برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سالگرد جنگ اوکراین؛ پوتین قدرتمندتر شد؟

منبع
جماران
بروزرسانی
سالگرد جنگ اوکراین؛ پوتین قدرتمندتر شد؟

جماران/متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

برخی تحلیل گران معتقدند که محبوبیت ولادیمیر پوتین همین الان هم نسبت به دو سال پیش در موقعیت ضعیفتری قرار دارد. از نظر آنها دستگیری کسانی که در ملا عام به الکسی ناوالنی پس از مرگ مشکوک او ادای احترام می کردند، نشانه این بود که پوتین عمیقاً از انقلاب های مردمی که در کشورهای دیگر دیده، می ترسد.

 نیوزویک در دومین سالگرد جنگ اوکراین در گزارشی تفصیلی می نویسد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیش از پیش قدرتمند شده است:

ولادیمیر پوتین در طول تهاجم تمام عیار خود به اوکراین با شکست هایی مواجه شده بود.  اکنون که دو سال از جنگ می گذرد، به نظر می رسد که شرایط به نفع او در حال تغییر است و نشانه ای از کاهش قدرت او به چشم نمی خورد. مقاومت اوکراین در آغاز جنگ شاهد عقب‌نشینی نیروهای روسیه از کی یف بود و بعداً در سال 2022، عقب‌نشینی روسیه از خارکوف و خرسون ضرباتی را به پوتین وارد کرد .

 
اما در چند هفته گذشته، اخبار خوبی برای ولادیمیر پوتین منتشر شده است. تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده که با هدف منزوی کردن روسیه از سیستم مالی جهانی وضع شد شاید سختی هایی را برای روسیه ایجاد کرد، اما صندوق بین‌المللی پول ماه گذشته رشد تولید ناخالص داخلی 2.6 درصدی را در سال 2024 پیش‌بینی کرد که بیش از دو برابر پیش‌بینی قبلی خود بود.

همچنین ولادیمیر پوتین در انتخابات 15 مارس شرکت می کند که با مرگ الکسی ناوالنی برجسته ترین سیاستمدار اپوزیسیون روسیه، عملا به پیروزی رئیس جمهور مستقر منتهی خواهد شد.

رالف کارتر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مسیحی تگزاس، به نیوزویک گفت: «ولادیمیر پوتین در داخل کشور قوی‌تر از گذشته است. او افکار عمومی را پشت سر رهبری خود جمع کرده و تحریم های غرب را حمله ای خواند که خنثی شده است. او همچنین مخالفان داخلی را با مرگ الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقد او و یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر خنثی کرده است.

پریگوژین که منتقد شدید رفتار پوتین در زمان جنگ بود و برای به گوش کرملین رساندن این اعتراض تا مسکو با نیروهای خود صف کشی کرد  در یک سانحه هوایی جان خود را از دست داد. کرملین هر گونه نقش داشتن در این حمله را رد کرد اما از نظر همه مرگ پریگوژین مجازات به چالش کشیدن قدرت پوتین بود.

بازارهای جدید، بن بست در کنگره و ترامپ
پوتین در حال دور شدن از غرب علیرغم تحریم هایی است که باعث کاهش اتکای اروپا به انرژی روسیه شد. مسکو در یافتن بازارهای جدید برای صادرات ارزشمند خود، به ویژه چین و هند، موفقیت هایی پیدا کرده است.

جان هال، استاد حقوق یک دانشگاه آمریکایی به نیوزویک گفت: «موقعیت پوتین قوی‌تر از شش ماه پیش به نظر می‌رسد. تلاش‌ها برای انزوای اقتصادی روسیه بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، عمدتاً به دلیل تمایل هند برای خرید نفت روسیه، موفقیت‌آمیز بوده است.

جنگ در اوکراین برای روسیه بهتر از ماه‌ها پیش می‌رود، زیرا روسیه تسلیحات مورد نیاز خود را از  کره شمالی، ایران (به ادعای نیوزویک) و چین دریافت می کند ، در حالی که اوکراین با کمبود شدید تسلیحات و نیروی انسانی مواجه است.

بدون پایان مشخصی برای بن بست موجود در کنگره ایالات متحده در مورد کمک های بیشتر به اوکراین، پوتین  از سخنان تند و تیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، که توسط بخشی از جمهوری خواهان پذیرفته شده و در نتیجه آنها با حمایت نظامی بیشتر از کی یف مخالفت می کند، سود برده است.

جان هال می گوید: ترامپ از نفوذ خود برای تضعیف هرگونه حمایت مستمر از اوکراین استفاده کرده است، سیاستی که فقط به نفع پوتین است.

همبستگی ناتو زیر سوال رفته است
کن آزگود، کارشناس روابط آمریکا و روسیه، استاد تاریخ در دانشکده معادن کلرادو، گفت: تحقیر ناتو توسط ترامپ، که شامل درخواست از روسیه برای حمله به اعضای ناتو که سهم مشخص خود در این نهاد نظامی را پرداخت نمی کنند، به نفع پوتین بوده است. .

او به نیوزویک گفت: «شکستن همبستگی ناتو هدف هر رهبر روسیه از زمان جوزف استالین بوده است. اگر ترامپ کاخ سفید را تصاحب کند و نتواند روابط ایالات متحده با ناتو را تغییر دهد، یا حتی در صورت شکست او در انتخابات، باز هم «پوتین با تبدیل کردن خروج آمریکا از ناتو به موضوع  جدی سیاسی، دستاورد قابل توجهی کسب کرده است.»

وضعیت پوتین در مورد بلند مدت
جنیفر کیبه، استاد دولت در کالج فرانکلین و مارشال، به نیوزویک گفت که پوتین «به وضوح در موقعیت قوی‌تری در اوکراین نسبت به یک سال قبل است. همزمان اوکراین با کاهش عرضه تسلیحات با مشکل مواجه شده است. متأسفانه، حداقل در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت،  قدرت او بیش از هر زمان دیگری تثبیت شده  و بعید است که از بین برود.»

البته سرعت پیشروی شورش پریگوژین در ژوئن گذشته نشان داد که وضعیت در روسیه تحت رهبری پوتین چقدر سریع می تواند تغییر کند.

استفان هانسون، استاد  دانشگاهی در  ویرجینیا به نیوزویک گفت: «یوگنی پریگوژین موفق شد بدون شلیک گلوله یک مرکز فرماندهی نظامی اصلی را تصرف کند و با وفاداران مسلح تا چند صد مایلی مسکو راهپیمایی کند. مهم است که درباره امنیت قدرت طولانی مدت ولادیمیر پوتین اغراق نکنیم.»

بت کنوبل، رئیس سابق دفتر مسکو برای اخبار سی‌بی‌اس، معتقد است که افزایش تلفات روسیه در صورت ادامه جنگ می تواند به جایگاه پوتین در میان مردم صدمه بزند.

برخی تحلیل گران معتقدند که محبوبیت پوتین همین الان هم نسبت به دو سال پیش در موقعیت کمتری قرار دارد. از نظر آنها دستگیری کسانی که در ملا عام  به ناوالنی ادای احترام می کردند، نشانه این بود که پوتین عمیقاً از نوع انقلاب مردمی که در کشورهای دیگر دیده می ترسد.

راندال استون، مدیر مرکز اسکالنی برای مطالعات لهستانی و اروپای مرکزی در دانشگاه روچستر، می گوید که پوتین تلاش خواهد کرد تا از اعتراضات خیابانی که رهبران این قرن در کشورهای پس از فروپاشی شوروی مانند گرجستان و قرقیزستان و همچنین اوکراین را پایین کشید، اجتناب کند.

پوتین احساس ناامنی می کند و شورش نیروهای واگنر به وضوح نشان داد که قدرت او چقدر ضعیف است. او جرات ندارد جنگ در اوکراین را بدون پیروزی قابل توجهی به پایان برساند، اما بیزاری عمومی از جنگ تلاش های جنگی او را محدود می کند.

کنستانتین سونین، اقتصاددان روسی الاصل که در دانشگاه شیکاگو کار می کند، گفت که مرگ ناوالنی پیروزی بزرگی برای پوتین در کوتاه مدت است، اما رئیس جمهور روسیه کاملا خود را در کنج قرار داده است.  او به نیوزویک گفت: من فکر نمی‌کنم راهی برای خروج از این کنج برای پوتین وجود داشته باشد.  او نمی‌تواند جنگ را متوقف کند. او نمی‌تواند سرکوب را متوقف کند. اینطور نیست که او بتواند تا بی نهایت پیش برود، بنابراین من فرض می کنم که این وضعیت او را به پایان خود نزدیک می کند.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره