برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

همکاری ایران با روسیه، چین و اعضای شانگهای می‌تواند قدرت‌های جدیدی پدید آورد

منبع
کيهان
بروزرسانی
همکاری ایران با روسیه، چین و اعضای شانگهای می‌تواند قدرت‌های جدیدی پدید آورد

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گو با شبکه ملی تلویزیون چین (CCTV ) و شبکه جهانی تلویزیون چین (CGTN) درباره اهمیت عضویت ایران در سازمان شانگهای گفت: عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای فرصت متقابلی برای جمهوری اسلامی ایران و سازمان شانگهای است. کشورهای عضو سازمان شانگهای و جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌هایی دارند که با این عضویت می‌توانند از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند. با وجود عضویت کشورهایی همچون چین، روسیه، هند و کشورهای آسیای مرکزی می‌توان گفت امروز بخش قابل توجهی از اقتصاد و ثروت جهان مربوط به کشورهای عضو شانگهای است.
رئیسی افزود: به نظرم حضور در سازمان همکاری شانگهای زمینه خوبی برای ارتباط میان ایران و سایر کشورهای عضو است و حتما از این ظرفیت در جهت تقویت و رشد اقتصادی ایران و سازمان شانگهای استفاده خواهد شد.
رئیس‌جمهور کشورمان در این گفت وگو عصر جدید را عصر چندجانبه‌گرایی و تشکیل مجموعه‌های مولد قدرت جدید دانست وگفت: همکاری ایران با روسیه، چین و سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری‌های اکو می‌تواند قدرت‌های جدیدی پدید آورد.همکاری ایران و چین می‌تواند قدرت جدیدی را رقم بزند، به نظر من این همکاری می‌تواند در جهت نفی یک‌جانبه‌گرایی در دنیا باشد.
آیت‌الله رئیسی درباره ارزیابی خود از ایران قرن بیست و یک نیز گفت: شاخص‌های مهمی ترسیم شده است که اقداماتی که ایران اسلامی انجام می‌دهد با این شاخص‌ها سنجیده می‌شود. در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی تدوین و اعلام کردند، چشم‌انداز دقیقی برای آینده ایران ترسیم شده است تا مثلا در مسائلی چون استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی، سبک زندگی مردم ایران، علم و فناوری و در همه حوزه‌ها ایران بتواند در جهت رسیدن به این اهداف مهم حرکت کند.
رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله را خنثی‌کننده بسیاری از تهدیدها و تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: تا دیروز آمریکایی‌ها تحمیل مقاصد خود به دیگر کشورها را از طریق لشکرکشی نظامی دنبال می‌کردند اما امروز تحریم حربه‌ای برای تهدید کشورها و دولت‌ها است. امروز همان لشکرکشی نظامی به تحریم تبدیل شده است. در واقع تحریم جنگی علیه ملت‌ها است، اما ارتباط کشورهای تحریم شده می‌تواند تحریم‌های آمریکایی را خنثی کند. ارتباط ایران، چین و روسیه و کشورهای دیگر که در حال تحریم از سوی آمریکا هستند، می‌تواند باعث خنثی‌‌سازی تحریم‌ها شود.
وی گفت: ما علی‌رغم تحریم‌هایی که تاکنون بوده پیشرفت‌های بسیار خوبی در کشور داشته‌ایم. آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردند که چنین پیشرفت‌هایی نصیب جمهوری اسلامی‌شود، اما ما مصمم هستیم که علی‌رغم تحریم‌ها در همه حوزه‌ها کشور را پیش ببریم و یقین داریم که با اراده استوار و تعامل با دوستانمان در منطقه مانند چین و کشورهای آسیای مرکزی این تحریم‌ها را کاملا خنثی کنیم.
آیت‌الله رئیسی مانع اصلی برجام را تعلل آمریکائی‌ها در اتخاذ تصمیم برای عمل به تعهدات‌شان عنوان کرد و گفت: ما به یک توافق خوب و عادلانه تمایل داریم و فکر می‌کنیم اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند، تحریم‌ها را بردارند و تضمین‌های لازم را به ایران بدهند تا با نقض برجام، به تعهدات خود پشت پا نزنند، دستیابی به توافق خوب امکان‌پذیر است.
رئیس‌جمهور کشورمان در این گفت وگو همچنین درباره اعتراضات اخیر در داخل کشور به بهانه فوت خانمی جوان و نوع رفتار و واکنش غربی‌ها گفت: از مراجع ذی‌ربط خواسته‌ام که موضوع از دست دادن جان این خانم به طور جدی و دقیق پیگیری شود.اما نکته این‌جاست که از این دست حوادث در غرب هم اتفاق می‌افتد. می‌بینید طبق اعلام روزنامه گاردین در ۲۸ هفته بیش از ۸۰ زن در کشور انگلیس جان خود را در اثر نوع برخورد پلیس با آنها از دست داده‌اند. چه کسی این مسئله را بررسی کرد که علت این حوادث چیست؟ در همین آمریکا در سال گذشته بیش از هزار نفر به دست پلیس کشته شدند، چه کسی رفت بررسی کند که این هزار نفر چگونه به دست پلیس کشته شدند!
رئیسی ادامه داد: ما معتقدیم که حفظ حقوق بشر جزو ذات جمهوری اسلامی است، یعنی چه کسی بخواهد، چه نخواهد، ما هم به اعتبار ماموریت الهی و هم ماموریتی که از طرف مردم به ما محول شده خودمان را موظف به حفظ جان انسان‌ها می‌دانیم و نسبت به مال و حقوق انسان‌ها حتما این کار را می‌کنیم. اما سؤال این است چرا آنهایی که امروز فریادشان بلند است، استانداردهای دوگانه را دنبال می‌کنند. یک جا حقوق انسان هست یک جا نیست؟! نسبت به این خانم دغدغه حقوق انسان دارند اما نسبت به آن خانم‌های دیگر چه؟ نسبت به ‌آن هزار نفر چه؟ نسبت به بسیاری از مصادیق نقض حقوق بشری که در دنیای امروز اتفاق می‌افتد چه؟(نسبت به) آنچه که در فلسطین اتفاق می‌افتد چه؟
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها دو دهه در افغانستان حضور داشتند، جز جنگ و خونریزی و کشتن زن و کودک هیچ چیز باقی نمانده است افزود: فقط ۳۵ هزار کودک معلول شده‌اند. چه کسی جواب اینها را می‌دهد؟ اینها حقوق انسان نیست؟ کسی درباره اینها نباید تحقیق کند؟ کسی نباید از اینها سؤال کند که نتیجه دو دهه حضور آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان چه بوده است؟ این حضور چه آبادانی برای افغانستان آورده است؟ جز جنگ و خونریزی و جز بدبختی برای مردم افغانستان چیز دیگری آورده است؟ اینها حقوق انسان نیست؟ چرا حقوق انسان در افغانستان بررسی نمی‌شود؟
باید برای امید و اعتماد‌آوری مردم تلاش شود
آیت‌الله رئیسی همچنین عصر روز سه شنبه در آئین افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در حکم خود اجازه تجدیدنظر در موارد لازم را به اعضای مجمع داده‌اند گفت: ایشان بر ضرورت اجرای کامل سیاست‌های کلی نظام در همه سطوح کشور تاکید کرده‌اند و یکی دیگر از موارد مورد تاکید ایشان تنقیح این سیاست‌ها است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از نظرات مراکز علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: هر چه هم اعضای مجمع از دانش بهره‌مند باشند، باز نیازمند بروز کردن دانسته‌های خود و بهره گرفتن از نظرات کارشناسان و نخبگان در تدوین سیاست‌های کلی نظام و نیز کمک به حل مسائلی که میان مجلس و شورای نگهبان پیش می‌آید، هستند.
وی افزود: همواره تاکید کرده‌ام که هم در اداره کشور و هم در امر قانونگذاری و هم در دیگر بخش‌ها، اقدامات باید منطبق بر سیاست‌های کلی مصوب و اسناد بالادستی باشد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی مصوب در حکم شاخص‌هایی برای‌اندازه‌گیری و تشخیص کارآمدی دستگاه‌ها است، گفت: در این جهت نکات مهمی در حکم مقام معظم رهبری آمده است و ما هم خودمان را در این زمینه کاملاً مقید می‌دانیم و همه اقدامات دولت از جمله تدوین سیاست‌های برنامه هفتم و دستورالعمل‌های اجرایی آن کاملاً منطبق بر سیاست‌های اعلامی از طرف رهبر انقلاب خواهد بود.
رئیسی افزود: عمل به اسناد بالادستی می‌تواند کشور را به سوی اهداف مهم خود سوق دهد و این اطمینان را برای مقام معظم رهبری حاصل کند که مجموعه نظام یک آهنگ دارد و آن اجرای سیاست‌های مصوب و ابلاغی به شکلی است که این آهنگ واحد کاملاً در کشور برای همه قابل رصدکردن باشد و دستگاه‌ها بدانند در کجا قرار دارند و به کجا حرکت می‌کنند.
وی تصریح کرد: دستگاه اجرایی آمادگی همکاری کامل با مجمع تشخیص و به ویژه بخش نظارتی آن را دارد تا بتواند نقش ایصال به مطلوب را ایفا کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه واقعاً هدایت‌های حکیمانه رهبر انقلاب در روز گذشته، همه ناآرامی‌ها و مشکلات کشور و آن مسائلی که مردم و مسئولین را رنج می‌داد، خاتمه بخشید، گفت: مسئولیت همه ما این است که در جهت افزایش امید و اعتماد مردم به کارآمدی دستگاه‌های اداری و نظام اداره کشور تلاش کنیم و این مسئله در گرو کار و تلاش مداوم و شبانه‌روزی است.
رئیسی گفت: کار و تلاش مداوم می‌تواند دشمن را ناامید و امید مردم را به عنوان سرمایه‌های گرانقدر انقلاب روز به روز افزون کند.
مردم با حضور و اعلام موضع خود
دشمن را ناکام گذاشتند
رئیسی همچنین در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمن به خوبی احساس می‌کند فشار حداکثری به صورت مفتضحانه‌ای شکست خورده است و حتی این موضوع را به زبان نیز می‌آورد، خاطرنشان کرد: دشمن رسماً اعتراف می‌کند تحریم‌ها بر ملت ایران کارساز نبوده و این‌جا جای شکرگزاری دارد؛ دشمن نسبت به پیشرفت‌ها خشمگین است.
رئیس‌جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: آنچه ایشان فرمودند، اراده همه بخش‌ها است؛ شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور کارهای بسیار خوبی انجام دادند و کارهای بسیاری را در دستور دارند. همین باعث می‌شود که دشمن دنبال بهانه‌ای باشد و بابت آن در کشور بلوا ایجاد کند.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه امروز وحدت و انسجام ملی ضرورت اول کشور است، تصریح کرد: آنچه رهبری از همه ملت و دولتمردان و مسئولان خواستند، وحدت و انسجام ملی به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بود که دشمن را نیز ناامید می‌کند. فضای کار و تلاش برای امیدوار کردن مردم دشمن را ناامید می‌کند.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: هر کس در هر کجا که هست، اگر با فعل، تلاش، سخن و قلم‌اش مردم را امیدوار کند، بداند حتماً در جهت راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده و از آن سو هرکس با قلم و بیان‌اش مردم را مأیوس کند، حتماً بداند که در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.
رئیسی با بیان اینکه امروز شناخت دشمن و فتنه‌های او برای همه ما بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم که ملت عزیزمان خوب این شناخت را دارند، خوب موضع می‌گیرند و زمان‌شناسانه در میدان حضور پیدا می‌کنند.
آماده استفاده از همه قدرت و ظرفیت‌های خود
در مسیر صلح و رفاه منطقه‌ای و جهانی هستیم
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به تماس تلفنی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تشکر از تلاش‌های وی در برگزاری اجلاس سالانه، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از همه قدرت و ظرفیت‌های منطقه‌ای خود در همکاری با سازمان ملل در عرصه‌های مختلف تاکید کرد که می‌تواند منجر به صلح و رفاه منطقه‌ای و جهانی شود.
رئیس‌جمهور ضمن اشاره به موضع جمهوری اسلامی ایران درباره بحران یمن، مبنی بر لزوم انجام گفت‌وگوهای یمنی-یمنی و نیز ضرورت رفع واقعی محاصره اقتصادی و توجه به بحران انسانی یمن، بر لزوم اجرای تعهدات توسط طرف سعودی در این زمینه تاکید کرد.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از حضور فعال و رویکرد تعاملی رئیس‌جمهور کشورمان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل تشکر و قدردانی کرد و گفت: میزبانی از شما در سازمان ملل افتخار بزرگی برای بنده بود و در ملاقات با یکدیگر، گفت‌وگوهای مهمی انجام دادیم.
گوترش ضمن تشکر از همکاری‌های ایران با سازمان ملل، از نقش منطقه‌ای و جایگاه تمدنی ایران نیز تمجید و آن را عامل کلیدی در ارتقای صلح و رفاه منطقه معرفی کرد.
وی در پایان این گفت‌وگو اطمینان داد که به طرف سعودی فشار می‌آورد تا تعهدات خود را اجرا کند و از جمله به محاصره یمن به شکل واقعی پایان دهد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره