logo
برگزیده
تحلیل ها

جنجال‌های بی‌پایان گاندو

منبع
ابتکار
بروزرسانی
جنجال‌های بی‌پایان گاندو

ابتکار/متن پيش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
   
 حسن روحاني در جلسه هيئت دولت گفت: «چرا با پول مردم براي پيروزي سياسي مردم و دولت با حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب فيلم درست نمي‌کنيد؟ نبايد واقعيت‌ها را تحريف کنيم.» به نظر مي‌رسد اين سخن او در واکنش به ساخت سريال گاندو بوده که پيش از اين هم محمد جواد ظريف آن را از اول تا آخر دروغ دانسته بود.
در عوض اما نمايندگان مجلس از اين سريال دفاع کردند يک عضو هيات رييسه مجلس بيانيه ۱۶۰ نفر از نمايندگان مجلس در حمايت از مجموعه تلويزيوني گاندو را قرائت کرد. که اين بيانه در نوع خود جالب بود. با اين همه به نظر مي‌رسد صدا و سيما همچنان در ادامه رويکرد يک سويه خود آثار سياسي اش را هم به نفع يک تفکر و يک جريان توليد مي کند هر چند که بسياري روايت هاي آن را غير دقيق مي‌دانند اما با اين حال پخش نشدن ادامه اين سريال هنوز دليل واضحي ندارد.
شامگاه جمعه قسمت سيزدهم اين مجموعه در ميانه پخش، براي مدتي بيشتر از زمان معمول پخش تبليغات بازرگاني متوقف شد. برخي رسانه‌ها مدعي شدند که علت اين توقف در پخش، فشارهاي گسترده به صداوسيما بوده است. بخش عمده حواشي گاندوي 2 به تلاش براي تضعيف دولت بازمي‌گردد. در برخي از قسمت‌هاي اين سريال سعي شده اينگونه وانمود شود که وزارت خارجه در انتخاب تيم مذاکره‌کننده دقت نداشته و افراد جاسوس در ميان آنها بوده است، اما هيچ‌گاه دولت درخواست توقف پخش گاندو را نداشته و برخي براي فرافکني اين ادعا را مطرح کرده‌اند مانند کوروش کمره‌اي مشاور شبکه سه که در توئيتي آورده: «‌استقبال از گاندو همه را غافلگير کرد. انصافا مردم سنگ‌تمام گذاشتند. حقا بايد از رئيس سازمان صداوسيما که در برابر فشارهاي عجيب و کم‌نظير برخي ايستادگي کرد تا مردم سريال مورد علاقه‌شان را ببينند و با واقعيت‌ها آشنا شوند، تشکر کرد. منتظر مستندات جذاب از شعباني باشيد. سخن بسيار است.»
حال به نظر مي‌رسد اين سريال تلويزيوني محل اختلاف دو گروه دولتي‌ها و مخالفان آن قرار گرفته است و در آستانه انتخابات تبديل به محل مناظره و مشاجره شده است.

گاندو يک پروژه انتخاباتي؟
پس از اعلام توقف پخش گاندو پروژه تضعيف دولت در رسانه‌هاي دلواپس قوت گرفت؛ چنانکه فارس نوشت: «‌سازندگان «گاندو» فصل دوم را براي نوروز 1400 تدارک ديدند. پرونده‌اي که اين بار قرار بود پرونده چند جاسوس ديگر را هم به تصوير بکشد و نقش آنها را در برجام روايت کند. اما هنوز چندي از پخش سريال نگذشته بود که واکنش‌ها به فصل دوم گاندو آغاز شد و اظهارات مقام‌هاي رسمي دولت در اين باره به اوج خود رسيد. البته در کنار اينها تاخير در پخش سريال يا برخي تغييرات اعمال شده در چند سکانس شائبه فشار بيروني به سازندگان سريال و سانسور را تقويت کرد و حتي يکي از قسمت‌ها با تاخير 45 دقيقه‌اي روانه آنتن شد. درنهايت و درست در جايي که سريال به اوج خود رسيده بود، مهدي آذرپندار، مدير گروه فيلم و سريال شبکه سه اعلام کرد که سريال در همين جا به پايان مي‌رسد. او در اين باره گفت: با ورود کاراکتر شارلوت که از ابتداي سريال مخاطب با شخصيت او آشنا شده به ايران براي جاسوسي انگليس، فصل دوم گاندو ويژه نوروز در شب پاياني تعطيلات موقتا به پايان مي‌رسد. ان‌شاءا... ادامه سريال بعد از انتخابات روي آنتن خواهد رفت و اميدواريم که مورد‌پسند مردم قرار گيرد.» يک نکته در اظهارات مدير سريال شبکه 3 قابل تامل است و آن هم چرايي تاکيد بر پخش ادامه گاندو پس از انتخابات رياست‌جمهوري است. بايد به اين سوال پاسخ داده شود که آيا ادعاها درباره انتخاباتي بودن گاندوي 2 صحيح بوده که حالا به صراحت از ادامه پخش آن در بعد انتخابات خبر داده مي‌شود.
بيانيه نمايندگان مجلس در حمايت از گاندو ۲
يک عضو هيئت رئيسه مجلس بيانيه ۱۶۰ نفر از نمايندگان مجلس در حمايت از مجموعه تلويزيوني گاندو را قرائت کرد.
متن کامل اين بيانيه که در جلسه علني مجلس توسط سيد ناصر موسوي لارگاني قرائت شد به شرح زير است: «در ايام نوروز شاهد پخش يک مجموعه تلويزيوني ساخته شده براساس تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) براي شناسايي، مقابله و خنثي سازي با پروژه نفوذ بوديم، اين مجموعه تلويزيوني با نام گاندو مخاطبان چند ميليوني پيدا کرد، به تمام عزيزان، دست اندرکاران ساخت اين مجموعه جذاب که فقط گوشه کوچکي از جريان نفوذ را به نمايش گذاشت، دست مريزاد مي گوييم، مجموعه اي که به مثابه آب در لانه مورچگان عمل کرد، تا جايي که تمام هم و غم شان را به کار گرفتند و علاوه بر حملات تخريبي به عوامل ساخت و بازيگران، سرانجام مانع ادامه پخش شدند، علي رغم توقف پخش، اما همين چند قسمت پخش شده، مشتي نمونه خروار بود، البته تلنگري بر همه ما است که چرا مقام معظم رهبري پيوسته از خطر نفوذ دشمن سخن مي آورند، از جمله دي ماه سال ۱۳۹۴ در ديدار ائمه جمعه، هشداري صريح و پيشگيرانه دادند و گفتند يک مسئله، مسئله نفوذ است.
نفوذ، ما اين مسئله نفوذ را در قضيه برجام و پس از برجام مطرح کرديم، اين خيلي مسئله عجيب و خيلي مسئله مهمي است، کساني که در مسائل گوناگون دسترسي به اطلاعات دارند، خوب مي دانند که چه دامي براي کشور گسترانده‌اند يا مي‌خواهند بگسترانند، براي نفوذ کردن در حصار اراده و فکر و تصميم ملت ايران، با انحاي مختلف تدابير و سياست‌ها و توطئه‌ها، اين الان در جريان است، عناصر نفوذي مثل موريانه از داخل مي جود و پايه‌ها را سست مي کند و فرو مي‌ريزد، ملت در مجموعه تلويزيوني گاندو به صراحت ديدند که پروژه نفوذ بسيار فراتر از موضوع جاسوسي به نفع دشمن و در واقع هدف نهايي اش دلسرد کردن مردم از انقلاب و آرمان هايش با به‌کارگيري آخرين روش‌ها و تکنولوژي‌هاي ساخته شده در کارگاه‌هاي فوق سري سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا، رژيم صهيونيستي و ساير مراکز جاسوسي غرب است، همان که مقام معظم رهبري باز هم درباره آن هشدار دادند و اعلام کردند هدف از نفوذ جرياني که مهم تر از نفوذ موردي است، تغيير باورها، تغيير آرمان ها و تغيير نگاه است؛ به گونه اي که مسئول مورد نفوذ همانطوري ‌فکر کند که همان آمريکايي نگاه مي کند، علي رغم اين هشدارها اما متاسفانه طي چند سال اخير شاهد تبعات و پيامدهاي سنگين آثار نفوذ در کشور مخصوصاً در حوزه اقتصاد بوديم، مجموعه تلويزيوني گاندو کيفرخواستي مستند عليه همين نگاه بود، نگاهي که حتي حل مشکل آب خوردن ملت را هم خارج از کشور جستجو مي کرد، نگاهي خودباخته که شاني براي توانايي جوانان برومند در داخل قائل نيست و بر اين تصور باطل است تا کدخدا نخواهد، اتفاقي نخواهد افتاد.
ملت عزيز ايران، ما نمايندگان شما در خانه ملت يک بار ديگر خاضعانه همدردي و البته تشکر خود را از تحمل شما به واسطه مشکلات شديد اقتصادي که پيش آمد اعلام کرده و تمام تلاشمان را براي کاهش مشکلات با الگو قراردادن نامگذاري سال ۱۴۰۰ از سوي مقام معظم رهبري که سال توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها ناميدند، به کار خواهيم گرفت، اما بدانيد ريشه مشکلات کجاست، چه جرياني و با چه انگيزه اي بر سر راه بالندگي اين کشور مانع مي سازد، يک بار ديگر از سربازان گمنام امام زمان (عج) و سازندگان و بازيگران مجموعه تلويزيوني گاندو که به راستي سلبريتي واقعي هستند، تشکر کرده و به آنان خداقوت مي گوييم که نوري بر تاريکخانه جريان نفوذ تابانده و پشت پرده بسياري از وقايع تلخ و ناگوار رخ داده در کشور را افشا کردند.»
در همين زمينه اما علي جنتي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي در حساب توييتري خود نوشت: «‌پيشنهاد ميکنم صدا و سيما، گاندو ۳ را به افشاي شيوه هاي نفوذ جاسوسان اسرائيلي در نهادهاي اطلاعاتي، امنيتي و نظامي کشور اختصاص دهد که مرکز مهم هسته اي نطنز را منفجر کردند، هزاران سند بکلي سري را سرقت کردند و در روز روشن شهيد محسن فخري زاده را به شهادت رساندند و کمترين ردپايي از خود به جاي نگذاشتند.»
با اين همه سرانجام «گاندو» همان طور که به يکباره روي آنتن آمد، يکباره هم به پايان موقت رسيد تا برخي پايان اين سريال در قسمت سيزدهم را به فشارها به صداوسيما نسبت دهند. هرچند حسام الدين آشنا، مشاور رييس جمهور با رد اين ادعا، در توييتر خود نوشت: «صريح باشيد و بازي نکنيد بگوييد چه کسي از کجا و چه زماني درباره سانسور يا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سريال بر چه قسمتي از صدا و سيما فشار آورده است؟ آيا صداوسيما اساسا نقشي در توليد يا پخش اين سريال داشته است؟»
البته اين اظهارات همچنين از سوي مجتبي اميني، تهيه کننده سريال تلويحا تاييد شده بود؛ چراکه اميني پس از پايان «گاندو ۲»، بر توليد و پخش ادامه قسمت‌ها تاکيد کرده و گفته بود: ما براي رسيدن به پخش نوروز به خاطر درخواست‌هاي زياد مردم و پاسخ دادن به نياز مخاطب در شرايط سخت کرونايي و با تلاش يک گروه دويست نفري سعي کرديم سريال را براي پخش در نوروز آماده کنيم که پخش در قسمت سيزدهم سريال موقتاً به اتمام خواهد رسيد.
وي همچنين ابراز اميدواري کرده بود که ادامه سريال «گاندو»، بدون هيچ گونه ملاحظه‌اي روي آنتن برود.
ضمن اينکه کوروش کمره‌اي، مشاور مدير شبکه سه سيما طي توئيتي اعلام کرد که «ادامه گاندو بعد از انتخابات» خواهد بود و در حقيقت با اين جمله که «سخن بسيار است»، به حاشيه هاي «گاندو» به طور موقت پايان داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره