برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

سرمقاله خراسان/ این پنجره باز را دریابیم!

منبع
خراسان
بروزرسانی
سرمقاله خراسان/ این پنجره باز را دریابیم!

خراسان/ « اين پنجره باز را دريابيم! » عنوان يادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم مهدي حسن زاده است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
دهه 90 در اقتصاد ايران با ميانگين رشد اقتصادي نزديک به صفر تمام شد تا اين دهه را دهه از دست رفته اقتصاد ايران بناميم ،اما با فرض فراهم شدن همه شرايط اقتصادي و سياسي و مديريتي لازم، آيا دهه هاي بعد مي تواند دهه رونق و رشد بالاي اقتصاد ايران باشد؟
اين پرسشي است کليدي و پاسخ به آن نيز بسيار مهم است، چرا که از زاويه ديد جمعيت و هرم سني جمعيتي کشور، شايد فرصت چندان زياد و بيشتر از چند سال براي اين که بتوانيم رشد اقتصادي بالا را تجربه کنيم، نداريم.براي توضيح اين ادعا بهتر است به ارتباط رشد اقتصادي و جمعيت بپردازيم. نگاهي به روند رشد اقتصادي کشورهاي مختلف جهان نشان مي دهد که بسياري از قدرت هاي موجود اقتصاد جهان در مدار رشدهاي اقتصادي حداکثر حدود 3 تا 4 درصد باقي مانده اند و امکان رشد اقتصادي مثلا 6 تا 8 درصدي را ندارند. به عنوان مثال در سال 1992 به ترتيب آمريکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگليس، اسپانيا، کانادا، روسيه و چين 10 اقتصاد بزرگ جهان بودند اما اين رتبه بندي در سال 2018 به اين شکل تغيير کرد که چين به رتبه دوم، هند که بيرون از جمع 10 کشور بود به رتبه هفتم و برزيل نيز خارج از فهرست قبلي به رتبه نهم صعود کرد. پيش بيني بانک جهاني براي سال 2024، صعود چين، هند و اندونزي به رتبه هاي اول، سوم و پنجم اقتصادهاي بزرگ جهان و نزول ژاپن، آلمان، انگليس و فرانسه به رتبه هاي چهارم، هفتم، نهم و دهم است. در اين ميان اما جالب است بدانيد متغير اصلي جمعيت است. رشد جمعيت کشورهايي که در اين فهرست در حال صعود هستند بالاتر از رشد جمعيتي نزديک به صفر کشورهاي اروپايي است.نگاهي به هرم جمعيتي ايران نشان مي‌دهد که بيشترين جمعيت کشور در سال 95 در بازه هاي سني 30 تا 34 و سپس 25 تا 29 سال قرار داشتند و طي امسال پيش بيني مي‌شود، بيشترين جمعيت در بازه هاي 35 تا 39 و 30 تا 34 سال باشند. به همين ترتيب براي سال هاي 1405 و 1410 بازه هاي سني بالاتر بيشترين جمعيت را به خود اختصاص خواهند داد. در اين ميان، هنگامي که نسبت جمعيت در سن کار به جمعيت وابسته در يک کشور از يک و نيم فراتر رود، پنجره جمعيتي آن کشور باز شده است. بازشدن پنجره جمعيتي فرصتي کم نظير براي جهش کشور به گروه اقتصادهاي پيشرفته ايجاد مي کند، اما زماني که اين پنجره بسته شود، امکان رسيدن به رشدهاي اقتصادي بالا فراهم نخواهد شد چرا که از جمعيت مولد و در سن اشتغال کاسته و به جمعيت پير و فرتوتي که غيرمولد هستند، اضافه مي شود.به اين ترتيب دو دهه پيش رو که همچنان بيشترين جمعيت کشور، جمعيت در سن اشتغال تا 60 سال خواهند بود، مهم ترين فرصت جمعيتي براي رشد اقتصادي است و بايد در اين دو  دهه اقتصاد ايران   رشد اقتصادي بالاي 6 درصد داشته باشد تا بتواند در رتبه بندي اقتصادهاي بزرگ جهان وضعيت خود را ارتقا دهد و از رتبه 18  يا 28 (براساس دو روش محاسبه مورد استناد بانک جهاني و صندوق بين المللي پول) به رتبه هايي بهتر دست يابد. اين فرصت نياز به استفاده از همه ظرفيت هايي دارد که رونق اقتصادي و رشد همه جانبه را براي اقتصاد ايران ايجاد کند. لذا اين فرصت تکرار نشدني را نبايد از دست داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar