برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

مجلس دوازدهم در تسخیر اصولگرایان غیرهمگون؛ مجلس دوم تکرار می‌شود؟

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
مجلس دوازدهم در تسخیر اصولگرایان غیرهمگون؛ مجلس دوم تکرار می‌شود؟

آخرین خبر/ انتخابات 11 اسفند مجلس دوازدهم فارغ از نتایج و میزان مشارکت اتفاق مهمی را به همراه داشت آن هم انشقاق در میان اصولگرایان که می توان آن را با انشعابات مجلس دوم مقایسه کرد.

نیروهای انقلابی مجلس دوم  در غیاب نهضت آزادی ها و طرفداراران بنی صدر رئیس جمهور مخلوع توانستند کرسی های مجلس را تسخیر کنند. هر چند در همان مجلس اول نیز اختلافات میان نیروهای انقلابی در انتخاب نخست وزیر برای دولت سوم جمهوری اسلامی نمایان بود اما این اختلافات در مجلس دوم منجر به انشقاق و تولد جریان چپ و راست در مجلس دوم شد حال نیز اصولگرایان امروز که همان جریان راست دهه 60، 70 هستند در غیاب حضور اکثریت اصلاح طلبان یا همان جریان چپ دهه 60 و 70 همان تجربه مجلس دوم را باید منتظر باشیم.

انتخابات مجلس دوازدهم با میزان مشارکت 41 درصدی مردم تحولات زیادی را در بدنه سیاسیون اصولگرایان در پی داشت حال دیگر به وضوح چند دستگی میان اصولگرایان مشاهده می شود.

گروه اول امنا- پایداری ها
برنده انتخابات مجلس دوازدهم حداقل در تهران را باید امنا با سردستگی رسایی شخصیت جنجالی این روزهای عالم سیاست دانست 3 نفر از اعضای لیست امنا بالاتر از قالیباف رئیس مجلس یازدهم به طور مستقیم به صندلی های پارلمان راه یافتند.

اما جبهه پایداری که با قالیبافی ها ائتلاف کرده بودند اما به نظر می رسد آن ها به این ائتلاف به چشم ابزاری برای رسیدن به مجلس نگاه می کردند و علقه ای به هم لیستی های متمایل به قالیباف نداشتند و اتحاد نانوشته جبهه پایداری با امنا ضربه ای به کاندیداهای متمایل به قالیباف بود که این امر در نتایج انتخابات خود را نشان داد.

گروه دوم شانا
این بار برخلاف انتخابات مجلس یازدهم لیست شانا حداقل در تهران نتوانست پیروزی مطلق بدست آورد. لیست شانا با سرلیستی مشترک قالیباف و مرتضی آقاتهرانی ؛ائتلاف قالیبافی ها و پایداری ها با ریش سفیدی حداد عادل بسته شد.

با این که از قبل انتخابات مشخص بود دوران لیستی رای دادن حداقل در این دوره انتخابات دیگر مورد استقبال رای دهندگان نمی باشد اما طرفداران شانا بویژه جریان نزدیک به قالیباف اصرار به لیستی رای دادن داشتند موضوعی که از طرف همپیمایان آن ها در جریان جبهه پایداری مورد تاکید و تصریح قرار نگرفت.

درست است که قالیباف به طور مستقیم به مجلس بعدی راه یافت اما این اتفاق حداقل برای وی طعم پیروزی نداشت. ریزش قابل توجه آرای قالیباف و همچنین راهیابی برخی منتقدین سرسخت او به مجلس کار او را برای دستیابی به صندلی ریاست را سخت کرده است.

قالیباف برای تکیه زدن به صندلی ریاست علاوه بر اصولگرایان طرفدار خود باید با مستقلین و کاندیداهای پیروز متمایل به اصلاح طلبان وارد مذاکره شود. به نظر می رسد مجموعه مستقلان و طرفداران جریان اصلاح طلب در مجموع اقلیت قابل اتکایی در حدود 30درصد مجلس را در اختیار دارند. عدم توافق قالیباف با این جریان کار وی را برای رسیدن به ریاست مجلس و همچنین اداره مجلس سخت می کند.

گروه سوم طرفداران لاریجانی و مستقلان
هرچند از تهران هیچ کدام از اعضای لیست صدای ملت که نزدیک به لاریجانی محسوب می شوند به مجلس راه نیافتند حتی در دور دوم نیز حضور ندارند اما در تعدادی از حوزه های انتخاباتی نقاط مختلف کشور توانستند برخی کرسی های مجلس دوازدهم را فتح کنند.

لاریجانی راست گرا در دهه 70 و 80 از سال 92 به جریان معتدل روحانی نزدیک شد. لاریجانی و طرفداران وی را باید از طیفی از اصولگرایان دانست که بیشترین اشتراکات با اصلاح طلبان و معتدلین را دارد.

لاریجانی رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به طور سازمان یافته وارد بحث انتخابات و بستن لیست وارد نشد اما وی در ویدئهای کوتاه در روزهای نزدیک به انتخابات با طرفداری از 2 چهره شاخص اعتدال و توسعه و اصلاح طلبان یعنی نوبخت و تاجگردون حضوری هر چند کم رنگ در فعالیت های انتخاباتی این دوره از مجلس داشت. 

به نظر می رسد مستقلان و راه یافتگان مورد حمایت جریان اصلاح طلب به مجلس به نسبت دوره گذشته از نظر تعداد بیشتر باشد که این امر اثرگذاری آنان را در مجلس بیشتر می کند که می تواند از برخی تندروی ها در مجلس آینده جلوگیری کند.

مجلس دوازدهم را باید مجلس مذاکرات و لابی‌های پنهان نامید. پارلمانی که در تسخیر اصولگرایان غیرهمگون قرار گرفته است.
خبرنگار: علی اکبر علی مردانی هروی
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar