برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

شرکای جنایت اسرائیل

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
شرکای جنایت اسرائیل

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

جمهوری باکو، ترکیه، مصر، اردن و قزاقستان شرکای انرژی رژیم صهیونیستی هستند

۲ کشور مصر و اردن وارد‌کننده گاز از سرزمین‌های اشغالی و قزاقستان و جمهوری باکو اصلی‌ترین صادرکنندگان نفت به این منطقه هستند. به گزارش «وطن امروز»، یکی از موثرترین روش‌های تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی تحریم‌های اقتصادی و محدودسازی دسترسی این رژیم جعلی به انرژی است.
در حال حاضر بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای منطقه که عمدتا مسلمان هم هستند تامین‌کننده انرژی و وارد‌کننده گاز از رژیم صهیونیستی هستند. این یعنی در صورت ایجاد یک جبهه اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی می‌توان امیدوار به پایان یافتن جنایات و جنگ در غزه بود. رژیم کودک‌کش در اقدامی غیرانسانی در تضاد با معاهدات بین‌المللی، مسیرهای انتقال انرژی به منطقه غزه را مسدود یا منهدم کرده است به طوری که مردم غزه در اغلب ساعات شبانه‌روز با بی‌برقی و نبود سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند.  این در حالی است که انرژی در سرزمین‌های اشغالی به صورت مستمر تامین می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهای قزاقستان، جمهوری باکو، گابن و نیجریه اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نفت رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی بوده‌اند. البته در کنار این کشورها باید از مصر و برزیل نیز نام برد که به صورت محدود‌تر نفت به سرزمین‌های اشغالی صادر می‌کنند. 
رژیم موقت صهیونیست این روز‌ها بیش از پیش به انرژی‌هایی از جمله نفت و گاز نیاز دارد تا بتواند با تامین نیاز داخلی از جمله سوخت هواپیما‌ها و ماشین‌آلات نظامی، به راحتی مردم غزه را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن به شهادت برساند.
بر اساس تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از اندیشکده solution، ظرفیت پالایشی ۲ پالایشگاه حیفا و اشدود که در سرزمین‌های اشغالی قرار دارند، در مجموع ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. قزاقستان و جمهوری باکو که از اعضای سازمان همکاری‌ اسلامی محسوب می‌شوند، عمده خوراک این پالایشگاه‌ها را تامین می‌کنند. ۴۰ درصد سبد انرژی مصرفی در اسرائیل به نفت وابسته است که علاوه بر ۲ کشور ذکر شده، نیجریه و گابن نیز در تامین این خوراک، مشارکت قابل توجهی دارند.
بلومبرگ نیز اخیرا در گزارشی به این موضوع پرداخته و بر اساس آمار شرکت تحلیلی Kpler آورده است ۲ کشور مسلمان قزاقستان و آذربایجان تامین‌کنندگان اصلی نفت رژیم صهیونیستی هستند.
در این گزارش آمده است: «از اواسط ماه مه ‌2023 (اردیبهشت - خرداد امسال) رژیم صهیونیستی روزانه حدود 220 هزار بشکه نفت خام  وارد کرده است که بیش از 60 درصد آن (حدود 120 هزار بشکه) از کشورهای قزاقستان و آذربایجان وارد می‌شود».
البته بلومبرگ در گزارش خود آورده است در صورتی که این ۲ کشور تحریم نفتی اسرائیل را بپذیرند احتمالا ایالات متحده آمریکا و برزیل نقش آنها را ایفا خواهند کرد. 
با توجه به اینکه واردات نفت برای این رژیم از مسیر دریا انجام می‌شود، جایگزین کردن کشورهای تامین‌کننده آنچنان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد، البته تا اینجای کار آذربایجان و قزاقستان هم تلاشی برای توقف صادرات خود به رژیم صهیونیستی نکرده‌اند.
از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد اردن از سال 2017 میلادی واردات گاز خود را از رژیم اشغالگر شروع کرده است و حجم آن را از 2020 میلادی افزایش نیز داده است. مصر هم از این سال واردات گاز خود را از رژیم صهیونیستی شروع کرده است. سال گذشته میلادی مصر 6 میلیارد متر مکعب گاز از اسرائیل وارد کرد.
جالب اینجاست اغلب کشورهایی که شریک اقتصادی رژیم صهیونیستی هستند و سوخت آدم‌کشی آن را تامین می‌کنند اتفاقات اخیر را از نظر سیاسی محکوم هم کرده‌اند! 
شاید وقت آن رسیده که غیر از بیانیه‌های سیاسی تصمیم عملی در تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر گرفته شود. 
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پیشنهادی اعلام کرد سوخت‌رسانی به مناطق تحت اشغال رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای اسلامی و جهان عرب متوقف شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: لازم است کشورهای اسلامی اقدامات فوری و عملی اتخاذ کنند و برخی کشورهای اسلامی که با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، سفرا و دیپلمات‌های این رژیم را فورا اخراج کنند، همچنین یک کمیته حقوقی و تخصصی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای پیگیری جنایات مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی تشکیل شود و کشورهای اسلامی رژیم صهیونیستی را به طور کامل از جمله در زمینه نفتی تحریم کنند.


* مهم‌ترین پایانه نفتی رژیم صهیونیستی تعطیل شد
مساله مبرم‌تر برای رژیم صهیونیستی، تامین امنیت بنادر نفتی است تا واردات با خیال راحت انجام شود. این رژیم دارای ۳ پایانه واردات نفت خام است: اشکلون و حیفا در دریای مدیترانه و ایلات در دریای سرخ.
اشکلون، مهم‌ترین پایانه واردات نفت، روزانه 180 هزار بشکه نفت جابه‌جا می‌کند. نزدیک به غزه است و اندکی پس از حمله حماس در 7 اکتبر به رژیم صهیونیستی بسته شد. داده‌های Kpler نشان می‌دهد از سال 2020 هیچ نفت خامی از طریق پایانه دریای سرخ در ایلات وارد نشده است، در حالی که جریان آن به حیفا به طور متوسط حدود 40 هزار بشکه در روز است.


* پارلمان لیبی خواستار تحریم نفتی کشورهای حامی اسرائیل شد
گفتنی است پارلمان لیبی ابتدای هفته جاری در بیانیه‌ای خواستار تحریم فروش نفت و گاز به کشورهای حامی رژیم اسرائیل و اخراج سفرای این کشورها شد. پارلمان لیبی در بیانیه‌ای از کشورهای عربی خواست موضع محکمی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اتخاذ کنند.
به نوشته وبگاه بوابه الاوسط، در این بیانیه آمده است: سفرای کشورهای حامی رژیم اسرائیل باید به شکل فوری کشورهای عربی را ترک کنند و در صورت ادامه یافتن جنایات در غزه، صادرات نفت و گاز به آنها متوقف شود.
پارلمان لیبی حملات صهیونیست‌‌ها به غزه را «نسل‌کشی ‌جمعی به دست عناصر صهیونیست» توصیف و تاکید کرد با هرگونه کوچاندن اهالی غزه مخالف است. نمایندگان پارلمان لیبی در ادامه خواستار تشکیل جلسه فوری و اضطراری در سطح سران اتحادیه عرب و سازمان‌ همکاری اسلامی شدند و از مجمع عمومی سازمان ملل نیز خواستند نشست اضطراری درباره غزه تشکیل دهد. اسرائیل علاوه بر حضور در فلسطین و غصب این سرزمین، از منابع انرژی آنها نیز استفاده می‌کند و آن را به یکی از راه‌های کسب درآمد خود تبدیل کرده است. بر اساس آمار اندیشکده solution، اسرائیل در طول سال‌های ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۶، وارد‌کننده گاز بوده است. در ادامه با استفاده از منابع گازی موجود در فلسطین و بهره‌برداری از آنها، از سال ۲۰۱۷ صادرات را به کشور‌های اردن و سپس مصر آغاز کرده است. اسرائیل سال ۲۰۲۲، حدود 2.3 میلیارد دلار از صادرات گاز سرزمین‌های اشغالی به اردن و مصر به دست آورده است.


* مصر، ترکیه و اردن ۳ مشتری اصلی رژیم صهیونیستی
مصر به عنوان نخستین کشور اسلامی که روابط خود را با این رژیم کودک‌کش عادی کرد، در طول سال‌های گذشته و در حال حاضر روابط خوبی با آن دارد. در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز، معادل ۸ درصد کل مصرف کشور مصر از خط لوله EMG به مصر صادر می‌شود. همچنین وابستگی ۹۰ درصدی اردن به واردات نفت و گاز از اسرائیل برای تأمین انرژی و تولید برق، این کشور را به دیگر مقصد اصلی صادرات گاز توسط اسرائیل تبدیل کرده است. توافق اولیه میان آنها سال ۲۰۱۶ شکل گرفت که بر اساس آن اردن به مدت ۱۵ سال در مجموع ۴۵ میلیارد مترمکعب گاز دریافت خواهد کرد. در حال حاضر تنها یک خط لوله احداث شده تا اردن از سال ۲۰۲۰، سالانه حداکثر ۳ میلیارد مترمکعب گاز از میدان لویاتان دریافت می‌کند. این میزان گاز، معادل ۶۰ درصد کل مصرف گاز اردن را تشکیل می‌دهد که به طور عمده در تولید برق استفاده می‌شود.
بندر جیحان به عنوان نقطه انتهایی 2 خط لوله باکو - تفلیس- جیحان و خط لوله کرکوک - جیحان، نقشی کلیدی در بارگیری و تامین نفت خام وارداتی اسرائیل دارد. از منظر مبادلات فرآورده و سوخت نیز از سال ۲۰۱۶، در مجموع ۲۰۰ میلیون لیتر سوخت هوایی و سوخت کشتی (معادل حدود ۲۵۰ میلیون دلار) به اسرائیل صادر و بیش از ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل (معادل حدود ۵ میلیارد دلار) از اسرائیل وارد شده است.

ارتباط اقتصادی ترکیه  و  رژیم  صهیونیستی
بررسی‌ها نشان می‌دهد کشور ترکیه نیز ارتباطات موثری از نظر اقتصادی با رژیم صهیونیستی داشته و دارد، به طوری که سالانه قریب به 1000 میلیون لیتر گازوئیل از رژیم صهیونیستی وارد می‌کند البته این واردات در سال‌هایی مانند 2016 و 2021 به بیش از 2000 میلیون لیتر نیز رسیده است.
از سوی دیگر ترکیه به رژیم صهیونیستی سوخت هوایی و سوخت کشتی صادر می‌کند. سال گذشته میلادی 40 میلیون لیتر سوخت هوایی از طریق ترکیه به این منطقه صادر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar