برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

قالیباف در محاصره پایداری

منبع
شرق
بروزرسانی
قالیباف در محاصره پایداری

شرق/متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست.
 
آنها پا‌به‌پاي قاليباف تا پاستور هم مي‌روند. خود را تا هيئت‌رئيسه مجلس کشاندند، حالا نمي‌خواهند رئيس را تنها روانه پاستور کنند. يک عضو ديگر هيئت‌رئيسه مجلس هم به فهرست نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري اضافه شد. تا اينجاي کار فقط سه نفر از همکاران قاليباف در هيئت‌رئيسه رقيب بالقوه او شده‌اند. صادق محصولي، دبيرکل جبهه پايداري، به‌تازگي گفته بود که صلاح نيست قاليباف وارد رقابت‌هاي رياست‌جمهوري شود. احمد اميرآبادي‌فراهاني ديروز گفته که براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت‌نام مي‌کنم. او که به‌لحاظ فکري و جرياني به جبهه پايداري نزديک است، قبلا جزء شوراي مرکزي جمعيت رهپويان بود و الان در شوراي مرکزي جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي است. خودش گفته چون آنجا  مخصوص جانبازان است، دوستان پيشنهاد دادند. احمد اميرآبادي‌فراهاني، عضو هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي، ديروز از استعفاي خود از هيئت اجرائي انتخابات رياست‌جمهوري خبر داد و گفت: در جلسه روز گذشته هيئت‌رئيسه مجلس اين استعفا پذيرفته و آقاي حيسنعلي حاجي‌دليگاني جايگزين بنده شد. به‌دليل اينکه قرار است در انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو ثبت‌نام کنم، لازم بود تا از اين هيئت استعفا بدهم. رقيب ديگر قاليباف از هيئت‌رئيسه مجلس براي انتخابات رياست‌جمهوري اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، پسرعمومي وزير سابق بهداشت است که گفته من در انتخابات ثبت‌نام خواهم کرد و نامزدي من در انتخابات به تأييد صلاحيت شوراي نگهبان بستگي دارد. فراهاني براساس آخرين اطلاعات عضو جبهه پايداري بود؛ اما دو روز پيش يک عضو اين جبهه گفته که او عضو نيست. 
غلامحسين رضواني به برنا گفته است: قاضي‌زاده‌هاشمي عضو جبهه پايداري نيست. مدت کمي سخنگو بوده و بعدها از اين سمت برداشته شده است و هيچ حمايتي هم از پايداري نخواهد داشت. او در فاصله سال‌هاي ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ سخنگوي جبهه پايداري بود. علي نيکزاد، وزير سابق احمدي‌نژاد و نايب‌رئيس مجلس، نيز اگرچه رسما عضو جبهه پايداري نيست؛ اما به آنها بسيار نزديک است و يکي از چهره‌هايي است که اين جبهه با او درباره انتخابات 1400 صحبت کرده و همواره نامش در ميان گزينه‌هاي مورد اقبال جبهه پايداري آورده مي‌شده است. به‌تازگي هم جمعي از نمايندگان مجلس با حمايت از او اعلام کردند نيکزاد براي حضور در عرصه انتخابات آماده مي‌شود؛ اما خودش نه جواب رد داده، نه جواب مثبت و به خبرنگاران که از او درباره قصدش براي ورود به کارزار انتخابات رياست‌جمهوري سؤال کرده بودند، گفته فعلا صبر کنند؛ چون صبر چيز خوبي است! اختلاف بين جبهه پايداري و قاليباف قديمي است. اين اختلاف خودش را در جريان انتخابات 92 به‌وضوح نشان داد، وقتي که حاميان قاليباف علت باخت اصوگرايان را جبهه پايداري اعلام کرد که به همراه نامزد اصلح‌شان به‌نفع قاليباف کنار نرفتند.
 در انتخابات مجلس يازدهم هم مشخص شد که جبهه پايداري ابتدا حتي مخالف حضور قاليباف در فهرست اصولگرايان بود؛ تا جايي که قاليباف اعلام کرد براي مخدوش‌نشدن وحدت از فهرست کنار مي‌رود. بعدا قاليباف بحث ميثاق را پيش کشيد تا به اين وسيله قاليباف را که سوداي رياست مجلس در سر داشت، از سوداي رياست‌جمهوري منع کند؛ اما باز هم موفق نشد. 
در‌نهايت در يک بده‌بستان سياسي به رياست قاليباف تن داد؛ اما رياست مرکز پژوهش‌هاي مجلس، ديوان محاسبات و کميسيون‌هاي کليدي را به دست چهره‌هاي مورد وثوق خودش داد. محمد مهاجري، تحليلگر اصولگرا، گفته است که هر دو جريان قاليباف و جبهه پايداري در حال رقابت هستند. اين دو جريان نشان داده‌اند که اهل معامله‌اند. او قبلا پيش‌بيني کرده بود که رقابت بين دو جريان قاليباف و پايداري بر سر انتخابات مجلس در انتخابات 1400 هم تکرار خواهد شد: «با اين تفاوت که در آنجا سهم هر جريان سياسي در قالب ليست‌هاي انتخاباتي متعددي معلوم مي‌شد؛ ولي در اينجا يک رئيس‌جمهور بيشتر نداريم و نمي‌توان روي افراد متعددي توافق کرد». او پيش‌بيني کرده بود که مانند قبل جبهه پايداري طلبکارانه سعي مي‌کند کانديداي خود را منتخب کند...».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره