قدس آنلاين/ «جايگاه خبرنگاران کجاست؟» عنوان يادداشت روز روزنامه قدس به قلم سعيد افشاران است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
خبرنگاري ديگر شغل عجيب و دست نيافتني نيست. گذشت آن زمان که عده اي گمان مي کردند لازمه خبرنگاري داشتن ابزاري همچون ميکروفون ، ضبط صوت و دوربيني غول پيکر است.
امروزه با گسترش فناوريهاي نوين ارتباطي ديگر هيچ چيز از چشم رسانهها پنهان نميماند؛چون هميشه انساني پيدا مي شود که در لحظه وقوع حادثه دوربينش را روشن کرده باشد. اين مقوله اگر چه تخصص در روزنامهنگاري را با چالش جدي مواجه کرده، اما هنوز در روزنامهنگاري دقت و تخصص حرف اول را ميزند. اما گويا همچون بسياري از موضوعات ديگر گاه اعتبار خبرنگاري نيز وابسته به تعادل و يا عدم تعادل در خط خميده عرضه و تقاضاست.به اين معنا که با افزايش تعداد سازمانهاي ريز و درشت رسانه اي از يک سو و نبود سيستم جامع و مشخصي براي گزينش و تربيت خبرنگاران اعتبار اين حرفه نيز دستخوش آسيب جدي شده است.اينگونه است که بسياري حتي مديران رسانه ها نيز خبرنگاري را از آن جنس مشاغلي مي دانند که امکان ورود و فعاليت در آن ساده و دست يافتني است و شايد از همين روست که برغم تاکيد بر سخت و زيان آور بودن آن ، هيچگونه تلاشي براي ارتقاي حقوق مادي آنها صورت نمي پذيرد. بيشتر اهالي قلم بر اين مفهوم تاکيد مي کنند که خبرنگاري حرفه اي است که اگر آسان گرفته شود به زودي بايد با آن خداحافظي کرد.
نهادها و سازمانهاي غير رسانه اي به حضور خبرنگاراني منفعل در ضيافت سازماني و کنفرانس هاي خبري دلخوش کرده اند که تنها با ايفاي نقش ضبط صوت راوي بخشي از تعهدات روابط عمومي هاي سازمان اند خبرنگاراني که مي توان انگيزه هاي طرح پرسش بخشي از آنها را نيز با تحفه هاي ريز و درشت از ميان برد.
ناشران، مالکان و يا ساير مديران اجرايي بويژه مقامات اجرايي تبليغات فروش ميتوانند از قدرت خود بر خبرنگاران براي تأثير بر نحوه گزارش و انتشار خبرها استفاده کنند.در چنين بستري است که مي توان اينگونه خبرنگاران را براي ارگانهاي غير رسانه اي فرصت و براي سازمانهاي خبري و رسانه اي تهديدي بالقوه دانست.خبرنگاران نيز ترجيح مي دهند به جاي غور در حوزه هاي پنهان اطلاعات به گام نهادن در سطح آشکار و نه عمق آن بپردازند.