برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

زندگی در بریتانیا عادی می‌شود

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
زندگی در بریتانیا عادی می‌شود

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

نخست‌وزير بريتانيا پس از به اتمام رسيدن واکسيناسيون ۹ گروه آسيب‌پذير از نقشه‌راه ۵ مرحله‌اي خود براي بازگشت کشورش به شرايط عادي رونمايي کرد. اين مراحل از ۸ مارس و با بازگشايي مدارس آغاز مي‌شود و در ۲۱ ژوئيه با لغو کليه محدوديت‌هاي عصر کرونا به اتمام مي‌رسد. بوريس جانسون مي‌گويد: بريتانيا در سفري يک‌طرفه به سوي آزادي قرار گرفته است.

بريتانيا که در ابتدا از شيوع ويروس کرونا آسيب جدي ديده بود اما در رقابت نفس‌گير با اين ويروس در راستاي واکسيناسيون مردم موفق بيرون آمد. بر همين اساس، بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا، روز دوشنبه ۴ اسفندماه در پارلمان اين کشور، مراحل تدريجي بازگشايي مکان‌هاي عمومي در انگلستان را اعلام کرد. «مارک لاندر» و «استفن کاستل» در گزارش ۲۲ فوريه براي نيويورک تايمز نوشتند، جانسون در پارلمان کشورش گفت: «در هر مرحله، تصميمات ما بر اساس داده‌ها خواهد بود.» پس از شيوع نوع جديدي از ويروس در بريتانيا که باعث شد بيمارستان‌ها در اين کشور پر شود و سومين مرحله قرنطينه به اجرا درآيد، انتظار مي‌رود «نقشه راه» جانسون اين کشور خسته از کرونا را بار ديگر در مسير عادي‌سازي قرار دهد. به گفته جانسون و بر اساس اين نقشه راه، از روز هشتم مارس (هجدهم اسفند) همه دانش‌آموزان و دانشجويان به کلاس‌هاي درس بر‌مي‌گردند. دانش‌آموزان دبيرستاني بايد سر کلاس و در محوطه‌هاي عمومي ماسک بزنند. از همان روز، افراد مي‌توانند براي تفريح با يکديگر ديدار کنند. ساکنان خانه‌هاي سالمندان اجازه ديدار با يک شخص را خواهند داشت. اما بقيه مقررات ماندن در خانه تغيير نخواهد کرد. به گفته جانسون، در مرحله بعدي بازگشايي، از روز ۲۹ مارس (نهم فروردين)، گردهمايي افراد در فضاي باز ميان شش نفر يا ساکنان دو خانه مجاز خواهد بود، از جمله ديدار در حياط خانه‌ها. اسکاتلند، ولز و ايرلند شمالي، هر يک مستقلا روند بازگشايي خود را تعيين خواهند کرد. به نوشته «لاندر- کاستل»، با توجه به اينکه پذيرش‌هاي بيمارستاني و موارد ابتلا روند نزوليِ چشمگيري دارد و بخشي از جمعيت اين کشور اولين «دز» واکسن را دريافت کرده‌اند، جانسون اعلام کرد بنا دارد محدوديت‌ها را کاهش دهد. اما تاکيد کرد که اين کاهش با احتياط همراه خواهد بود و افزود مي‌خواهد اين آخرين قرنطينه در بريتانيا باشد.  بر همين اساس، از همان روز، مکان‌‌هاي ورزشي فضاي باز از جمله زمين‌هاي تنيس و بسکتبال و استخرهاي روباز، بازگشايي مي‌شوند و ورزش‌هاي رسمي هم از سر گرفته مي‌شوند. از اين تاريخ، مقررات ماندن در خانه به پايان مي‌رسد، اما مردم تشويق مي‌شوند که در صورت امکان در محله خودشان بمانند. جانسون افزود از آن تاريخ، باز هم هر جا که ممکن باشد، مردم دورکاري خواهند کرد، اما سفر به خارج از بريتانيا هنوز مجاز نخواهد بود. در مرحله بعدي، از ۱۲ آوريل (۲۲ فروردين)، مکان‌‌هاي تفريحي فضاي باز از قبيل باغ‌وحش‌ها و پارک‌هاي بازي بازگشايي مي‌شوند. در مرحله سوم، از روز هفدهم مي ‌(۲۷ ارديبهشت) ‌بيشتر مقررات فاصله اجتماعي لغو مي‌شود و گردهمايي نامحدود افراد در فضاي بسته هم آزاد خواهد شد. جانسون گفت اميدوار است از روز بيست و يکم ماه ژوئن (۳۱ خرداد)، همه محدوديت‌هاي قانوني وضع شده براي تماس اجتماعي لغو شده باشد. گزارشگران نيويورک تايمز همچنين به نقل از جانسون افزودند: «... ما در سفري يک‌طرفه به سوي آزادي قرار داريم و اين سفر فقط با سرعت برنامه واکسيناسيون امکان‌پذير مي‌شود.»

جانسون اميدوار است اين رويکرد مرحله‌بندي شده فاقد اشتباهات سال گذشته باشد يعني همان زماني که او ديرهنگام مبادرت به وضع ممنوعيت‌ها کرد و زودهنگام هم آن ممنوعيت‌ها را برداشت. اين موجب شد بريتانيا بيشترين آمار مرگ‌هاي ناشي از کرونا در اروپا را داشته باشد. با اين حال، اکنون جانسون با مشکل ديگري مواجه است. دولت او تقريبا به ۱۷ ميليون نفر واکسن زده است (و قرار است تا پايان ماه جولاي تمام بزرگسالان را هم واکسينه سازد) اما دولت جانسون اکنون تحت فشار قرار گرفته تا هر چه زودتر اقتصاد را به‌صورت کامل بازگشايي کند؛ اقتصادي که بيش از هر کشور اروپايي از کرونا و قرنطينه آسيب ديد.

محافظه‌کاران بدبين در حزب او خواستار رفع تمام محدوديت‌ها تا پايان آوريل هستند يعني زماني که دولت او ۹ گروه از آسيب‌پذيرترين اقشار را واکسينه کرده است از جمله تمام افراد بالاي ۵۰ سال را. «مارک هارپر»، عضو گروه موسوم به «بهبود کوويد» در پارلمان، به بي بي سي گفت: «وقتي شما ۹ گروه از آسيب‌پذيرترين اقشار را واکسينه کرده‌ايد، اين يعني از اين گروه‌ها که ۹۹ درصد مرگ‌و‌ميرها و بيش از ۸۰ درصد از بستري‌ها را تشکيل مي‌دادند محافظت کرده‌ايد».  جانسون با اشاره به داده‌هاي «Public Health England» اذعان کرد که اولين دز از واکسن فايزر باعث شده ميزان مرگ‌و‌مير و بستري‌ها تا ۷۵ درصد کاهش يابد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar