برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

روایت "آتلانتیک" از صدايِ سکوت در مراسم تحلیف بایدن

منبع
فرارو
بروزرسانی
روایت "آتلانتیک" از صدايِ سکوت در مراسم تحلیف بایدن

فرارو/ متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در اخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

"الين گودفري*" نويسنده و تحليلگر "نشريه آتلانتيک" در مقاله اي، به وضعيت سوت و کورِ شهر واشنگتن در بحبوحه برگزاري مراسم تحليف رياست جمهوري جديد آمريکا "جو بايدن" اشاره کرده و به نوعي بر اين مساله تاکيد کرده که مراسم تحليف بايدن را بايستي يکي از آرام‌ترين تحليف‌ها در کل تاريخ سياسي آمريکا ارزيابي کرد. آرامشي که در سايه دوره‌اي از تنش و آشوب، تحت تاثير حضور دونالد ترامپ در قدرت، ايجاد شده و جلوه‌اي از آسيب‌هاي ترامپ به جامعه آمريکا است. وي در اين رابطه مي‌نويسد:

«بالاخره دوره پر سروصداي رياست جمهوري دونالد ترامپ در آمريکا که با جنجال‌هايي نظير حمله حاميان افراطي وي به ساختمان کنگره آمريکا و ده‌ها بحران سازي ديگر همراه بود، به پايان رسيد و در نهايت، مراسم تحليف جو بايدن (در نبودِ دونالد ترامپ) برگزار شد.

به گزارش فرارو، گردشي ساده در خيابان‌هاي واشنگتن در آستانه مراسم تحليف بايدن نشان مي‌دهد که همه جا در سکوتي مطلق فرو رفته و جامعه آمريکا به نوعي به آينده‌اي جديد، اميدوار است. شايد اين مساله، پايان خوبي براي يکي از پرسروصدا‌ترين دوران‌ها در تاريخ سياسي آمريکا باشد.

اگر شرايط آمريکا در بحبوحه مراسم تحليف، عادي بود و اگر سالي که در آن هستيم هم، سالي عادي بود، بدون ترديد هزاران آمريکايي به خيابان‌هاي کشورشان مي‌ريختند و سعي مي‌کردند به هر نحو ممکن که شده در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد آمريکا شرکت کنند و وي را ببيند. آن‌ها بدون ترديد شور و شوق زيادي را تجربه مي‌کردند. با اين حال، آمريکا در آستانه برگزاري مراسم تحليف، آرامشي توام با سرخوردگي را تجربه مي‌کرد و مراسم تحليف بايدن، در نوع خود، به يکي از خسته کننده‌ترين مراسم تحليف در تاريخ آمريکا تبديل شد.

با اين همه، دموکرات‌ها در شرايط کنوني، چيز‌هاي زيادي دارند که به آن‌ها افتخار کنند. آن‌ها موفق شدند که دونالد‌ترامپِ جنجالي را با معاونِ رئيس جمهور اوباما (جو بايدن)، جايگزين کنند. آن‌ها براي نخستين بار، يک زنِ سياه پوست (کامالا‌هريس) را به کرسي معاون رياست جمهوري آمريکا منصوب کردند. با اين حال، حتي بخش زيادي از دموکرات‌‎هاي شادمان نيز در شرايط کنوني و در بحبوحه تحليف بايدن، در خانه‌هاي خود بودند و بدون شور و هيجانات معمول، اقدام به جشن گرفتنِ تحليف بايدن کردند.

مسائلي نظير آنچه پيس از اين عنوان شدند، به وضوح نشان مي‌دهند که تا چه ميزان وضعيت در آمريکا، پيچيده و مبهم است. در شرايط فعلي، بيش از ۴۰۰ هزار نفر در آمريکا بر اثر ابتلا به ويروس کرونا، جان خود را از دست داده اند. بحراني که همچنان هم ادامه دارد. روند واکسيناسيون کرونا در آمريکا، به شدت آرام و کُند پيش مي‌رود و ويروس کرونا با جهش‌هاي جديد خود، بسياري را نگران کرده است. اکنون واشنگتن، شرايطِ يک شهر سوت و کور و قرنطينه شده را دارد. تنها چند روز قبل، حاميان افراطي ترامپ، در اقدامي که حمله‌اي مستقيم به دموکراسي بود، به ساختمان کنگره آمريکا حمله کردند و چالشي بزرگ را به وجود اآوردند. اين مساله مايه شرمساري ملي و بين المللي براي آمريکا شد و خسارتي بزرگ به وجهه بين المللي اين کشور وارد کرد.

قبل از برگزاري مراسم تحليف بايدن، در گوشه گوشه واشنگتن، پست‌هاي ايست و بازرسي زيادي تعبيه شده بود و عملا اين شهر را به يکي از امنيتي‌ترين شهر‌هاي جهان تبديل کرده بود. شماري از حاميان بايدن، پلاکارد‌هايي را در دست داشتند که عکس‌هاي بايدن-هريس روي آن‌ها قرار داشت و يا روي آن‌ها نوشته شده بود "کارِ ترامپ را تمام کن". بسياري از حاميان بايدن زماني که وي گفت که "روياي برابري براي همه، ديگر به تعويق نخواهد افتاد"، براي او دست زده و هورا کشيدند. امري که شايد تحقق آن، زمان و کار‌هاي زيادي را بطلبد.

يکي از حاميان بايدن که از شهري دور براي تماشاي مراسم تحليف وي، خود را به واشنگتن رسانده بود به من گفت: "من در مراسم تحليف اوباما بودم و حالا مي‌خواستم در مراسم تحليف بايدن نيز حضور داشته باشم و شاهد تکرار تاريخ باشم. با اين حال، من به دليل ملاحظاتِ خاص مراسم تحليف بايدن، نتوانستم خود را به محل برگزاري مراسم، نزديک کنم. اين مساله چيزي نبود که من انتظار آن را داشته باشم".

وي در مورد نوعِ استقبال و همچنين ملاحظات امنيتي شديد در بحبوحه برگزاري مراسم تحليف بايدن، ابراز تعجب کرد و کاملا در اين رابطه گيج بود. با اين حال، وي تاکيد کرد که به وضعيت کنوني احترام مي‌گذارد، زيرا معتقد است اين رويکرد، بيش از همه در راستاي منافع ايالات متحده آمريکا، در برهه کنوني قرار دارد».

*الين گودفري، وي نويسنده و تحليلگر نشريه آتلانتيک است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره