برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«قرنطینه» به عنوان کلمه سال دیکشنری کالینز انتخاب شد

منبع
ايبنا
بروزرسانی
«قرنطینه» به عنوان کلمه سال دیکشنری کالینز انتخاب شد

ايبنا/ «قرنطينه» کلمه‌اي است که در سال 2020 زندگي انسان‌ها در سراسر دنيا را تغيير داد تا حالا کلمه سال ديکشنري کالينز شود.
«قرنطينه» در ديکشنري کالينز «تحميل محدوديت‌هاي سخت بر روي سفر، ارتباط اجتماعي، و دسترسي به فضاهاي عمومي» توصيف شده است و استفاده از آن در طول سال گذشته به شدت افزايش يافت.
ديکشنري کالينز چهار و نيم ميليارد کلمه را در خود جاي داده است که شامل کلمات نوشتاري از وبسايت‌ها، کتاب، و روزنامه و همچنين کلمات محاوره از راديو، تلويزيون، و مکالمه‌هاي روزمره مي‌شود. کالينز اعلام کرد استفاده از کلمه «قرنطينه» در طول سال گذشته شش هزار درصد افزايش يافته است.
در سال 2019 چهار هزار مثال از مواردي که کلمه «قرنطينه» در آن استفاده شده بود مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما اين تعداد در سال 2020 به 25 هزار مورد رسيد.
 
هلن نيوستاد، مشاور محتواي زباني کالينز مي‌گويد: «زبان انعکاس دنياي اطراف ما است و سال 2020 در کنترل پاندميک جهاني بود. «قرنطينه» را به عنوان کلمه سال انتخاب کرديم زيرا نشان‌دهنده تجربه ميلياردها انسان است که مجبور شدند زندگي خود را محدود کنند تا دچار ويروس کرونا نشوند. قرنطينه بر زندگي کاري، تحصيلي، اجتماعي، و حتي نوع خريدمان تأثير گذاشته است. با وجود ورود بسياري از کشورها به قرنطينه دوم «قرنطينه» کلمه مناسبي براي يادآوري نيست اما زندگي مردم جهان در سال 2020 را در يک کلمه خلاصه مي‌کند.»

ديگر کلمات مربوط به پاندميک مانند «ويروس کرونا»، «فاصله اجتماعي»، «انزوا»، و «مرخصي بدون حقوق»  جز ده کلمه برتر سال 2020 به انتخاب ديکشنري کالينز بود.
BLM که در واقع مخفف Black Life Matters (زندگي سياه‌پوستان اهميت دارد) نيز به اين فهرست راه يافت.
از ديگر کلماتي که در سال‌هاي گذشته منتخب کالينز بودند مي‌توان به «اعتصاب آب و هوايي» در سال 2019، «يکبارمصرف» در سال 2018، «اخبار جعلي» در سال 2017، و «برگزيت» در سال 2016 اشاره کرد. البته امسال بسياري از مردم کلمه «مِگزيت» را جست و جو کردند که در واقع «خروج دوک و دوشس ساسکس از خانواده سلطنتي است که در ماه ژانويه اعلام شده بود. کالينز اعلام کرد ساخته شدن چنين کلمه‌اي بر وزن برگزيت نشان مي‌دهد اين کلمه جاي خود را در ميان سخنان مردم باز کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره