برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله وطن امروز/ بی‌تدبیری دولت، ضعف مدیریت شهری

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
سرمقاله وطن امروز/ بی‌تدبیری دولت، ضعف مدیریت شهری

وطن امروز/ « بي‌تدبيري دولت، ضعف مديريت شهري » عنوان يادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدي چمران است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
بيش از يک سال است ويروس منحوس کرونا وارد کشور شده و طي اين مدت زحمات زيادي از سوي وزارت بهداشت، سيستم درماني کشور و بيمارستان‌ها کشيده شده است و کادر درمان تمام توان‌شان را در راه بهبود وضعيت ايجادشده صرف کرده‌اند که اين موضوع، جاي تقدير و تشکر فراوان دارد. 
تلاش‌هاي نظام سلامت کشور بر کسي پوشيده نيست به طوري که مسؤولان دولتي و مردم بارها اين تلاش‌ها را قدر دانسته‌اند و در نهايت رهبر حکيم انقلاب چندين نوبت کادر پزشکي کشور را مورد تقدير قرار دادند. 
متأسفانه با وجود تمام تلاش‌هاي صورت‌گرفته در ماه‌هاي گذشته، اخيرا شاهد شلوغ شدن دوباره بيمارستان‌ها هستيم که اين موضوع فشار فوق‌العاده‌اي را به سيستم درماني کشور وارد مي‌کند؛ اميدواريم نظام سلامت کشور و کارکنان خدوم اين بخش بتوانند مانند گذشته تاب‌آوري داشته و از عهده اين مسؤوليت سنگين برآيند. 
بايد به اين نکته اذعان داشت که کادر درمان کشور ما با وجود تمام فشارهاي اقتصادي ناشي از تحريم‌ها توانستند تلاش فوق‌العاده‌اي را از خود به نمايش بگذارند و کارنامه بسيار مثبتي را نسبت به ديگر کشورها به دست بياورند اما متأسفانه به دليل برخي موارد هم‌اکنون شرايط از نظر ميزان ابتلا و تعداد جان‌باختگان بسيار نامطلوب است و اميدواريم هر چه زودتر آمار مربوط به اين موضوع روند نزولي به خود بگيرد. 

چندصدايي‌هايي که هم‌اکنون از ستاد ملي مقابله با کرونا به گوش مي‌رسد به هيچ عنوان مناسب نيست. متأسفانه مي‌بينيم متخصصان مباحثي را مطرح مي‌کنند ولي در نهايت دستورات خارج‌شده از ستاد، چيز ديگري است. اين روند به هيچ عنوان مناسب نيست و مردم نسبت به اين موضوع ناراضي هستند. 
ما ديديم در تعطيلات نوروز 1400 سفرها رها شد. مديريت بيماري با خواهش و تمنا محقق نمي‌شود و مي‌بايست مسؤولان در اين زمينه جدي عمل مي‌کردند و مانع انجام سفرها مي‌شدند. متأسفانه پيامد اين مديريت نادرست هم‌اکنون گريبانگير مردم شده و آمارهاي مربوط به بيماري کرونا هر روز صعودي‌تر از روز قبل مي‌شود. 
در سايه سياست‌هاي نادرست اتخاذشده درباره سفرهاي نوروزي، ماه مبارک رمضان نيز از آن متأثر شده و عملا بسياري از برنامه‌هاي مساجد، هيات‌ها و نشست‌هاي مذهبي که مردم به آنها دل‌ بسته بودند، رو به تعطيلي خواهد رفت. 
اين يک بي‌تدبيري بود و بايد چرايي اتخاذ چنين سياست‌هايي بررسي شود و از ادامه چنين تصميم‌گيري‌هاي اشتباهي جلوگيري به‌عمل آيد. 
نمونه‌هاي اين نوع تصميم‌گيري‌هاي نادرست بسيار است؛ براي مثال چرا بايد به خاطر خوشايند عده‌اي و برقرار بودن تفريحات‌شان، سفرهاي ترکيه ادامه داشته باشد، در حالي که شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در اين سفرها رعايت نمي‌شود و در مقابل چندين ماه است سفر به عتبات عاليات غيرممکن است؟ چرا بايد سفرهاي لوکس و تفريحي به کشوري که داراي شرايط کرونايي نامناسبي است، برقرار باشد؟
در زمينه مقابله با کرونا در پايتخت نيز بايد گفت مديريت شهري به همراه سازمان‌هاي زيرمجموعه، کارمندان، بسيج، شورا و مردم در روزهاي اول شيوع اين بيماري تلاش بسياري کردند تا زنجيره کرونا قطع شود اما مديريت شهري با گذشت زمان از آن تلاش‌هاي اوليه صورت‌گرفته کم‌کم فاصله گرفت و هم‌اکنون ما کار خاصي را در اين زمينه نمي‌بينيم. مديريت شهري مي‌بايست بيش از اين به ميدان بيايد و اقدام به ساماندهي کسب‌وکارها کند تا شرايط بهتري براي مقابله با کرونا ايجاد شود. 
بايد به اين نکته توجه داشت که بسياري از خانه‌ها در تهران آپارتماني هستند و فضاي کافي براي ورزش در آنها وجود ندارد، لذا مي‌توان با يک برنامه‌ريزي مبتني بر پروتکل‌هاي بهداشتي به جاي بستن و تعطيلي پارک‌ها، فضاي مناسبي را براي ورزش کردن و نفس کشيدن مردم فراهم آورد که البته در اين باره مردم نبايد به دورهمي در پارک‌ها بپردازند. کودکان ما اکنون بيش از يک سال است مدرسه نرفته‌اند و مي‌توان با برنامه‌ريزي درست از فضاي پارک‌ها براي کودکان نيز برنامه‌ريزي داشت تا هم آنان به نشاط برسند و هم بيماري منتقل نشود. 
اما يکي از مهم‌ترين مسائلي که بايد مديريت شهري براي آن چاره‌اي بينديشد، موضوع حمل‌و‌نقل عمومي است که بر اساس گفته کارشناسان، يکي از اماکن اصلي شيوع ويروس کرونا به حساب مي‌آيد. ما هم‌اکنون در اين بخش برنامه‌ريزي صحيحي را نمي‌بينيم به‌طوري که هر بار فيلمي از متروي تهران در حال پخش شدن است که جمعيت کثيري در حال تجمع و استفاده از اين سيستم حمل‌و‌نقلي هستند. يقينا با اين نوع استفاده از مترو و اتوبوس و عدم رعايت فاصله‌گذاري‌هاي اجتماعي، نمي‌توان توقع داشت ويروس کرونا منتقل نشود. 
از سوي ديگر همچنان طرح ترافيک برقرار است و اگر فردي بخواهد با خودروي شخصي تردد کند، بايد هزينه‌هاي هنگفتي را پرداخت کند. ضروري است مديريت شهري هر چه زودتر در زمينه حمل‌و‌نقل شهري در شرايط کرونايي تدبير جدي بينديشد و مانع به خطر افتادن جان شهروندان در شرايطي که کروناي انگليسي به‌ سرعت در حال شيوع و گسترش است، بشود. 
لازم به ذکر است در زمينه حمل‌و‌نقل عمومي و تهيه اتوبوس و مترو صرفا اين موضوع برعهده شهرداري نيست بلکه 50 درصد هزينه‌هاي خريد را بايد دولت پرداخت کند و مابقي آن برعهده شهرداري است. متأسفانه دولت در اين زمينه طي سال‌هاي گذشته کمکي نکرده است اما اين توقع مي‌رود که شهرداري از سهم 50 درصدي خود کار را پيش ببرد و مانع اين شود که شهر از نظر حمل‌و‌نقل دچار مشکل شود. هم‌اکنون شهر نيازمند 3000 دستگاه اتوبوس جديد است و رفع اين نياز با تحرک جدي شهرداري مي‌تواند مرتفع شود. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره