نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

جدل واکسنی!

منبع
آفتاب يزد
بروزرسانی
جدل واکسنی!

آفتاب يزد/متن پيش رو در آفتاب يزد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
   
ورود واکسن روسي کرونا به کشور ما با چالش‌هاي زيادي همراه بود به گونه‌اي که مينو محرز عضو کميته علمي ستاد مبارزه با کرونا ورود اين واکسن را بدشانسي مردم ايران دانست و در ادامه گفت من به عنوان يکي ار اعضاي کادر درمان اين واکسن را نمي‌زنم. در واکنش به سخنان محرز کيانوش جهانپور سخنگوي سازمان غذا و دارو در واکنش به اين سخنان گفت: ايشان (مينو محرز) شاني براي ارزيابي واکسن‌هاي ديگر ندارند چنان‌که ورودي در اين موضوع هم نداشته‌اند.جهانپور در ادامه کنايه‌اي هم به واکسن ايراني کرونا که محرز مسئول ارزيابي آن است، زد و افزود: «مرجع تاييد واکسن از جمله واکسن داخلي که ايشان مسئول کارآزمايي باليني آن هستند، سازمان غذا و دارو است.»
در ادامه حسينعلي شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس يازدهم در واکنش به اين اظهارات گفت که او هم واکسن روسي نمي‌زند.شهرياري در اين باره توضيح داد: درباره هر واکسن خارجي نظر من اين است که بعد از واردات، ابتدا خود مسئولان واکسن را بزنند و در صورتي که اين واکسن مشکلي نداشت براي عموم مردم استفاده شود چراکه وقتي از انجام مراحل کامل کارآزمايي باليني واکسن اطمينان نداريم قرار نيست روي مردم ما آزمايش شود. و ديروز واکسن کروناي روسي مورد تاييد نظام پزشکي هم قرار نگرفت. هر چند پس از رد اين واکسن،رئيس سازمان غذا و دارو در سخناني گفت واکسن روسي بايد مورد اين تاييد اين سازمان قرار گيرد نه نظام پزشکي.وزير بهداشت هم در اين خصوص ديروز گفت مگر مي‌شود اجازه دهيم پاي واکسن نامطلوب به کشور برسد؟
>پاسخ وزير بهداشت
به گزارش ايسنا سعيد نمکي وزير بهداشت ضمن پاسخ به برخي شائبه‌هاي ايجاد شده پيرامون واکسن روسي کرونا، با بيان اينکه مگر مي‌شود وزير بهداشت اجازه دهد پاي واکسن نامطلوب به کشور برسد؟ گفت: واکسني را وارد مي‌کنيم که گواهي مصرف اضطراري داشته و در شش کشور دنيا هم مصرف شده باشد.وي افزود: يکي از اين منابع که برخي روي آن بلوا به راه انداختند اين مجموعه روسي است، اين واکسن روسي در کشورهاي روسيه، آرژانتين، مجارستان، صربستان، مکزيک، امارات متحده عربي، پاکستان، بلاروس، بوليوي، الجزاير و... است. اين چه خباثتي است که براي ميزگرد کشوري که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهيه کنيم؟ اين چه وطن پرستي و انديشه‌اي است؟ روزي که مرگ و مير ما به حدود ۵۰۰ نفر مي‌رسيد بلوا ميکردند برايمان در شبکه‌هاي خارجي اما روزي که متاسفانه مرگ و مير خودشان به ۱۸۶۰ مورد رسيده، يک پنل نگذاشتند که علت را بررسي کنند. مگر نمي‌شود اين سوالات را در کشور از خود وزير بهداشت پرسيد؟ مگر مي‌شود قبول کرد وزير بهداشت اين مملکت اجازه دهد پاي واکسن نامطلوب به اين کشور برسد؟ مگر اين تيم در اوج گرفتاري اقتصادي اين افتخار را ثبت نکرد؟ مگر اين تيم با دست بسته در اقيانوس بلا شنا نکرد؟ اين چه انديشه‌اي است که حاضريم ديگران از بيرون ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون کشور و جبهه خنجر بزنيم؟ مي‌گويند من فلان واکسن را نمي‌زنم، خب معلوم است که مبتلايان نبايد واکسن بزنند، کسي که قبلا بيمار شده اصلا جزو کانديدهاي تزريق واکسن نيست. و برخي حرفا که دل مردم را خالي مي‌کند. اين مردم گناه دارند، خسته و آشفته هستند، نگذاريم اعتماد مردم به سربازان خط مقدم اين دفاع خدشه‌دار شود. نگذاريم گسست ميان انديشه اعتماد آميز مردم و خدمت‌گذاران صديق ايجاد شود.وزير بهداشت ادامه داد: ما هم واکسن داخلي را با قدرت دنبال مي‌کنيم و هم از مطمئن‌ترين منابع واکسن وارد مي‌کنيم و به کوري چشم خيلي‌ها اول هم به خانواده خودمان تزريق مي‌کنيم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولويت مي‌دانيم.

>سازمان نظام پزشکي رد کرد
حسين کرمانپور درباره واردات واکسن روسي کرونا به کشور که تاييديه سازمان بهداشت جهاني را ندارد، گفت: هر واکسني که معتبر باشد و از نظر مجامع علمي و داخلي از جمله سازمان بهداشت جهاني و سازمان غذا و داروي کشور تاييديه داشته باشد، از روز اول گفتيم هر واکسني با اين دو مشخصه به کشور وارد شود قابل استفاده است و مورد تاييد است. اگر بخواهيم واکسن کرونا را از خارج از کشور وارد کنيم حتما بايد اين دو خصوصيت را داشته باشد.وي در پاسخ به اينکه واکسن روسي کرونا تنها مورد تاييد سازمان غذا و داروي کشور است و تاييديه سازمان بهداشت جهاني را ندارد، پس اگر واکسني يکي از اين دو خصوصيتي که اشاره کرديد را نداشته باشد آيا مي‌توان به کشور وارد کرد، گفت: وزارت بهداشت ايران به عنوان مرجع اعلام اين موضوع است و مسئوليتش را هم قاعدتا مي‌پذيرد و کاري به نظام پزشکي کشور ندارد. نظام پزشکي يک سازمان غيرحاکميتي پزشکان است. مسئوليت هر نوع واردات واکسن و تزريق آن با وزارت بهداشت است و طبيعتا کساني که نخواهند واکسن مصوبه سازمان بهداشت جهاني را داشته باشند مسئوليتش را بايد بپذيرند و بقيه هم اين واکسن را تزريق کنند.کرمانپور در واکنش به اينکه براي پزشکان نظر سازمان نظام پزشکي در مورد واکسن وارداتي مهم است، گفت: بيانيه‌اي در اين خصوص آماده مي‌کنيم و طي روزهاي آينده نظر سازمان را اعلام خواهيم کرد. ما معتقديم بايد واکسن کرونا دو خصوصيت مورد اشاره را داشته باشد.وي درباره آخرين وضعيت واردات واکسن کرونا از سوي سازمان نظام پزشکي کشور، گفت: سازمان نظام پزشکي کشور نامه‌اي به رئيس جمهور نوشت که رئيس جمهور دستور موکد دادند وزارت بهداشت اجازه دهد ما هم در واردات واکسن به آنها کمک کنيم. نامه‌اي هم به دکتر سعيد نمکي وزير بهداشت نوشتيم که وزير تلويحا عنوان کردند که واردات واکسن از سوي سازمان نظام پزشکي مشکلي ندارد ولي به صورت کتبي تا اين لحظه نامه‌اي از سوي وزارت بهداشت دريافت نکرده‌ايم که مجوز براي واردات بدهند ولي ما اقداماتي انجام داده‌ايم و منابع را شناسايي کرديم به مجرد اينکه وزارت بهداشت اجازه دهد ما اقدام به واردات مي‌کنيم البته تا وزارت بهداشت مجوز واردات ندهد منابع خود را براي واردات واکسن کرونا اعلام نمي‌کنيم.وي در پايان در پاسخ به اينکه آيا ويال آزمايشگاهي واکسني که قرار است وارد کنيد به دستتان رسيده است که سازمان غذا و دارو آن را تست و اجازه واردات دهد، گفت: در همين هفته به دستمان مي‌رسد.لازم به ذکر است پس از اين اظهارات رئيس سازمان غذا و دارو بيان کرد که واکسن روسي بايد مورد
تاييد اين سازمان برسد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar