برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله شرق/ پنجره‌های شکسته را تعمیر کنیم

منبع
شرق
بروزرسانی
سرمقاله شرق/ پنجره‌های شکسته را تعمیر کنیم

شرق/‌ « پنجره‌هاي شکسته را تعمير کنيم » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم حمزه نوذري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

بخش مهمي از ارتباط و تعامل مناسب بين جامعه ‌مدني و دولت در گرو پاسخ‌گويي به مطالبات و خواسته‌ها شهروندان و شفافيت در مسائل است. امروز مقبوليت دولت (به معناي عام آن) از مسير پاسخ‌گويي و شفافيت به دست مي‌آيد. مسائل و چالش‌هاي عمده‌اي در روزها و ماه‌هاي اخير به وجود آمده‌اند که نيازمند اطلاع‌رساني شفاف هر سه قوه مجريه، مقننه و قضائيه است. قطعي ‌برق ناگهاني خسارت‌هاي عمده به گروه‌هاي مختلف اجتماعي وارد کرد که همچنان چرايي آن مبهم باقي مانده است. استخراج رمزارزهاي مجازي توسط سازمان‌هاي رسمي و دولتي يا مصرف بيش از حد گاز توسط خانوارها کدام دليل اصلي قطعي برق بوده است يا سهم هر‌کدام در شکل‌گيري اين مسئله چقدر بوده است؟ آيا عدم تداوم قطعي برق به صرفه‌جويي خانوارها در مصرف گاز برمي‌گردد يا مزارع استخراج‌کننده بيت‌کوين که بعضا وابسته به مجموعه‌هايي بودند، موقتا غيرفعال شده‌اند؟ تا اين مسئله براي جامعه‌مدني روشن نشود، نمي‌توان از جامعه توقع همکاري، مشارکت يا اعتماد داشت. مسئله نحوه هزينه‌کرد بودجه نيز يکي از مسائل مهم است. اختصاص بودجه به مجموعه‌هايي که فقط روي کاغذ وجود دارند يا سازمان‌هايي که پاسخ‌گوي عملکرد و نحوه هزينه‌کرد خود نيستند و حتي گاهي منطبق بر منافع جامعه عمل نمي‌کنند، به کجا رسيد؟ مجلس درباره اعتراض به اختصاص بودجه کلان به برخي مجموعه‌ها براي توليد محتوا در فضاي مجازي پاسخي نداده است. درباره چرايي محدوديت برخي رسانه‌هاي اجتماعي نيز به جز از طرف قوه مجريه پاسخي دريافت نشده، با اينکه همه مي‌دانند رسانه‌هاي اجتماعي محل درآمد، خريد، فروش و گفت‌وگوي بسياري از افراد است. از سوي ديگر چندبرابرشدن قيمت دارو بدون اطلاع مردم که بسياري از آنها توليد داخل هستند، رنج افراد فرودست جامعه را افزايش داده است و هيچ نهاد مسئولي، براي پاسخ به مطالبه جامعه ‌مدني به خود زحمت نمي‌دهد. پاسخ‌گويي و شفافيت در آرايش مناسب بين جامعه‌مدني، دولت و اقتصاد مؤثر است. اگر به فکر جبران عقب‌ماندگي هستيم و اگر مايل به حضور قدرتمند در عرصه جهاني هستيم و براي اينکه ديگران را ترغيب به انطباق با خودمان کنيم، بايد آرايش مناسبي در جامعه شکل بگيرد که در اين ميان پاسخ‌گويي به جامعه‌ مدني و رسانه‌ها گام مهمي است. تبعيض، تزوير و تعارض منافع، قدرت پاسخ‌گويي را کاهش داده است. مديران ارشد به جاي پاسخ‌گويي، بيشتر مشغول فرافکني هستند. عدم پاسخ‌گويي و شفافيت، شکاف بين دولت و جامعه‌مدني را بيشتر و بيشتر مي‌کند. لازم است سازگاري براي پاسخ‌گويي فراهم شود. کار اصلي سخنگوها پاسخ‌گويي به مسائل مطرح شده است که فرسنگ‌ها با آن فاصله دارند.
پنجره شکسته ساختمان اگر تعمير نشود، پنجره‌هاي ديگر نيز شکسته مي‌شود و سپس نوبت به نابودي اجزاي ديگر ساختمان مي‌رسد، چون يک پنجره شکسته نشان مي‌دهد کسي دغدغه آبادي اين ساختمان را ندارد و زمينه‌اي فراهم مي‌شود براي تخريب بيشتر. پنجره شکسته ساختمان را تعمير کنيم. پاسخ‌گويي و شفافيت ابزاري مناسب براي تعمير يا تعويض پنجره شکسته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره