برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

غزه و جای خالی فتحی شقاقی

منبع
اعتماد
بروزرسانی
غزه و جای خالی فتحی شقاقی

اعتماد/ شهید دکتر فتحی شقاقی مومنی شجاع و متفکری مخلص، یکی از چهره‌های درخشانی بود که مبارزات اسلامی مردم فلسطین در دهه‏ اخیر را پدید آورد و همه‏ توان و امکان و جان عزیز خود را بر سر این جهاد مقدس گذاشت. طلوع خورشید اسلامی از افق مبارزات فلسطین که به ملت مظلوم فلسطین جان تازه‏ای بخشید، هنگامی آغاز شد که مدعیان دروغین قضیه‏ فلسطین، از بردن نام اسلام، به‏شدت پرهیز می‌کردند و با جدا کردن قضیه‏ فلسطین از اسلام، دانسته و ندانسته آرمان فلسطین را به محو و نابودی می‏کشاندند.


دکتر فتحی شقاقی در سال ۱۹۵۱ در شهر غزه به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته ریاضیات در دانشگاه «بیرزیت» انجام داد و پس از آن رشته پزشکی را در مصر به پایان رساند. شهید شقاقی از دانشکده پزشکی دانشگاه (الزقازیق) فارغ‌التحصیل شد و مدت یک‌سال نیز در بیمارستان کفرصقیر در استان الشرقیه طبابت کرد و پس از آن با تاسیس سازمان جهاد اسلامی، از مصر خارج شد. در مدت اقامت و تحصیل در مصر ده‌ها بحث و بررسی و مقاله و شعر به نام‌های مستعار منتشر کرد که معروف‌ترین این نام‌ها (عزالدین الفارس) است. او مقالاتش را در مجله المختار الاسلامی چاپ قاهره با این اسم امضا کرد. در سال 1978 با تاسیس هسته تشکیلات جهاد اسلامی فلسطین توسط جوانان مسلمان و غیور فلسطینی در دانشگاه الزقازیق و دیگر دانشگاه‌های مصر، زمینه اعلام موجودیت سازمان را فراهم آورد. در سال 1980 با تشکیل کادر سیاسی منظم سازمان جهاد اسلامی شکل گرفت و بعد از این، هسته‌های آن به قلب فلسطین انتقال یافت تا نقطه آغازین تشکیل سازمان در داخل فلسطین شود و همزمان به آموزش و تربیت کادرهای جدیدی برای جنبش و ساخت نیروهای نظامی اقدام کرد.
 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، او کتاب مشهور خود را به نام «خمینی راه‌حل و آلترناتیو اسلامی» نوشت. در سال ۱۹۸۱ از مصر به فلسطین بازگشت. در سال ۱۹۸۳ به مدت ۱۱ ماه در غزه زندانی شد و در سال ۱۹۸۶ نیز یک بار دیگر به‌دلیل ارتباطش با فعالیت‌های نظامی به چهار سال زندان قطعی و ۵ سال زندان تعلیقی محکوم شد.


شهید فتحی شقاقی ۲۱ مهر ماه ۱۳۷۲در جریان یکی از سفرهای خود به تهران میزگردی در محل اقامت خود، توافق ساف با صهیونیست‌ها را زمینه‌سازی برای استیلای رژیم صهیونیستی بر منطقه دانست و گفت که این سازش درها را به روی رژیم صهیونیستی باز کرد تا به اهداف سیاسی و نظامی و اقتصادی خود برسد. در این توافق هیچ امتیازی به فلسطینی‌ها داده نشده است و در این قرارداد هیچ صحبتی از عقب‌نشینی نیست و مساله شهرک‌های یهودی‌نشین و موضوع پناهندگان فلسطینی و اشغال قدس همچنان پا برجاست.


اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت اسراییل پس از انجام عملیات گروه حماس در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۵ در منطقه «بیت لید» که به کشته و مجروح شدن ۱۳۰ اسراییل منجر شد، دستور اعدام انقلابی فتحی شقاقی را صادر کرد. او سال‌ها پیش از انجام این عملیات تحت نظر عوامل موساد بود. فتحی شقاقی شخصی امنیتی بود که کمتر در اماکن عمومی ظاهر می‌شد و هیچ اطلاعاتی درباره خود یا برنامه کاری‌اش نمی‌داد و این کار را برای موساد سخت‌تر می‌کرد. در نزدیکی‌های زمان انجام عملیات ترور، موساد که از سفر شقاقی به لیبی آگاه شده بود مسیرهای هوایی و زمینی که یک شخص می‌توانست در سوریه از آنها برای سفر به لیبی استفاده کند، مورد بررسی قرار داد.


عناصر موساد به مالت رفته و در فرودگاه مالت منتظر شقاقی شدند؛ اما شقاقی نه در پرواز اول، نه دوم و نه سوم حضور نداشت. هنگامی که دیگر موساد نسبت به فرود شقاقی در مالت ناامید شده بود، صدای یکی از عوامل موساد از طریق بی‌سیم به گوش رسید که می‌گفت: «یک لحظه صبر کنید کسی تنها در اینجا نشسته است.» این عضو موساد به فرد مورد نظر نزدیک شده و شقاقی را که از کلاه‌گیس استفاده کرده بود، شناسایی کرد. شقاقی در آن زمان یک ساعت در مالت بود و بعد به لیبی سفر کرد بدون آنکه بداند تحت تعقیب است.  26 اکتبر 1995 هنگامی که شقاقی پس از مشارکت در نشست لیبی به مالت بازگشت، موساد دریافت که با گذرنامه‌ای به نام «ابراهیم الشاویش» به لیبی رفته است. شقاقی هنگامی که وارد لیبی شد، اتاقی را برای یک شب در هتلی کرایه کرد و ساعت 11 شب همان روز برای خرید از هتل خارج شد و به یک مرکز تجاری رفت و از آنجا خرید کرد و از آنجا نیز برای خرید به مرکز دیگری رفت و پس از بازگشت در حالی که پیاده راه می‌رفت، متوجه موتور یاماهایی که او را تعقیب می‌کرد، نشد. در همین هنگام، راننده موتور به شقاقی نزدیک شد و یکی دیگر از سرنشینان موتور با اسلحه‌ صدا خفه کن چند تیر به سمت سر فتحی شقاقی شلیک  و او را در 44 سالگی به شهادت رساندند.


پس از آنکه رژیم صهیونیستی مانع خاکسپاری فتحی شقاقی در زادگاه خود در غزه شد،تشییع پیکر شقاقی با حضور هزاران تن از اقشار مختلف مردم در اردوگاه «یرموک» در حومه دمشق برگزار شد. صدها تن از نمایندگان احزاب و گروه‌های فلسطینی و لبنانی در این مراسم حضور داشتند. اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور فتحی شقاقی بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات جهان داشت. شهادت فتحی شقاقی موجی از اعتراض در میان ملت‌های مسلمان به راه انداخت. مردم در کشورهای مختلف با برگزاری تظاهراتی ضمن محکوم کردن اقدام صهیونیست‌ها در ترور یکی از فرماندهان مقاومت فلسطین بر ادامه راه او تاکید کردند.

محمود فاضلی
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar