سياست روز/ « چرايي اصرار به يک بازگشت » عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز به قلم قاسم غفوري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:

مذاکرات برجامي وين در حالي متوقف است که هايک و ماس وزارت خارجه آلمان و ليز تراس همتاي آلماني آن اعلام کردند: توافق شد که به احياي مذاکرات با ايران در موضوع برجام نياز فوري وجود دارد. پيش از اين نيز مقامات فرانسه و آمريکا خواستار آغاز هر چه سريع‌تر مذاکرات برجام شده بودند. حال اين سوال مطرح است که چرا غرب به بازگشت به مذاکرات در اسرع وقت تاکيد دارد و رويه گذشته منبي بر فرسايشي کردن مذاکرات را دنبال نمي‌کند؟
بخشي از اين رويکرد را در دستاوردهاي هسته‌اي ايران مي‌توان جستجو کرد چنانکه آژانس رسما از آمار بالاي ذخيره غني سازي ۶۰ درصد و ۲۰ درصد جمهوري اسلامي خبر داده است. هر چند که غرب از عدم رويکرد ايران به بمب هسته اي اطمينان دارد اما دست يابي ايران به غني‌سازي آن هم بدون کمک غرب را برابر با بدعتي خطرناک مبني بر توان کشورها براي رسيدن به اهدافشان بدون دخالت قدرت‌هاي بزرگ مي‌دانند لذا همچون دوران پيش از برجام برآنند تا هر چه سريعتر ايران را به توقف غني سازي در قالب احياي برقرار سوق دهند. 
دوم آنکه غربي‌ها در حالي سياست تحريم و تهديد را عليه ايران دنبال مي‌کنند که روند تحولات هفته‌هاي اخير عملا خنثي شدن و ناکامي سياست تحريم را به همراه داشته است. ارسال کشتي‌هاي حامل سوخت ايراني به سوريه و از آنجا به لبنان نشان داد که هيچ عاملي نمي‌تواند مانع فروش سوخت و انرژي از سوي ايران گردد و جمهوري اسلامي هر زمان که اراده کند مي‌تواند سوخت و نفت صادر نمايد. بازتاب جهاني اين مسئله چنان بوده که آمريکا با تحريم عليه افرادي با ادعاي همکاري با حزب‌الله به دنبال به حاشيه راندن اين دستاورد بزرگ ايران در خنثي سازي تحريم‌ها بوده‌اند. از سوي ديگر جمهوري اسلامي در اجلاس اخير شانگهاي توانست رضايت تمامي اعضا براي عضويت در اين پيمان را کسب نمايد. اين مسئله که بازار چند صد ميلياردي را به روي ايران باز مي‌کند، گامي مهم در خنثي سازي تحريم‌ها و نابودي سياست‌هاي تهديد و تحريم بوده است. در اين شرايط غرب تلاش دارد تا مانند برجام، با توافقي جديد احياي تحريم‌ها و الزام ساير کشورها به اجراي آن را محقق سازد چنانکه امضاي برجام در سال ۲۰۱۵ زمينه ساز بازگشت و الزام ساير کشورها به اجراي تحريم‌ها شد. 
سوم آنکه نکته مهم ديگر آن است که جمهوري اسلامي از يک سو توانسته توليد واکسن داخلي کرونا را محقق سازد و از سوي ديگر دولت سيزدهم توانسته محموله‌هاي بزرگي از واکسن کرونا را به کشور وارد سازد. نکته مهم آن است که اين واردات نه در مذاکره با غرب و يا از طريق کانال مالي مشترک ايران و اروپا موسوم به اينستکس و يا عضويت ايران در اف اي تي اف بلکه در رايزني رئيس جمهور رئيسي با مقامات چيني رقم خورده است حال آنکه تا پيش از اين ادعا مي‌شد که براي واردات واکسن نياز به پيوستن به اف اي تي اف و يا امضاي برجام جديد مي‌باشد. بر اين اساس غرب با اصرار به احياي مذاکرات برجام سعي دارد تا به افکار عمومي چنان القا سازد که تسريع در واردات واکسن برگرفته از مذاکرات برجامي و همگرايي با غرب بوده است تا رسوايي بي اثر بودن مذاکره با غرب و يا پيوستن به اف اي تي اف را کم رنگ سازد. 
چهارم آنکه در دولت سيزدهم تا به امروز در حوزه اقتصادي رويکردي قابل توجه مشاهده شده و آن گره نزدن حل مشکلات و رونق اقتصادي به برجام و مذاکرات است که موجب شده تا از يک سو بازار به رغم کاستي‌هاي بسيار در چرخه فعاليت قرار گيرد و از سوي ديگر دولتمردان و مسئولان بدون چشم داشت به درآمدهاي اقتصادي بادآورده لغو تحريم‌ها، فعاليت‌هاي مثبتي براي رفع مشکلات اقتصادي کشور داشته‌اند. اين رويکرد به نوعي خود تحريمي را که سالهاي اخير بر کشور حاکم بوده و بازار شرطي زمينه ساز توقف کسب‌ و کارها و اقتصاد بوده را تا حدودي شکسته است. روندي که استمرار آن مي‌تواند زمينه ساز حل بسياري از مشکلات اقتصادي با تکيه بر ظرفيت‌هاي داخلي گردد. با توجه به اين حقيقت که غرب همواره با فرسايشي کردن مذاکرات و شرطي کردن بازار خود تحريمي را به کشورهاي ديگر از جمله ايران تحميل کرده است اکنون نيز با سوق دادن دوباره کشور به مذاکرات فرسايشي احتمالا با وعده لغو تحريم‌ها به دبنال تکرار اين سناريو باشد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar