برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

روسیه در مرزهای غربی‌اش آرایش تهاجمی گرفت

منبع
اعتماد
بروزرسانی
روسیه در مرزهای غربی‌اش آرایش تهاجمی گرفت

اعتماد/متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

شهاب شهسواري/ بار ديگر ۷ سال بعد از آغاز درگيري‌هاي شورشيان جدايي‌طلب شرق اوکراين با نظاميان دولت مرکزي، اين منطقه به يکي از نقاط داغ بحران در جهان تبديل شده است. طي ماه‌هاي گذشته دولت جديد در ايالات متحده امريکا و اتحاديه اروپا، سيل تازه‌اي از تحريم‌ها عليه مسکو به بهانه حکم زندان الکسي ناوالني، منتقد غرب‌گراي دولت روسيه وضع کرده‌اند، حالا از‌سرگيري‌ درگيري‌ها در شرق اوکراين از سوي رسانه‌هاي غربي به عنوان اقدام ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه براي انتقام‌گيري از اين تحريم‌ها ارزيابي مي‌شود. مسکو هم چندان تمايلي به فروکاستن از موج رسانه‌اي ايجاد شده در مورد ازسرگيري درگيري‌هاي شرق اوکراين ندارد. در طول روزهاي گذشته رسانه‌ها خبر از افزايش گسترده يگان‌هاي نظامي روسيه در مرزهاي اين کشور با اوکراين مي‌دهند و به تدريج آرايش تهاجمي روسيه در مرزهاي غربي تقويت مي‌شود. سخنگوي کرملين در پاسخ به  خبرنگاران در مورد تحرکات نظامي در مرز اوکراين مي‌گويد که جابه‌جايي نيروهاي نظامي روسيه درون خاک اين کشور به هيچ کشوري ارتباط ندارد، هر چند تاکيد مي‌کند که تهديدي از جانب روسيه عليه کشوري خارجي وجود ندارد. اما درون خاک اوکراين، درگيري‌ها بيش از يک هفته است که آغاز شده، شورشيان جدايي‌طلب به تدريج مواضع خود را محکم‌تر مي‌کنند و حملات پراکنده عليه ارتش اوکراين را ازسر گرفته‌اند. اوکراين مدعي شده که جدايي‌طلبان به صورت نظام‌مند آتش‌بس در اين منطقه را نقض مي‌کنند. در طول روزهاي گذشته، اعلام تحريم‌هاي جديد ايالات متحده امريکا عليه روسيه با واکنش مسکو مواجه شد. به نوشته رسانه‌ها در پي تحريم‌هاي تقابلي روسيه عليه امريکا، واشنگتن سفير خود را از روسيه براي مشورت فراخوانده است. خبرگزاري‌ها نوشته‌اند که جان سوليوان، سفير امريکا در مسکو در طول هفته آينده اين کشور را به مقصد امريکا ترک مي‌کند. همزمان روند اخراج ديپلمات‌هاي روسيه از برخي کشورهاي اروپايي و اقدامات تلافي‌جويانه مسکو همچنان ادامه دارد. در طول هفته گذشته روسيه تعدادي از ديپلمات‌هاي جمهوري چک و بلغارستان را به تلافي اخراج ديپلمات‌هايش از خاک اين کشورها از خاک خود اخراج کرده است. هفته گذشته نيز يک ديپلمات اوکرايني در خاک روسيه به اتهام جاسوسي بازداشت و بلافاصله به اوکراين مسترد شد که با واکنش اوکراين و اخراج يک ديپلمات روس از خاک اين کشور مواجه  شد.

تناقض‌گويي در مورد تعداد نظاميان امريکايي در مرز اوکراين
جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شامگاه دوشنبه بار ديگر درباره تنش‌ها در مرز اوکراين و روسيه هشدار داد. اتحاديه اروپا مدعي شده که يک جرقه مي‌تواند باعث بروز يک جنگ تمام عيار در شرق اوکراين شود. بورل که بعد ازگزارش وزير خارجه اوکراين به جلسه وزراي خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در نشست خبري صحبت مي‌کرد، مدعي شد روسيه بيش از ۱۵۰ هزار نيروي نظامي را در شبه‌ جزيره کريمه و در مرز اوکراين مستقر کرده است. او گفت:«خطر تنش‌هاي بيشتر بسيار مشخص است. بيش از ۱۵۰ هزار نيروي روسي در مرزهاي اوکراين وکريمه تجمع کرده‌اند.» اظهارنظر بورل در مورد تعداد نظاميان روسي در مرزهاي اوکراين با ادعاهاي پيشين مقام‌هاي غربي متفاوت بود و چند ساعت بعد از انتشار آن، وب‌سايت رسمي اتحاديه اروپا بدون هيچ توضيحي اين بخش از اظهارات بورل را تغيير داد. خبرگزاري رويترز ضمن اشاره به بي‌اطلاعي بورل از اخبار مربوط به نيروهاي روسيه در مرز اوکراين نوشت: دفتر بورل علت تغيير اين آمار را اعلام نکرده است. بورل روز گذشته در اين کنفرانس خبري گفت که تحريم‌هاي اقتصادي جديد يا اخراج ديپلمات‌هاي روس فعلا در برنامه است. او گفت: تاکنون اين بيشترين تعداد نيروهايي است که در مرز اوکراين مستقر شده‌اند. در واشنگتن، وزارت دفاع امريکا (پنتاگون) صف‌آرايي نظامي روسيه را در مقايسه با سال ۲۰۱۴ گسترده‌تر دانست و گفت معلوم نيست که اين استقرار نيروها براي اهداف آموزشي است يا نه. رويترز نوشت: يک مقام امريکايي نيز که نخواست نامش فاش شود،گفت که ده‌ها هزار نيرو در مرز اوکراين مستقر شده‌اند اما اطلاعاتي ندارد که نشان دهد تعداد نيروهاي روس(آن‌طور که بورل ادعا کرده) بيش از ۱۵۰ هزار نفر است.

کي‌يف: دنبال جنگ با روسيه نيستيم
وزير خارجه اوکراين سه‌شنبه احتمال حمله روسيه به اوکراين را رد نکرد. به گزارش منابع خبري «ديميتري کولبا» وزير خارجه اوکراين گفت:«در هفته‌هاي آتي شمار نيروهاي روسيه مستقر در مرز با اوکراين به بيش از 120 هزار نفر مي‌رسيد.» وزير خارجه اوکراين در ادامه گفت، کي‌يف در پي جنگ يا تنش‌زايي با روسيه نيست. کولبا گفت:«سناريو يا مرحله جديدي از تجاوز روسيه به اوکراين را نمي‌توان ناديده گرفت.»  او افزود که وضعيت در مرزها پرتنش است اما به ارتش دستور داده شده واکنشي از خود نشان ندهد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar