logo
برگزیده
تحلیل ها

سرمقاله خراسان/ واکسیناسیون کرونا و چالش ایمنی جمعی

منبع
خراسان
بروزرسانی
سرمقاله خراسان/ واکسیناسیون کرونا و چالش ایمنی جمعی

خراسان/ « واکسيناسيون کرونا و چالش ايمني جمعي » عنوان يادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم دکتر محمودرضا پورکريم(پژوهشگر ارشد ويروس ‌شناسي در موسسه رگا بلژيک) است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 

بي ترديد براي رهايي از بحران کنوني و بازگشت نسبي به قبل از زمستان سال گذشته، جهان بايد به سطحي از ايمني جمعي برسد.
جمع آوري مطالعات سرواپيدميولوژي از گوشه و کنار جهان نشان مي دهد که فقط 25درصد از جهانيان با ويروس عامل کوويد ١٩،
‏SARS-CoV-2 برخورد داشته اند و 75درصد آنان هنوز در برابر آن آسيب پذيرند.  اين روزها با شعله ور شدن مجدد اپيدمي در شهر مانوس برزيل؛ جايي که تقريباً در تابستان 76درصد ساکنانش در خون خود پادتن ضد کرونا را داشتند، ايده کسب ايمني جمعي با عفونت طبيعي، بيش از پيش رنگ باخته است و هيچ سياست گذار عاقلي از آن صحبت نمي کند.نااميد کننده اما يک واقعيت است که حتي با در دسترس بودن انواع واکسن ساخته شده با فناوري هاي مختلف و درصد کارايي هاي متفاوت هم، رسيدن به ايمني جمعي را  در هاله‌اي از ابهام  قرار داده است.بر اساس فرمولي مي توان تعيين کرد که چه درصدي از جمعيت بايد واکسينه شوند(Coverage)  تا به ايمني جمعي  برسيم. در اين فرمول  ميزان اثر گذاري واکسن (ve)  و ضريب باز توليد ويروس در هر جامعه (Ro) بسيار تعيين کننده  است. ضريب باز توليد ويروس يا همان Ro تعداد افرادي است که توسط يک فرد مبتلا به کوويد ١٩ مي توانند مبتلا شوند.

(Coverage=1/Ve (1-1/Roبه طور مثال اگر اين محاسبه را براي جمعيتي که نوع ويروس کروناي اوليه ووهان که بين آن جمعيت متداول است (Ro آن 2.5 )براي واکسيناسيون با واکسني با کارايي 95درصد انجام دهيم، عدد حاصل 63 است يعني بايد 63درصد از جمعيت را با اين نوع واکسن واکسينه کنيم تا به ايمني جمعي برسيم. اين محاسبات براي انواع واکسن ها با کارايي هاي مختلفي براي ويروس اوليه يعني نوع بدون جهش آن محاسبه شده است . لذا هرچه کارايي واکسن استفاده شده کمتر باشد، ميزان بيشتري از جمعيت بايد واکسينه شوند تا جايي که براي واکسني با 50درصد کارايي، رسيدن به ايمني جمعي چيزي در حد محال است!
 با توجه به حضور واريته هايي در کشور هاي مختلف نظير بريتانيا، آفريقاي جنوبي و برزيل که تقريباً ضريب انتقال Ro را 50درصد افزايش داده و از 2.5 به 3.75 رسانده اند، کار واکسيناسيون براي رسيدن به ايمني جمعي سخت تر مي شود تا جايي که با بهترين واکسن ها هم بخش بزرگ تري از جمعيت بايد واکسينه شوند و حتي با واکسن هايي با کارايي 70درصد هم ايمني جمعي حاصل نمي شود.
اما همه اين ها محاسبات روي کاغذ است، فاکتور هاي ديگري در رسيدن يا نرسيدن به ايمني جمعي با استفاده از واکسن مهم هستند:
١- نکته اميدوار کننده اين که عدد باز توليد ويروس ووهان يا Ro در بسياري از جوامع با رعايت پروتکل ها پايين آمده تا جايي که به  يک رسيده بود، اما ظهور واريته هايي از ويروس جهش دار، کار را بسيار سخت کرده و مي کند!
٢- حتي بهترين واکسن ها محدوديت سني دارند و مثلا بيشتر آن ها به زير 16 ساله ها و زنان حامله و شيرده تزريق نمي شوند. اين نفرات درصد بالايي از جمعيت است که واکسينه نشدن آن ها بر تحقق نيافتن ايمني جمعي موثر است.
٣- کشورها اغلب واکسن هايي با کارايي‌هاي مختلف را خريده اند که اين کار را مشکل خواهد کرد.
4- واکسيناسيون کل جهان تقريبا دو سال طول مي کشد که در اين بين ظهور واريته هايي با جهش هاي موثر امر واکسيناسيون را با اخلال مواجه مي کند.
5- نکته بعدي که حقير شخصا به آن بسيار حساسم اين که چقدر مردم جهان به دريافت واکسن راغب هستند؟ چند درصد به آن شک دارند؟ چند درصد با ديدن کشمکش هاي اخير در شبکه هاي مجازي و حقيقي بر سر دو راهي ماندند و تصميم گرفتند از خير زدن واکسن بگذرند؟
اين درصد ها را پيش خودتان حساب کنيد، ببينيد کدام واکسن با کدام درصد کارايي را در اختيار خواهيد داشت و در انتها ببينيد چقدر بايد کار کنيم تا مردم ايران و جهان را به واکسيناسيون تر غيب کنيم!
وظيفه دولت ها و ملت ها روشن است:
1-دولت ها: در اختيار قراردادن واکسن مناسب(ساخت و واردات امن و موثرترين ها)
2- و ما مردم : بايداز دامن زدن به جنگ هاي واکسني به شدت خودداري و دوست و آشنا را به تزريق واکسن تشويق کنيم.

3-رعايت بيش از پيش موازين بهداشتي از سوي همه  کمک مي کند تا حلقه انتقال را بشکنيم و Ro يا ضريب باز توليد ويروس   را به نازل ترين ميزان آن برسانيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar