برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
تحلیل ها

تاوان حمایت از رسایی

منبع
روزنامه سازندگي
بروزرسانی
تاوان حمایت از رسایی

روزنامه سازندگی/متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

رئیس سازمان صداوسیما به طور ناگهانی معاون سیاسی خود را که مهم‌ترین سمت این سازمان پس از مدیریت است، تغییر داد. هرچند علیرضا خدابخشی که پیش از این معاون سیاسی بود استعفای خود را تقدیم جبلی کرد اما با توجه به اتفاقات روزهای اخیر به نظر می‌رسد این تغییر و تحولات چیزی بیش از یک استعفا و جایگزین کردن سرپرست در معاونت سیاسی این سازمان است.
جبلی روز گذشته در حکمی محمدعلی صائب را به سرپرستی معاونت سیاسی صداوسیما منصوب کرد. صائب از سال ۷۹ تا ۸۹ در سمت‌های خبری رادیوپیام، رادیوجوان و رادیوایران مشغول فعالیت بوده است. وی قائم‌مقامی اداره کل پخش اخبار صدا، خبرنگاری در معاونت خبر مرکز خراسان جنوبی تا سال ۹۴، معاونت خبر مرکز خراسان جنوبی تا سال ۹۸ و مسئولیت باشگاه خبرنگاران جوان این استان را نیز در کارنامه رسانه‌ای خود دارد. صائب از شهریور ۱۴۰۱ ریاست خبرگزاری صداوسیما را بر عهده داشت.
جبلی در متن حکم سرپرستی صائب به استعفای خدابخشی اشاره کرده بود؛ اما این استعفا تا پیش از انتشار حکم سرپرست تازه منتشر نشده و خبری هم در این مورد بر رسانه‌های رسمی قرار نگرفته بود. برخی از گمانه‌زنی‌ها حکایت از برکناری خدابخشی که گفته می‌شود خواهرزاده سعید جلیلی است، داشت. اما جبلی با اقدامی پیش‌دستانه به استعفای معاون سیاسی خود اشاره کرد و با فاصله‌ای از انتشار حکم رئیس صداوسیما برای سرپرست معاونت سیاسی سازمان، متن استعفای علیرضا خدابخشی از معاونت سیاسی منتشر شد. عده‌ای این استعفا یا برکناری را به اظهارات اخیر حمید رسایی می‌دانند و پس از انتشار خبر تغییر معاون سیاسی، اهالی سیاست و رسانه‌ واکنش‌های زیادی به این اتفاق نشان داده و مدیران سازمان صداوسیما را مسبب چنین رخدادهایی دانستند. دعوت از رسایی پس از اظهارات رهبر انقلاب که به نمایندگان مجلس توصیه کرده بودند، مراقب باشند کام ملت و فضای سیاسی کشور تلخ نشود، صورت گرفت که خبرگزاری تسنیم از آن به‌عنوان مصداق تخطی از تذکر عمومی رهبر انقلاب یاد کرد. اما تنها واکنش‌ها مربوط به رسانه‌های اصولگرا نشد و بسیاری از افراد هم‌چنین اقداماتی نظیر دعوت از افرادی مانند رسایی که بی‌مهابا به افراد و گروه‌های مختلف اتهام می‌زند را زمینه‌ساز اختلاف‌افکنی در جامعه دانستند. رسایی پیش از اظهارات رهبر انقلاب صحبت‌هایی درباره تغییر ریاست مجلس کرده بود و پس از اظهارات مقام رهبری دوباره به شکلی دیگر این اظهارات خود را در برنامه زنده تکرار کرد که اتفاقاً مجری این برنامه هم با اصرار از او می‌خواست که به نام افرادی که به آنها اتهام می‌زند، بگوید. این اقدام در رسانه ملی بی‌سابقه، ‌چراکه در چنین گفت‌و‌گوهایی مجری برنامه مانع از آوردن نام افراد و متهم کردن آنها می‌شود.
بسیاری بر این عقیده‌ هستند که دعوت از رسایی در برنامه زنده و چنین اصرارهایی بی‌جهت نبود و از آنجا که مدیران بخش‌های خبر که از زیرمجموعه‌های معاونت سیاسی و متمایل به جبهه پایداری هستند چنین گمانه‌زنی‌هایی را نمی‌توان چندان هم بیراه و نادرست دانست. برکناری معاون سیاسی سازمان و جانشین کردن سرپرست به جای او هم نشان از اقدامی شتاب‌زده دارد و نشان می‌دهد که مدیر رسانه ملی فرصت کافی برای انتخاب معاون جدید خود هم نداشته است. مدت‌هاست که مدیران رسانه ملی که اکثراً از حامیان جبهه پایداری هستند، تصور می‌‌کنند، این رسانه متعلق به آنهاست و هر آنچه بخواهند می‌توانند انجام دهند. تغییر معاون سیاسی سازمان به خوبی به آنها نشان داد که این رسانه عریض و طویل از آن آنها نیست و آنها صدا‌وسیما را به ارث نبردند که هر طور که میل‌شان می‌کشد، برنامه روی آنتن آن بفرستند.
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره