برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

ونزوئلا؛ کشوری که روسیه در آن حکمرانی می کند

منبع
ديپلماسي ايراني
بروزرسانی
ونزوئلا؛ کشوری که روسیه در آن حکمرانی می کند

ديپلماسي ايراني/متن پيش رو در ديپلماسي ايراني منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

محمد طبيبيان- استاد سابق دانشگاه صنعتي اصفهان و موسسه عالي پژوهش در برنامه‌ريزي و توسعه/ اگر بخواهيم فهرست شوربخت ترين مردم جهان در سال هاي اخير را تعيين کنيم شايد مردم ونزوئلا جائي در صدر فهرست باشند. اين کشور بزرگترين معادن نفت جهان را در اختيار دارد، مردم آن از  فقيرترين و درمانده ترين مردم جهان هستند. اکثراً به کشورهاي اطراف متواري شده اند و در فقر و بي نوايي زندگي مي کنند. اين کشور اخيراً از تورم حدود دوهزار و هفتصد درصد برخوردار است. نرخ تورم در سال ۲۰۱۳ زير شصت در صد بود طي دو سال به دويست درصد رسيد و همچنان شتابان از مرز دو هزار درصد در سال فراتر مي رود.

اين کشور نفت خيز يک شريک تجاري بزرگ دارد، يعني حکومتگران يک شريک دارند، و آن هم روسيه است. شرکت نفت روسي رُزنِفت کنترل توليد نفت ونزوئلا و صادرات آن را به دست داشت. اين کنترل را نيز از طريق تامين وام هاي کلان به دولت ونزوئلا کسب کرده بود. مي توان تصور کرد که پول بي ارزش ونزوئلا که با سرعت نجومي بي ارزش تر مي شود نمي تواند کفاف هزينه ژنرال ها و مقامات را بدهد. رُزنِفت به کمک آمده و در خبرها بود که حقوق زير ميزي اين بزرگان را با يورو و دلار تامين مي کند، از روي رفاقت! برخي اقلام معيشتي را هم براي سايرين. 

سال گذشته که تحريم هاي آمريکا شديدتر شد، براي ايجاد اطمينان قلبي، رزنفت تمام دارايي هاي خود در ونزوئلا را به يک شرکت گمنام روسي ديگر فروخت که صد درصد متعلق به دولت روسيه است. رسماً دولت روسيه صاحب اختيار منابع نفتي ونزوئلا شده است. در مقابل خدمات امنيتي ناقابل دوستانه اي هم ارائه مي کند. 

در سال ۲۰۲۰ که برخي ژنرال ها اقدام به کودتا عليه رئيس جمهور مادورا کردند، دولت روسيه يک جمبوجت کماندو ارسال کرد و ژنرال هاي کودتاچي را بر سر جايشان نشاند و رفيق مادورا، رئيس جمهوري فاجعه زا، علي الحساب از مقام خود خيالش راحت است.

البته مادورا با انتخابات در سال ۲۰۱۸ براي شش سال دوم انتخاب شد. رقيب اصلي در زندان بود و البته کسي مجبور نبود به مادورا راي بدهد. اما هر کس راي مي داد به طور خودکار در کارت ملي او يک "بسته حمايتي" ثبت مي شد که مي توانست با ارائه آن کارت، سبد را از فروشگاه هاي دولتي دريافت کند و در صورت لزوم در بازار آزاد به چند برابر قيمت رسمي بفروشد. اين کارت ملي به نام کارت "سرزمينِ خانه" در واقع يک ابزار کنترل اجتماعي است که در سال ۲۰۱۶ معرفي شد، هم اطلاعات شخصي را در بر دارد هم مثل يک کارت بانکي سهميه کوپني کالاهاي معيشتي به آن واريز مي شود. از اين کارت در انتخابات محلي و انتخاب رئيس جمهوري بهره برداري شده است. راي بده سهميه الکترونيکي غذا دريافت کن. مردم به اين کارت و انتخابات مي گويند "بازار راي در برابر گرسنگي."
 
 
 
 کليد واژه ها: ونزوئلا روسيه اقتصاد ونزوئلا روابط روسيه و ونزوئلا رزنفت ابرتورم 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره