برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

پروتکل‌های بهداشتی تا 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت

منبع
ايران
بروزرسانی
پروتکل‌های بهداشتی تا 6 ماه آینده ادامه خواهد داشت

ايران/متن پيش رو در ايران منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
 
باوجود هشدارهاي ستاد ملي مقابله با کرونا نسبت به‌ خطر موج جديد شيوع بيماري و در حالي که تلاش‌ها درباره انجام واکسيناسيون کرونا از ماه جاري همچنان ادامه دارد، مسئولان ستاد مديريت کرونا در تهران و رؤساي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي برخي استان‌ها از نشانه‌هاي افزايش شيوع بيماري کرونا با شيب ملايم در مراکز درماني کشور خبر مي‌دهند. افزايش موج سفرها به‌ويژه به جزاير جنوبي کشور و رشد 47 درصدي تردد‌ها نسبت به يک ماه اخير بعد از کاهش محدوديت‌ها وضعيت بسياري از شهرها را با هشدار روند صعودي ابتلا در روزهاي آينده مواجه کرده است. همزمان با کاهش آمار مرگ و مير و موارد بستري کرونايي و تغيير رنگ شهرها بي‌توجهي به رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و افزايش تجمعات و ترددها نيز از سوي شهروندان شدت گرفته است. آن‌طور که اعضاي کميته‌هاي علمي ستاد ملي مقابله با کرونا مي‌گويند؛ نشانه‌هاي افزايش شيوع کرونا را از همين حالا هم مي‌شود در تهران و اغلب استان‌هاي کشور ديد به‌گونه‌اي که بر اساس آخرين ارزيابي‌هاي وزارت بهداشت در برخي استان‌ها ميزان بيماران سرپايي افزايش پيدا کرده و اين زنگ خطر به قدري جدي است که نگراني‌ها از شروع موج چهارم پيش از پايان موج سوم به دغدغه اصلي مسئولان بدل شده است. تخمين زده مي‌شود در هر موج جديد شيوع کرونا بيش از ۱۰ هزار مرگ جديد رخ مي‌دهد و ۱۰ هزار خانواده داغدار مي‌شود. از سوي ديگر مردم عنوان مي‌کنند که از ماندن در خانه خسته شده‌اند و بسياري هم دغدغه اقتصادي دارند با اين حال و بنا به‌ گفته متخصصان حوزه سلامت اگر مقررات، جريمه و محدوديت‌هاي کرونايي نباشد، کمتر کسي در خانه مي‌ماند.
 واکسن خارجي تا وقتي واکسن داخلي برسد يک ضرورت است
رئيس‌جمهوري، کاهش آمار فوتي‌ها را به‌دنبال تلاش و همکاري همگاني در رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي، کارنامه غرورآفريني براي ملت و دولت ايران در روند مقابله با بيماري کرونا دانست و در عين حال، بر ضرورت تشديد نظارت‌ها براي جلوگيري از موج جديد شيوع بيماري در کشور تأکيد کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، حسن روحاني ديروز در جلسه ستاد ملي مقابله با کرونا اظهارداشت: موج جديد بيماري کرونا در کشور، به معناي تعطيلي بخشي از کسب و کارها، ايجاد مشکلات جديد در جامعه و اخلال در انجام خدمات‌رساني به مردم است و بايد با تشديد نظارت‌ها و تلاشي همگاني بکوشيم کشور با موج جديد اين بيماري مواجه نشود. رئيس‌جمهوري با تأکيد بر اينکه آمار دورقمي فوت عزيزانمان، آمار کمي نيست و بايد روند کاهشي اين آمار تداوم يابد، گفت: در شماري از استان‌ها روند کاهشي آمار بيماران و فوتي‌ها متوقف و در برخي موارد نيز شاهد افزايش بيماران و بويژه ابتلاي جوانان و نوجوانان هستيم که اين باعث نگراني است و همه بايد به دقت دستورالعمل‌هاي بهداشتي را رعايت کنند.  روحاني تصريح کرد: نبايد به‌خاطر کاهشي شدن مرگ و ميرها، مسير عادي‌سازي در رفتارهاي خانوادگي و اجتماعي انجام شود چرا که همچنان اين نگراني وجود دارد که مجدداً شاهد روند صعودي اين بيماري باشيم و چنانچه مراقبت نکنيم ممکن است با ويروس جهش‌يافته مواجه شويم.

رئيس‌جمهوري گفت: حداقل بايد در پنج تا شش ماه آينده با دقت مراعات پروتکل‌هاي بهداشتي را ادامه دهيم تا روند واکسيناسيون انجام شود. دکتر روحاني با تأکيد بر ضرورت تشديد نظارت‌ها، گفت: صرفاً بيان تذکر و مطلب در رسانه‌ها کفايت نمي‌کند و بايست بخش نظارتي را هم تشديد کرد و در اين راستا از طريق اپليکيشن‌ها مي‌توان نظارت‌ها را در خصوص رفت و آمدها و ترددها تشديد کرد. همچنان که قرارگاه هم مي‌تواند با اپليکيشن‌هاي موجود سفرهاي بين شهري مبتلايان به بيماري را کنترل کند و اين کار ضروري و لازم است.
رئيس‌جمهوري خاطرنشان کرد: از مجموع گزارش چنين احساس مي‌شود که ويروس کرونا در سطح جهان تضعيف نشده است بلکه برعکس بيماري‌زايي، سرايت و خطر آن بيشتر هم شده است و چنانچه کوچک‌ترين غفلت و اهمالي براي چند روز انجام شود، شاهد موج ديگري خواهيم بود.  روحاني تأکيد کرد: براي اينکه ويروس جديد از اروپا و آفريقا به کشور وارد نشود، لازم است فرودگاه‌ها و همه مبادي ورودي کشور به دقت کنترل شود تا ويروس جديد وارد کشور نشود. رئيس‌جمهوري گفت: همچنان بايد با قاطعيت از تجمع‌ها و تردد‌هاي غيرضرور جلوگيري شود و هيچ‌چيز نبايد ما را از اين کار باز دارد، چرا که يک وظيفه قانوني، ملي و شرعي است.  روحاني با بيان اينکه در زمينه واکسن‌هاي داخلي و خارجي اقدامات خوبي انجام شده است، اظهار داشت: در زمينه واکسن داخلي، اوايل سال آينده سه واکسن برکت، رازي و پاستور را خواهيم داشت و در خصوص واکسن خارجي تا پايان امسال غير از سهميه واکسن کواکس، در تلاش هستيم از جاهاي ديگر هم تهيه کنيم و تمام تلاش‌ها بر اين است که در ماه جاري واکسيناسيون در کشور انجام شود.
بازنگري در محدوديت‌هاي کرونايي
سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا نيز ضمن انتقاد از عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در برخي نقاط کشور طي هفته گذشته و مشخص شدن تأثير اين عدم رعايت طي روزهاي آتي، در عين حال گفت: اين هفته احتمالاً جلسات ديگري در ستاد داريم درباره بازنگري پروتکل‌ها و محدوديت‌ها صحبت مي‌کنيم زيرا با تغيير رنگ شهرها و وضعيت مناسب تر، شاهد افزايش تجمعات و ترددها هستيم.  عليرضا رئيسي با اشاره به اينکه هم اکنون از نظر وضعيت کرونا ۱۹ شهر نارنجي، ۱۵۷ شهر زرد و ۲۵۶ شهر آبي داريم، گفت: اين موضوع نشانه اين است که تا حدي وضعيت بهتر شده است اما افزايش ترددها، افزايش موارد ابتلاي سرپايي و عادي انگاري مردم در برخي شهرها نگران کننده است. وي ادامه داد: با اين وجود تذکر جدي مي‌دهم زيرا در برخي از مناطق کشور عدم رعايت پروتکل‌ها را در هفته گذشته شاهد بوديم. موارد متعددي گزارش از عدم رعايت پروتکل‌ها از شهرهاي مختلف داشتيم. يکي از شهرها کاشان بود که تذکر داده شد و اميدواريم پروتکل‌ها سختگيرانه اجرا و جبران شود.
وي افزود: يکي از نگراني‌ها رشد ۴۷ درصدي ترددها نسبت به اول دي ماه است که ۴۷ درصد افزايش پيدا کرده است اين وضعيت نگران کننده است. هرگونه عدم رعايت پروتکل، وضعيت را بر مي‌گرداند. رئيسي با بيان اينکه ويروس جديد جوانترها را درگير مي‌کند، تأکيد کرد: خروج از وضعيت قرمز به معناي ضعيف شدن يا از بين رفتن ويروس نيست. برعکس، ويروس در سطح دنيا نه تنها ضعيف نشده بلکه جهش پيدا کرده و قوي‌تر شده است. مي‌دانيم ويروس جهش يافته قدرت سرايت بيشتري دارد. جوانان را بيشتر درگير مي‌کند. قدرت کشندگي و ميزان مرگ و مير مبتلايان به ويروس جديد نيز بيشتر است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره