برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

احتمال روند نزولی شاخص هم وزن در هفته آتی

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
احتمال روند نزولی شاخص هم وزن در هفته آتی

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در اخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

شکور عليشاهي / تحليلگر بازار سرمايهشاخص کل هم‌وزن از حدود ۱۰ روز قبل تقريبا ۵/ ۱۲ درصد کاهش داشت و از محدوده ۴۷۵ هزار واحد به محدوده ۴۱۷هزار واحد رسيد. در اين مهم‌ترين اتفاق شکسته شدن خط روند صعودي بلند‌مدت به سمت پايين بود. در چند روز گذشته با ادامه روند نزولي ميان‌مدت دوباره در کوتاه‌مدت نيز روند نزولي تشکيل شد که باعث شد اميدها نسبت به افزايش قيمت نمادهاي کوچک بازار کم شود. به اين ترتيب سرمايه‌گذاران با انتظار بازده نرمال، ديگر ريسک حضور در بازار را نخواهند پذيرفت و از بازار خارج خواهند شد.


با توجه به حضور در نزديکي منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز متوالي کاهش قيمت در آن قرار گرفته‌ايم، احتمال اصلاح در روند نزولي در هفته آينده نيز وجود دارد، اما نزولي بودن روند ميان‌مدت احتمال کاهش قيمت‌ها را بيشتر کرده و تا زماني که نشانه‌هاي برگشت روند مثل شکسته شدن خط روند نزولي کوتاه‌مدت ديده نشود، انتظار کاهش قيمت‌ها بيش از افزايش قيمت‌ها است.در پرده اول از سناريوي کاهشي که احتمال رخ دادن آن زياد است، ممکن است شاخص کل هم‌وزن تا محدوده‌هاي ۳۶۵ هزار واحد پايين بيايد. در اين مسير محدوده منطقه ۴۰۰ هزار واحد مي‌تواند به‌عنوان حمايت مانع تکميل اين فاز از ريزش شود. در صورتي که محدوده ۳۶۵ هزار واحد به سمت پايين شکسته شود، فاز دوم ريزش قيمت‌ها که با عرضه‌هاي هيجاني زيادي همراه است با هدف ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ واحد شروع خواهد شد. محدوده ۳۳۰ هزار واحد، در اين مرحله به‌عنوان حمايت معرفي مي‌شود. فاز سوم ريزش قيمت‌ها به محدوده‌هاي کمتر از ۳۰۷ هزار و ۵۰۰ واحد اختصاص دارد که سطح ۲۷۰ هزار واحد مي‌تواند در اين مرحله نقش حمايتي خوبي داشته باشد.

مناطق حمايتي، سطوحي از قيمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زياد مي‌شوند و ممکن است نقطه پايان روند نزولي و کاهش قيمت‌ها باشند. از طرفي سطوحي که به‌عنوان هدف قيمتي، در روند نزولي معرفي مي‌شوند، مناطقي هستند که در آن معامله‌گران بلند‌مدت بازار در سهم حضور دارند و اکثر سفته‌بازان در اين نقطه از سهم خارج شده‌اند، بنابراين در اين محدوده‌ها علاوه بر احتمال تقاضاي زياد، ممکن است عرضه‌کننده سهام نيز از فروش اجتناب کرده و به نوعي در منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز تقريبا متوالي کاهش قيمت در آن قرار مي‌گيريم، حضور داريم. همين موضوع ممکن است نقطه پايان کاهش قيمت‌ها باشد. البته تمامي اين محدوده‌ها در صورت شکسته شدن به سمت پايين با حجم زياد مي‌توانند به سطوح مقاومتي تبديل شوند.

در مرحله اول از سناريوي افزايشي شاخص کل هم‌وزن بايد محدوده خط روند نزولي کوتاه‌مدت را به سمت بالا بشکند. در فاز دوم از سناريوي افزايشي، شاخص کل هم‌وزن قصد شکستن محدوده خط روند نزولي ميان‌مدت را دارد. خط روند نزولي ميان‌مدت براي تحليلگران بسيار مهم است. اگر اين محدوده به سمت بالا شکسته شود، احتمالا ريزش قيمت‌ها به پايان رسيده و اگر شاخص به اين منطقه واکنش نشان دهد و نتواند از آن عبور کند، وارد فاز بعدي ريزش خواهيم شد که فعلا احتمال شکسته‌شدن کم به نظر مي‌رسد. اگر شاخص از اين محدوده به سمت بالا عبور کند، مي‌توان اميدوار بود که تا محدوده‌هاي ۵۳۸ هزار واحد و پس از آن ۶۶۰ هزار واحد افزايش يابد که به جاي خود از مسير دشوار حرکت صعودي شاخص کل هم‌وزن صحبت مي‌کنيم.مناطق مقاومتي، سطوحي از قيمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زياد مي‌شوند و ممکن است نقطه پايان روند صعودي و افزايش قيمت‌ها باشند. از طرفي سطوحي که به‌عنوان هدف قيمتي، در روند صعودي معرفي مي‌شوند، مناطقي هستند که در آن معامله‌گران به جمع‌آوري سود ناشي از افزايش قيمت‌ها مي‌پردازند، بنابراين در اين محدوده‌ها علاوه بر عرضه‌کنندگان زياد، ممکن است تقاضا‌کننده سهام نيز از خريد اجتناب کرده و به نوعي در منطقه اشباع خريد که بعد از چند روز تقريبا متوالي افزايش قيمت در آن قرار مي‌گيريم، حضور داريم. همين موضوع ممکن است نقطه پايان افزايش قيمت‌ها باشد. البته تمامي محدوده‌هاي مقاومتي و اهداف قيمتي، در صورت شکسته شدن به سمت بالا با حجم زياد مي‌توانند به سطوح حمايتي تبديل شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره