پليس در مينه‌سوتا آغاز شد. با وجود برتري دموکرات‌ها تا اينجاي کار، اين به معني پيروزي آنها نيست. جمهوري‌خواهان معتقدند راي‌گيري پستي احتمال تخلف و تقلب انتخاباتي را افزايش مي‌دهد و حتي اگر دموکرات‌ها تاکنون پيش افتاده باشند، جمهوري‌خواهان در روز انتخابات حضور گسترده‌اي خواهند داشت. به گزارش «مرکز عدالت برنان» نرخ تقلب در کل آمريکا در سال ۲۰۱۷ بين ۰۰۰۰۴/ ۰درصد تا ۰۰۰۰۹/ ۰ درصد بوده است. تعداد بالاي راي‌دهندگان به صف‌هاي طولاني منجر شده و در مواردي مردم تا ۱۱ ساعت در صف مانده‌اند. به نظر مي‌رسد جوان‌ترها که معمولا سخت‌تر از ديگران در انتخابات شرکت مي‌کنند امسال مشارکت گسترده‌تري در انتخابات دارند. براساس نظرسنجي اکسيوس در ميان دانشجوها، از هر ۱۰ دانشجو، چهار تن گفته‌اند در صورت پيروزي دونالد ترامپ دست به اعتراض خواهند زد. ۶ تن از هر ۱۰ تن گفته‌اند در اين صورت دوستاني را که واجد شرايط راي‌دهي بوده‌اند اما راي نداده‌اند شماتت خواهند کرد.

تلاش براي حفظ ميراث ترامپ
به‌دليل اينکه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري ايالات‌متحده ممکن است در انتخاب مجدد پذيراي شکست شود، کابينه وي در تلاش است با اعمال برخي تغييرات نظارتي، زندگي ميليون‌ها نفر آمريکايي را تحت‌تاثير قرار دهد، بنابراين ممکن است برخي تغييرات به چالش‌هاي دادگاهي تبديل شود. به نوشته روزنامه نيويورک‌تايمز، اين تلاش‌ها در طيف وسيعي از آژانس‌هاي فدرالي مشهود بوده و شامل پيشنهادهايي نظير ساعات کاري کاميون‌داران و اجازه جمع‌آوري بيشتر به داده‌هاي بيومتريک و همچنين تعيين استانداردهاي فدرالي براي جايگاه کارکنان و کارمندان و پيمانکاران مستقل است.  در تلاش براي ايجاد قوانين جديد تا پيش از ۲۰ ژانويه، تيم دونالد ترامپ الزامات در باب اظهارنظر عمومي در مورد برخي از تغييرات را محدود کرده يا ناديده مي‌گيرد و منتقدان منصفي را که مي‌گويند دولت نتوانسته است تجزيه و تحليل دقيق را انجام دهد، کنار مي‌گذارد. در اين زمينه برخي موارد مانند قانون جديدي که اجازه انتقال ريلي گاز مايع قابل‌اشتعال را مي‌دهد، مطرح شده است. اين در حالي است که اين قانون مي‌تواند خطرات جاني بسياري براي مردم آمريکا فراهم آورد.  هر دولتي سعي مي‌کند زماني که به پايان دوران زمامداري‌اش نزديک مي‌شود، تغييرات مدنظر خود را پياده کند تا نه‌تنها ميراث خود را حفظ کند، بلکه به‌گونه‌اي دست جانشين خود را ببندد که نتواند آن را در دوره جديد کنار بزند. با اين وجود در حالي که دوره چهار ساله اول دونالد ترامپ در حال اتمام است، او در اين چهار سال به‌دليل اعمال برخي قوانين، بسيار تحت‌فشار بود اما در اواخر دوره‌اش به اين روند سرعت بيشتري بخشيده و حتي صداي برخي از مقامات حاضر در دولت‌هاي جمهوري‌خواه را هم در آورده است.  سوزان دادلي، که در دولت جورج بوش در بخش تنظيم مقررات فعاليت مي‌کرد به نيويورک‌تايمز گفت: «دو مشخصه اصلي تنظيم خوب مقررات، يکي انسجام مقررات جديد و دومي در نظر گرفتن افکار عمومي در تصويب آنها است.» او افزود: «وقتي اين دو فاکتور در نظر گرفته نشود، جاي نگراني است.» همزمان راجر کوهن، ستون‌نويس نيويورک‌تايمز در گزارشي نوشت که ترامپ آخرين مرد ايستاده براي سفيدپوستان آمريکايي است. او در يادداشت خود در تاريخ ۱۶ اکتبر نوشت: «کمتر از ۲۰ روز ديگر مانده است. انتخابات اين دوره يک مسير سخت و طولاني بوده است. من نگراني را در چهره‌ها مي‌بينم، مهاجران عذاب‌کشيده در مرز با مکزيک و چهره‌هاي پر از نفرت، آنهايي که در شارلوتسويل عليه سفيدپوستان نژادپرست شعار مي‌دهند. دونالد ترامپ خود عامل همه اين ترس‌ها بوده و او کسي است که از جايگزين شدن اين ترس‌ها پرده برداشته است، جايي که او رويکردش را يک جايگزين عالي خوانده است اما من آن را رويکرد سفيدپوستان در برابر غيرسفيدپوستان مي‌خوانم. آمريکا به مکاني تبديل شده است که بايد گفت سفيدپوستان ناسيوناليست در برابر مهاجران، افراد معمولي در برابر همجنس‌خواهان، طرفداران حمل اسلحه با مخالفان آن رودررو قرار گرفته‌اند. ترامپ قصد دارد تا ارزش‌هاي خود را جايگزين کند. او براي اين منظور از هرچه دم دستش بوده، استفاده کرده است: دروغ، خشونت و تحريک کردن طرفدارانش. اما مهم‌ترين سلاح ترامپ «ترس» است. ترس به جان عده‌اي انداختن و آنها را در برابر يکديگر قرار دادن. پس جاي تعجب نيست که آمريکاي امروز در شکننده‌ترين حالت خود پس از جنگ با ويتنام به پاي صندوق‌هاي راي مي‌رود.  «جايگزيني بزرگ يا عالي» اصطلاحي است که به «رنو کامو» نويسنده فرانسوي نسبت داده مي‌شود.

او مي‌گويد: «جايگزين بزرگ بسيار ساده است. شما يک ملت داريد اما در فضاي يک نسل مردمان متفاوتي داريد.» البته اين تعريف خوبي از آمريکا است. اين همان مساله‌اي است که آمريکاي ترامپ ناديده مي‌گيرد. او مي‌خواهد آمريکاي سفيد را جايگزين کند. پشت شعار اول آمريکا يعني غيرآمريکايي کردن مهاجران.  اين تغيير مي‌تواند ترسناک باشد. اين همان چيزي است که تئوري توطئه جايگزيني بزرگ قصد دارد انجام دهد. کامو درخصوص نسل کشي با جايگزيني بزرگ هشدار مي‌دهد. در مدل اروپايي اين تئوري نظم سفيدپوستان اروپايي و فرانسوي توسط گروهي از مسلمانان اين قاره به چالش کشيده مي‌شود. در مورد ترامپ به‌جاي مسلمانان، مکزيکي‌هاي به گفته ترامپ قاچاقچي و متجاوز وجود دارند که در برابر سفيدپوستان قرار گرفته‌اند.  فرانسه نگران مسلمانان شمال آفريقا است. آلمان زماني نگران يهودي‌ها بود که تئوري جايگزين به قتل ۶ ميليون تن از آنها انجاميد. در دنياي مهاجرت دسته‌جمعي، ترس بيداد مي‌کند؛ برخي از ايده‌هاي ملي کمرنگ مي‌شوند يا از بين مي‌روند. به گفته راجر کوهن، امروز آمريکا مستعد اين ترس ويژه است، زيرا دنيا از راه‌هاي ناآرام تغيير کرده است. قدرت به شرق آسيا کوچ کرده است. جنگ‌هاي اخير آمريکا نااميدکننده بوده است. تا اواسط قرن، سفيدپوستان غيرلاتين‌تبار کمتر از ۵۰ درصد از جمعيت را تشکيل خواهند داد.  مشاهده از بين رفتن مشاغلي مانند مشاغل مربوط به زغال‌سنگ در کنتاکي ترسناک است. ترامپ متوجه شده است که مي‌تواند صداي اين ترس باشد. او مي‌تواند ديوار بسازد تا مانع ورود رنگين‌پوستان مکزيکي به آمريکا شود. او يک دغل‌باز است. او سينه خود را به سبک موسوليني سپر مي‌کند اما او به‌طور ذاتي ترسو است. کوچک‌ترين چيز او را مي‌ترساند. او در خون راه‌انداختن تبحر دارد. او در خنثي کردن اقدامات مهارت دارد. او در انجام هيچ‌کاري که مفيد باشد، مهارت ندارد. تنها کمتر از ۲۰ روز ديگر به انتخابات باقي مانده است. آمريکا بايد تصميم بگيرد آيا آينده بهتر را انتخاب خواهد کرد يا روي به خود تخريبي خواهد آورد؟ تصميم خواهد گرفت که مجددا روي خود سرمايه‌گذاري کند يا بيش از حد در خود فرود رود. آنگونه که ادوارد مورو خاطرنشان مي‌کند: «ما نمي‌توانيم از آزادي در بيرون از مرزها دفاع کنيم، در حالي که در داخل آن را نابود مي‌کنيم.» سال ۱۹۵۴، اوج مک‌کارتيسم بود و سناتور مک‌کارتي خطر کمونيسم را براي زندگي آمريکايي گوشزد کرد: «از پاکسازي‌ها و ليست‌هاي سياه که تعداد بي‌شماري از آمريکايي‌ها را غيرآمريکايي معرفي مي‌کند.» تاريخ دوباره در حال تکرار است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar