برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله رسالت/ مناظره و چند نکته

منبع
رسالت
بروزرسانی
سرمقاله رسالت/ مناظره و چند نکته

رسالت/ « مناظره و چند نکته » عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
1-صدا و سيما به نمايندگي از افکار عمومي مباحث مربوط به نخستين مناظره را به مسائل اقتصادي و طرح مطالبات معيشتي مردم اختصاص داد. سؤالات مهمي که هر کدام بخشي از بروز مشکلات اقتصادي کشور را واتاب مي‌داد و نامزدها را در يک شرايط برابر چهره به چهره مردم قرار مي‌داد. به هر نامزدي يک فرصت برابر براي پاسخگويي داده شد. به لحاظ تکنيک طراحي شده 
نه کسي مي‌توانست در سخنان طرف مقابل ورود کند و نه بيشتر از زماني که در نظر گرفته شده بود مي‌توانست حرف بزند. در اين تکنيک کاملا بي‌طرفي صدا و سيما مشهود بود.
2-برخي نامزدهاي محترم بدون اين که به سؤال توجه کنند مطالبي که از پيش تهيه کرده بودند، قرائت مي کردند. اين رويکرد خروج از مختصات مناظره و بي‌اعتنايي به افکار عمومي بود. همين رويکرد کمي مناظره را از مسير ادب و اخلاق رقابت خارج کرد. اما خيلي زود طرفين فهميدند بايد به قاعده بازي احترام بگذارند والا با داوري مردم روبه‌رو هستند و نمي توانند به شعور عمومي اهانت کنند.
3- از 7 نامزد مطرح يکي خود را امتداد دولت اصلاحات آقاي خاتمي و ديگري خود را با اين تعريف از جناب آقاي روحاني که؛ روحاني قوي‌تر و دنياديده تر از همه شماست. به‌طور تلويحي امتداد دولت فعلي که خود يک مسئوليت کليدي اقتصادي را برعهده دارد معرفي کرد. 5 نامزد ديگر مدعي بودند که گفتمان «تغيير» و «تحول» را نمايندگي مي‌کنند.

مردم در قرن جديد ‌به‌دنبال شکل‌گيري يک دولت نو، که متضمن تغيير  و تحول باشد، هستند. بازگشت به عقب مشکلي از مشکلات کشور را حل نمي‌کند. ضمن اين‌که از دولت اصلاحات تئوري توسعه سياسي بيرون آمد و محصول آن فتنه 78  و اولين نبرد نرم دشمن عليه نظام بود. اصلاح‌طلبان و جناب آقاي خاتمي از دولت کنوني تمام‌قد  از روحاني حمايت کردند. کادرهاي اصلي دولت فعلي متشکل از اصلاح‌طلبان و هم‌پيمانان خود موسوم به عقلا و طرفدار اعتدال مي‌باشد. لذا همه آنچه که  کادرهاي اصلي دولت  اصلاحات و دولت کنوني در چنته داشتند طي 16 سال به ميدان آوردند.
 محصول کار اين ميدان نامحبوب‌ترين دولت  پس از انقلاب با کارنامه اقتصادي است که صداي اقشار محروم و مستضعف جامعه را در آورده و طبقه متوسط را رنجور و ضعيف کرده است.
4- رقيب هراسي، دادن نسبت‌هاي ناروا به‌هم و انداختن مصائب دولت فعلي را به گردن کساني که در دوره دولت کنوني مسئوليتي در دولت نداشتند از شگردهاي نخ‌نمايي است که بعيد است جواب بدهد. بخش دوم مناظره اختصاص داشت به نقدي که نامزدها از هم دارند. اگر در بخش اول نامزدها عجله نمي‌کردند و بحث نقد خود را آن‌جا مطرح مي‌کردند آبرومندتر بود.
5- بخش سوم مصاحبه  اختصاص به اين سؤال داشت که اگر شما رئيس‌جمهور شويد چگونه  مي‌خواهيد مشکلات اقتصادي را حل کنيد. در اين بخش نامزدها بيشتر خود را نشان دادند. اين بخش علاوه بر اين‌که نامزد بايد ديدگاه خود را مطرح کند بحث «کارنامه» هم مطرح بود که برخي دستشان از اين مقوله خالي بود   که صرفا به «طرح» ، «ادعا» و «وعده» گذشت.
بايد به شعور مردم و انتخاب مردم احترام گذاشت. رأي مردم به هر کس تعلق بگيرد بايد به او احترام گذاشت و کرسي رياست‌جمهوري را بايد به او سپرد و او رئيس‌جمهور همه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar