برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

و اینک احیاء برجام

منبع
جمهوري اسلامي
بروزرسانی
و اینک احیاء برجام

جمهوري اسلامي/متن پيش رو در جمهوري اسلامي منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
    
مسيح مهاجري/ بسم‌الله الرحمن الرحيم
مذاکرات وين، تقريباً دو هفته قبل از انتخابات 28 خرداد به نتيجه رسيده بود و توافق‌نامه آماده امضاء بود. امروز هم که آقاي ظريف به وين مي‌رود، به اين دليل است که کارهاي مربوط به سطح کارشناسي پايان يافته و حالا نوبت وزراست که نقطه پاياني را زير توافق‌نامه بگذارند.
علت اينکه اعلام به نتيجه رسيدن مذاکرات وين را دو هفته به تاخير انداخته‌اند، مجهول نيست اما حالا که انتخابات برگزار شده و قرار است اين خبر اعلام شود همه مي‌توانند از اين معادله بدون مجهول سر در بياورند. اينهم از معجزات انتخابات است، ايکاش زودتر برگزار مي‌شد.
از اينها مهم‌تر نتايج توافق وين است که عمده‌ترين آنها را مي‌توان در چند محور فهرست کرد.

1- احياء برجام با بازگشت آمريکا به اين پيمان مهم بين‌المللي که در سال 1394 جمهوري اسلامي ايران و 6 قدرت جهاني بر سر آن توافق کردند و دونالد ترامپ در منصب رياست جمهوري آمريکا آن را ناديده گرفت و آمريکا را از آن خارج کرد. يکي از شعارهاي جو بايدن در تبليغات انتخابات رياست جمهوري اين بود که آمريکا را به برجام برخواهد گرداند و اکنون معلوم شد که او به اين وعده وفادار بوده است. بازگشت آمريکا به برجام، به معناي بازگشت تمام دستاوردهاي اين پيمان است که مي‌تواند در حل مشکلات موجود کشورمان نقش داشته باشد.
2- رفع تحريم‌هاي ضدايراني وضع شده در دولت ترامپ، محور ديگر است که اهميت زيادي دارد. برخلاف آنچه عده‌اي ازجمله کاسبان تحريم همواره گفتند تحريم‌ها تاثير قابل توجهي بر زندگي مردم کشورمان گذاشته و رفع آنها مي‌تواند در حل اين مشکلات موثر باشد. اين درست است که ما بايد هميشه تلاش کنيم روي پاي خودمان بايستيم و در هر شرايطي آماده اداره کشور باشيم، ولي وضعيت پيش ‌آمده در سه سال آخر دولت دوازدهم که همزمان با وضع تحريم‌هاي حداکثري آمريکا عليه کشورمان بود نشان داد اختلافات داخلي و سوداگري‌هاي کاسبان تحريم که بسياري از مجاري اقتصادي کشور را در اختيار دارند اجازه نمي‌دهند کشور در شرايط تحريم به سلامت از بحران اقتصادي عبور کند و مردم دچار مشکلات معيشتي نشوند. به همين دليل، نمي‌توان تحريم‌ها را ناديده گرفت و حالا که در اثر مذاکرات وين، تحريم‌ها هم رفع مي‌شوند، بايد خوشحال باشيم که سايه سنگين تنگي معيشت از سر مردم کنار خواهد رفت.
3- در اثر بازگشت آمريکا به برجام و رفع تحريم‌ها مبالغ زيادي از پول‌هاي ايران به کشور بازخواهد گشت، فروش نفت از سر گرفته خواهد شد، مبادلات بانکي به حالت عادي بازخواهد گشت و بسياري از محدوديت‌ها برطرف خواهند شد. اين رويدادها قطعاً در آرام شدن اقتصاد کشور و ثبات قيمت پول ملي تاثيرگذار خواهند بود و بر معيشت مردم تاثير مثبت خواهند گذاشت.
4- اينکه موفقيت مذاکرات وين و احياء برجام به نام چه کسي و چه گروهي و يا اين دولت يا آن دولت تمام خواهد شد و يا حتي به نام دولت ثبت خواهد شد يا حکومت، اصلاً مهم نيست. آنچه مهم است اينست که اين سد شکسته شود، راه‌هاي تنفسي اقتصاد کشور باز شوند و مردم از سختي‌هاي معيشتي کنوني نجات پيدا کنند.
5- اينکه امروز چه کسي از صندوق راي سر درمي‌آورد و رئيس‌جمهور سيزدهم ايران مي‌شود نيز في‌نفسه مهم نيست، آنچه مهم است اينست که مدير اجرائي کشور که از 14 مرداد يعني حدود يک ماه و نيم ديگر مسئوليت دولت را برعهده خواهد گرفت، تصميم بگيرد بناي ساخته شده برجام را که حالا مرمت شده، حفظ کند و با سياست‌هاي معقول و منطقي کاري کند که راه‌هاي تنفسي باز شده اقتصاد کشور در اثر مذاکرات وين، همچنان باز بمانند و بار ديگر مسدود نشوند. رئيس‌جمهور جديد اگر فرد هوشمندي باشد، زير بار وسوسه‌هاي برجام‌ستيزان و کاسبان تحريم‌ نخواهد رفت و براي باز نگهداشتن مجاري تنفسي کشور در بخش اقتصادي و باز کردن مجاري تنفسي سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي تلاش خواهد کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره