نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

گاردین: احیای برجام کلاف سردرگم شده است

منبع
ديپلماسي ايراني
بروزرسانی
گاردین: احیای برجام کلاف سردرگم شده است

ديپلماسي ايراني/متن پيش رو در ديپلماسي ايراني منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

پاتريک وينتور-گاردين/ وزير خارجه جديد ايالات متحده گفت تا زماني که تهران به «مطابقت کامل» با تعهدات خود در توافق هسته اي 2015 برنگردد، تحريم هاي واشنگتن لغو نخواهد شد و اين مساله خشم و نوميدي ايران را برانگيخت. آنتوني بلينکن گفت که بازگشت ايران مدتي طول خواهد کشيد که يعني تا پيش از انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن بعيد است که هيچ اتفاق قابل توجهي در مذاکرات رخ دهد. اين مساله سبب شد برخي از ايراني ها به اين باور برسند که دولت جو بايدن از همان روش هاي چانه زني شکست خورده دولت دونالد ترامپ استفاده مي کند.

حسام الدين آشنا، مشاور رئيس جمهوري حسن روحاني، در توئيتي خطاب به بلينکن درباره تاثيرگذاري اين رويکرد نوشت: «(اگر اين رويکرد تاثيرگذار بود)، دونالد ترامپ در انتظار يک تماس تلفني از سوي ايران کاخ سفيد را ترک نمي کرد.»

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در دو هفته گذشته در يک سري مصاحبه ها و مقالات طرحي را ارائه داده است که به موجب آن، ايران به محض لغو تحريم هاي گسترده از سوي ايالات متحده به تعهدات خود در توافق باز مي گردد. او همچنين تاکيد کرده که ايران هيچ تمايلي به مذاکره مجدد درباره توافق موجود يا بحث درباره برنامه موشکي را ندارد.

رئيس جمهوري روحاني هم بارها بر دردي که ادامه دادن رژيم تحريمي ايالات متحده بر کشورش تحميل کرده، تاکيد کرده است. او گفت: «خدا گواه است که در اين سه سال، شبي نبوده که بتوانم با خيال آسوده به خواب بروم. در طول اين سه سال، من احساس مي کردم که در جنگ تحميلي هستيم و خود را در قبال آن مسئول مي دانستم. مردم استقامت کردند، تحمل کردند و رنج هاي زيادي کشيدند.»

ايران پس از يک سال تحمل کارزار تحريمي ترامپ، با اقداماتي همچون فراتر رفتن از حدود غني سازي اورانيوم از تعهدات خود در توافق هسته اي عقب نشيني و تهديد کرده از ماه فوريه دسترسي بازرسان سازمان ملل به سايت هاي هسته اي خود را به حداقل مي رساند.

محمدباقر قاليباف، رئيس پارلمان ايران، پنجشنبه گذشته به سايت هسته اي فردو در نزديکي قم رفت تا درباره ذخاير غني سازي اورانيوم و مقدمات تغيير در رژيم بازرسي هسته اي اطلاعاتي کسب کند. در حاشيه اين ديدار، مقامات ايراني گفتند که قصد دارند در سه ماه آينده سانتريفيوژهاي «آي.آر.2.ام» بيشتري نصب کنند. به گفته اين مقامات، ايران 17 کيلوگرم ذخاير اورانيوم غني شده 20درصدي دارد که بسيار بالاتر از حد تعيين شده در برجام است.

بلينکن يک گروه باتجربه در رابطه با مذاکره با ايران گردهم آورده که ممکن است پيش از شروع هرگونه گفت و گويي به دنبال دستيابي به موقعيت چانه زني حداکثري باشد. او همچنين بايد از همراهي يک کنگره شکاک با خود، اطمينان حاصل کند. او گفت: «رئيس جمهوري بايدن بسيار واضح گفت که اگر ايران به تعهدات خود تحت برجام عمل کند، ايالات متحده همان کار را انجام مي دهد و سپس ما از توافق استفاده خواهيم کرد تا بستري براي ايجاد آنچه توافقي طولاني تر و محکم تر مي ناميم، و براي رسيدگي به برخي ديگر از مسائل که در رابطه با آنها متحدان و شرکاي ما به شدت در روابط با ايران مشکل دارند، ايجاد کنيم. اما ما تا آن نقطه فاصله داريم. ايران در شماري از زمينه ها از انطباق با توافق دور شده است. و اگر تصميم به بازگشت به تعهداتش بگيرد، مدتي طول مي کشد تا به موقعيت مدنظر ما برسد و سپس ما ارزيابي کنيم که آيا به تعهدات خود عمل مي کند يا خير. بنابراين، ما آنجا نيستيم- دست کم هنوز نيستيم.»

بلينکن اين اظهارات را در همان روزي بيان کرد که با همتايان خود در آلمان، فرانسه و بريتانيا گفت و گو کرده و نظر آنها را پرسيده بود. اين در حالي بود که ديپلمات هاي اتحاديه اروپا خود به تازگي از سفر به کشورهاي حوزه خليج فارس برگشته و درباره چگونگي رسيدگي به مساله ايران صحبت کرده بودند.

بلينکن همچنين گفت که ايالات متحده معاملات فروش اسلحه به عربستان سعودي و امارات متحده عربي را به حالت تعليق در مي آورد.

مقامات فرانسوي هم در روزهاي گذشته موضع ايالات متحده را تکرار کرده اند که سبب شد ظريف روز سه شنبه در توييتي بنويسد: «به چه دليلي ايران، کشوري که پابرجا مانده و 4 سال تروريسم اقتصادي وحشيانه آمريکا را که در مغايرت با برجام و قطعنامه سازمان ملل متحد به آن تحميل شده، شکست داده، بايد اولين قدم را براي نشان دادن حسن نيت خود بردارد؟ اين ايالات متحده بود که بي هيچ دليلي توافق را زير پا گذاشت. بايد خودش اشتباهاتش را جبران کند؛ آنگاه است که ايران پاسخ خواهد داد.»

مجيد تخت روانچي، سفير ايران در سازمان ملل، در نيويورک تايمز نوشت: «ايران به نوبه خود در موارد مختلف اعلام کرده است که در صورت لغو کليه تحريم هايي که دولت ترامپ پس از خروج غيرقانوني از توافق اعمال کرده، آماده بازگشت به تعهداتي در توافق هسته اي است.»

مقامات نظامي اسرائيل پيش از انتخابات جديد سراسري در اسرائيل پروتکل را زير پا گذاشته و درباره بازگشت آمريکا به توافق هسته اي هشدار داده اند.

يک مساله اساسي در هرگونه مذاکره تحريم هاي هدف دار آمريکاست که ايران مي خواهد لغو شوند و اين در حالي است که برخي از اين تحريم ها به پيش از امضاي توافق هسته اي در سال 2015 بر مي گردند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره