برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله سیاست روز/ سلام بر آقای ظریف

منبع
سياست روز
بروزرسانی
سرمقاله سیاست روز/ سلام بر آقای ظریف

سياست روز/ « سلام بر آقاي ظريف » عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز به قلم قاسم غفوري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

انتخابات رياست جمهوري سال ۱۴۰۰ هر چه نزديک تر مي شود نام افراد بيشتري به عنوان داوطلبان احتمالي اين سمت مطرح مي شود. در ميان اين افراد اما اصرار برخي رسانه ها و جريان هاي سياسي براي معرفي محمد جواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به عنوان کانديداي انتخابات جاي تامل دارد. نکته قابل توجه آنکه همزمان با آغاز دور جديد مذاکرات ميان ايران و گروه ۱+۴ و احتمال بازگشت آمريکا به برجام اين امر تشديد شده است. حال اين سوال مطرح است که به رغم گفته هاي اقاي ظريف مبني بر عدم تمايل براي حضور در انتخابات چرا برخي از جريان هاي سياسي و رسانه‌ها سعي دارند او را به عنوان کانديداي مورد نظر جريان سياسيشان معرفي نمايند؟ 
پيش از هر سخن بيان اين اصل کليدي ضروري دارد که وزارت خارجه و بويژه شخص وزير امور خارجه، جايگاهي با رويکرد ملي بدون گرايشات سياسي و حزبي است بگونه اي که صرفا منافع ملي را در نظر داشته و از موضع گيري جهت‌دار و حمايت از جريانات سياسي بايد خودداري نمايد تا گرفتار حاشيه‌هاي داخلي و خارجي نشود. 
با توجه به اين اصل، برجسته شدن نام ظريف به عنوان کانديداي انتخابات آن هم در شرايطي که مذاکرات در جريان است، اقدامي وراي منافع ملي با اهداف حاشيه‌اي باشد از جمله: 
نخست آنکه در شرايطي که مذاکرات ميان ايران و ۱+۴ در جريان است بازي با واژه کانديداتوري ظريف، اين سناريو را ايجاد مي کند که جريان‌هاي دلبسته به غرب و آناني که زماني برجام را گره گشاي کشور و منتقدان را دلواپسان و کاسبان تحريم مي ناميدند اکنون نيز به دنبال محروم سازي دستگاه ديپلماسي از نقدهاي وارده بر مذاکرات اخير باشند. آنها با نسبت دادن نقدهاي وارده بر مذاکرات و بي اعتمادي‌هاي مطرح به طرف هاي غربي به مخالفت انتخاباتي با ظريف برانند تا با حاشيه راني منتقدان، تکرار برجامي ديگر را رقم زنند تا ابعاد ديگري از ديدگاهشان مبني بر اينکه تنها غرب گره گشاي مشکلات کشور است را و ايران چاره‌اي جز تن دادن به خواسته‌هاي غرب ندارد را اجرايي سازند. 

دوم آنکه جريان مذاکره بر اين تحليل است که اروپا و امريکا به توافق با ايران نياز دارند و لذا اجبارا براي موقت هم که شده چند صد دلاري از تحريم‌ها کم خواهند کرد تا ايران را گرفتار بازي مذاکرات فرسايشي نمايد. بر اين اساس اين جريان‌ها که در طول ۸ سال حضورشان در دولت تدبير و اميد کارنامه اي ناموفق داشته اند و در انتخابات مجلس نيز با ناکامي مواجه شدند برآنند کارکرد ظريف براي لغو تحريم‌ها را از ماهيت ملي و جمهوري اسلامي خارج و در سبد جناحي خود ريخته تا شايد با اين حربه آراي مردمي را به سمت خود جلب نمايند. به عبارتي ديگر آنها تکرار انتخابات ۹۲ و ۹۶ را در پيش گرفته و سعي دارند لغو تحريم‌ها را به جاي کارآمدي و توانايي جهادي و انقلابي به مولفه انتخاباتي مبدل سازند و در اين راه نيز به دنبال سوء استفاده از آقاي ظريف هستند. 
سوم آنکه يکي از مسائل مطرح در مذاکرات کنوني بي اعتمادي شديد ايران به آمريکا و اروپاست چنانکه جمهوري اسلامي پيش شرط لغو تحريم‌ها و راستي آزمايي آن را پيش شرط پذيرش بازگشت آمريکا به برجام قرار داده است. در همين حال اصرار آمريکا بر عدم لغو تحريم‌ها سندي بر اين بي اعتمادي است.
در اين ميان جريان سياسي و رسانه‌اي که برجام را فتح الفتوح دانسته و همواره به دنبال بزک چهره آمريکا بوده اند، اکنون نيز بعد ديگر اين بزک کردن را در پيش گرفته و برآنند تا با نسبت دادن مخالفت‌ها به بازگشت آمريکا به برجام به مخالفت با کانديداتوري ظريف و موقعيت انتخاباتي وي، افکار عمومي را از بدعهدي و تکرار مواضع آمريکا مبني بر استمرار تحريم‌ها منحرف سازند. 
در جمع بندي نهايي از آنچه ذکر شد مي توان گفت که جريان‌ها و رسانه‌هايي که نام ظريف را به رغم ميل باطني وي به عنوان کانديداي جناحي خود در انتخابات مطرح مي کنند، به دنبال نمايش ظرفيت‌هاي ظريف و حمايت از وي نيستند بلکه برانند تا از وي براي اهداف انتخاباتي و سياسي خود بهره برداري نمايند. آنها که مي دانند کارنامه ضعيف ۸ ساله تدبير و اميد مانع اقبال دوباره مردم به آنها مي شود برآنند تا از ظريف براي مقاصد خود سوء استفاده کرده و اقدامات ملي دستگاه ديپلماسي را تحت تاثير رفتارهاي جناحي و سياسي قرار دهند. رويکردي که مغاير با اهداف و منافع ملي کشور است. با توجه به روحيه ملي و مردمي آقاي ظريف که همواره خود را سرباز جمهوري اسلامي ، رهبري و ملت ايران مي نامد، به نظر مي رسد زمان آن است که آقاي ظريف شفاف تکليف خود را در باب انتخابات مشخص نموده تا مانع از سوء استفاده از نام و کارکردهاي ملي‌اش توسط آناني شود که منافع ملي را فداي منافع جناحي و انتخاباتي مي سازند در حالي که با بزک کردن چهره آمريکا، مي روند تا سايه شوم شش سال دلبستن به برجام بر سر کشور را تکرار نمايند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar