logo
جذاب ترین هابرگزیده
کتاب

بسته پیشنهادی کتاب‌های سیاسی؛ از دیکتاتورزاده‌ها تا مادلین آلبرایت در نمایشگاه مجازی

منبع
ايبنا
بروزرسانی
بسته پیشنهادی کتاب‌های سیاسی؛ از دیکتاتورزاده‌ها تا مادلین آلبرایت در نمایشگاه مجازی

ايبنا/ يکي از مهم‌ترين مشکلات امروز جامعه ما اين است که اگر چه مردم علاقه زيادي به سياست دارند و درباره مسائل مختلف آن به گفتگو و تحليل مي‌نشينند، اما به علت عدم آگاهي از بنيان‌هاي علمي سياست و دانش واژه‌هاي آن، هرگز به تبيين همه جانبه دست نمي‌يابند. اگر چه واژه‌هايي مانند قدرت، سياست، مشروعيت، احزاب، ولايت فقيه و... هر روز به گوش ما مي‌خورد و حتي از طرف ما هم به کار مي‌رود اما متأسفانه به علت عدم وجود زيرساخت‌هاي نظري اين مباحث چندان کارايي ندارند. کتاب‌هاي ترجمه‌اي و تاليفي در حوزه سياست مي‌کوشند تا نقش مهمي را در شفاف سازي و تبيين اين واژه‌ها براي مردم داشته باشند. از آنجا که حوزه سياست هم جذابيت‌ها و پيچيدگي‌هاي بسياري براي مخاطبان خود دارد، کتابدوستان علاقه وافري به اين دسته از کتاب‌ها نشان مي‌دهند. برگزاري نخستين نمايشگاه مجازي کتاب تهران بهانه‌اي شده تا خبرگزاري ايبنا بسته پيشنهادي را براي خريد و مطالعه کتاب‌هاي علوم سياسي در اين نمايشگاه ارائه دهد.
کتاب «مفهوم قانون در ايران معاصر؛ تحولات پيشامشروطه» نوشته زنده‌ياد داود فيرحي پس از درگذشت استاد گروه علوم سياسي دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران از سوي نشر ني منتشر شد. اين پژوهش به سرشت و سرنوشت قانون از بحران تا فروپاشي نظم سنتي در ايران پيشامشروطه مي‌پردازد؛ سرگذشتي طولاني و پرفرازونشيب که از پايان صفويه (۸۸۰ ـ ۱۱۰۱ ش/ ۹۰۷ ـ ۱۱۳۵ ق) تا جنبش مشروطه‌خواهي (۱۲۸۵ ش / ۱۳۲۴ ق) و آغاز دولت مدرن در ايران را دربرمي‌گيرد.
 
اين کتاب در 9 فصل تنظيم شده است. دولت و قانون در نظم سنتي، حکمراني سنتي و الهيات قانون، بحران در سنت، تنظيمات و قانون تنظيماتي، تحول تنظيمات و مساله قانون، تنظيمات حسنه؛ چرخش به تجربه عثماني، تحولات پيشامشروطه و انقلاب در مفهوم قانون، فتنه قانون، قانون: شريعت و مشروطيت فصل‌هاي کتاب را شامل مي‌شوند و در پايان نيز خلاصه و نتيجه با نام قانون از حکمراني سنتي تا بيقراري سنت آمده است.
 

انتشارات نگاه کتاب «جامعه‌شناسي مارکس» اثر ژان پي‌ير دوران با ترجمه هومن حسين‌زاده در ۱۷۰ صفحه و بهاي ۳۱ هزار تومان منتشر کرد. کتاب شامل پنج فصل به ترتيب با اين عناوين است: نظريه بهره‌کشي، به سوي جامعه‌شناسي کار، طبقات اجتماعي، دولت و مبارزه طبقاتي، ايدئولوژي و توليد اجتماعي شناخت، مارکس در عصر حاضر.
ژان پي‌ير دوران از متفکران اجتماعي مهم فرانسه است که عمده تمرکزش را بر روي جامعه‌شناسي کار قرار داد. ويژگي حرفه‌اي او شناخت تحولات کار و وضعيت موجود در کار معاصر، صنعتي و استقرار فناوري است. نگاه اين متفکر به بررسي آثار مارکس، جامعه‌شناسي کار و تحولات جامعه صنعتي از دريچه آثار مارکس، مي‌تواند بسيار سازنده باشد و به شناخت جامعه معاصر و مسيرهاي پيش‌رو کمک کند. نويسنده در اين کتاب عناصر پايه‌گذار جامعه‌شناسي مارکسيستي و تأثيرپذيري جامعه‌شناسان سده بيستم را از آثار مارکس آشکار مي‌کند. مارکس هم‌زمان مبارز و دانشمند بود؛ و آيا مي‌توان بين نوشته‌هاي هر يک از اين دو وجه تمايز قائل شد؟ چه چيزي از نقد نظام سرمايه‌داري توسط مارکس باقي مانده است؟ چگونه مي‌شود نقد نظام سرمايه‌داري را در عصر حاضر و در جوامع صنعتي پيشرفته و حتي در حوزه‌هاي پيراموني تحت سلطه به کار برد؟ براي پاسخ‌دادن به اين پرسش‌ها، نويسنده به طرح نظريه بهره‌کشي مي‌پردازد که کل نظام مفهومي مارکس بر آن استوار است. خواننده وجوه ديگر جامعه‌شناسي مارکس را در متن کتاب پي خواهد گرفت.
  
کتاب «پان‌ترکيسم و ايران» نوشته کاوه بيات به چگونگي برآمدن ناسيوناليسم ترک مي‌پردازد. کتاب از چهار فصل تشکيل شده که سرفصل‌هاي آن عبارتند از «موج و صخره»، «آتش نهفته»، «مخاطره و مدافعه»، «پايان بحث». پشت جلد کتاب درباره شکل‌گيري پان‌ترکيسم آمده است: «سرريز مجموعه‌اي از تحرکات ناسيوناليستي در ترکيه عثماني در سال‌هاي مقارن با فروپاشي امپراتوري در سال‌هاي پاياني جنگ اول جهاني تا برآمدن يک جمهوري جديد در آن سامان، ايران را که خود در تلاش تبديل به يک دولت-ملت جديد تحولات مشابهي را تجربه مي‌کرد در معرض يک توان‌آزمايي جدي قرار داد. چرا که اين فعل و انفعال ناسيوناليستي که مي‌توان تحت عنوان کلي «پان ترکيسم» از آن ياد کرد بخشي از چيستي خود را در نفي هويت تاريخي ايران و به ويژه زير سئوال بردن هويت ملي ترک زبان‌هاي ايراني جستجو مي‌کرد.» کتاب «پان‌ترکيسم و ايران» تاليف کاوه بيات در ۲۵۸ صفحه، شمارگان ۸۸۰ نسخه و به بهاي ۱۶ هزار تومان از سوي انتشارات شيرازه روانه بازار کتاب شده است.

«محافظه‌کاري: خيال و واقعيت» کتابي است کم حجم به قلم «رابرت نيزبت»، اگر مي‌خواهيد به شکل موجز و مفيد به پاسخ اين پرسش برسيد که محافظه‌کاري چيست و جهان را چگونه تفسير مي‌کند، خواندن اين کتاب مي‌تواند برايتان بسيار مفيد باشد. کتابي که مي‌توان آن را مانيفست محافظه‌کاري نيز به شمار آورد. کتاب با مقدمه‌اي از چاپ دوم کتاب که در سال 2002 منتشر شده به قلم «برد لاول استون» استاد جامعه‌شناسي دانشگاه اورگوسورب آغاز مي‌شود، مقدمه‌اي مفصل که با اشاره‌هاي کلي به کتاب آن‌چه پيش مي‌گيرد، دستگاه فکري رابرت تيزبت و نسبت اين اثر با ساير آثار اوست. کتاب «محافظه‌کاري: خيال و واقعيت» اثر رابرت نيزبت با ترجمه محمدرضا فدايي از سوي انتشارات شيرازه کتاب ما، در 199 صفحه با شمارگان 770 نسخه و به قيمت 30هزار تومان در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب «به جهنم و جاهاي ديگر» نوشته مادلين آلبرايت با عنوان فرعي «دفترچه‌خاطرات قرن بيست و يکم» به ترجمه علي مجتهد زاده از سوي بنگاه نشر و ترجمه پارسه منتشر شده است. نيويورکر درباره اهميت اين اثر مي‌نويسد: «آلبرايت در جايي از کتاب با غرور تمام از گرفتن مدال آزادي رئيس جمهور مي‌گويد و در جايي ديگر بي پرده از انتقاداتي حرف مي‌زند که در اين سال‌ها بر او وارد شده است. او همه چيز را کنار هم مي‌نشاند و از خير ضعف‌هايش هم نمي‌گذرد، در اين کتاب هم سخن از تلاش‌هاي او براي گسترش اتحاد آمريکا و هم‌پيمانان اروپايي‌اش رفته و هم از فاجعه حقوق بشري که در نتيجه تحريم‌هاي آمريکا در عراق رخ داد. تصويري ظريف، دقيق و جاندار از زندگي يک ديپلمات که با شفافيت و صداقت تمام توصيف شده.»
کتاب «به جهنم و جاهاي ديگر» نوشته مادلين آلبرايت با عنوان فرعي «دفترچه‌خاطرات قرن بيست و يکم» به ترجمه علي مجتهد زاده با شمارگان هزار و 100 نسخه در 432 صفحه به بهاي 89 هزار و 500 تومان از سوي بنگاه نشر و ترجمه پارسه منتشر شده است.

اگر به کتاب‌هاي مستند تاريخي علاقه‌مند هستيد، کتاب «ديکتاتور زاده‌ها» به قلم «جي نوردلينگر» مي‌تواند تجربه لذت بخشي برايتان باشد. کتابي که به سراغ مخوف‌ترين ديکتاتورهاي دوران مدرن از کشورهاي مختلف جهان رفته اما اين بار آن‌ها را نه در قامت يک فرد سياسي که در محيط خانواده و در نقش پدر مورد توجه قرار داده است. تمرکز کتاب بيش از پدران بر فرزندان است. ديکتاتورها چه جور فرزنداني پرورش مي‌دهند؟ سرنوشت فرزندان بزرگترين ديکتاتورهاي قرن چه بوده است؟ همانطور که کتاب اشاره مي‌کند همه چيز از يک پرسش آغاز شد؛ پسر يا دختر يک ديکتاتور بودن چگونه است؟ داشتن نامي مترادف با ظلم ، وحشت و شر چه حسي دارد؟ جي نوردلينگر روزنامه نگار آمريکايي تصميم گرفت تا به اين سوال پاسخ دهد و به اين ترتيب کتاب «ديکتاتورزاده‌ها» را نوشت. او در کل ديکتاتورهايي را بررسي مي‌کند که جزو بدترين‌ها هستند: هيلتر، موسوليني، فرانکو،استالين، توچو، مائو، کيم، خوجه، چائوشسکو، دوواليه، کاسترو، قذافي، صدام، موبوتو، بوکاسا، عيدي امين، منگيستو، پول پوت. کتاب «ديکتاتورزاده‌ها؛ ديکتاتورها چه جور فرزنداني را پرورش مي‌دهند؟» به قلم «جي نوردلينگر» با ترجمه زينب کاظم خواه در 1100 نسخه، 312 صفحه و قيمت 65 هزار تومان به همت بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب «سياست و زيبايي‌شناسي» ترجمه کتابي است که انتشارات پاساژن در سال 2016 منتشر کرده است، اين کتاب مشتمل بر دو گفت‌وگوي انگلمان با فيلسوف فرانسوي ژاک رانسير درباره تفکر رانسير درباره سياست و زيبايي‌شناسي و پيوند اين دو بحث و همچنين يک پيشگفتار مترجم و يک پس‌گفتار است.
در پشت جلد اين کتاب نيز آمده است: «ژاک رانسير، فيلسوف فرانسوي، در دو گفت‌وگو با پيتر انگلمان طرحي کلي درباره شکل‌گيري انديشه خود ارائه مي‌دهد، از مطالعات اوليه‌اش درباره رهايي کارگران گرفته تا کارهاي اخيرش در باب ادبيات، فيلم و هنرهاي بصري. او به جاي بحث درباره زيبايي‌شناسي در چارچوب نحوه تعمق محدود ما در هنر يا زيبايي، مي‌گويد زيبايي‌شناسي تشکيل دهنده اساس کل «رژيم تجربه» ماست. رانسير نشان مي‌دهد که روابط سياسي از تجربه حسي شکل مي‌گيرند، چون احساس‌ها و ادراک‌هاي فردي بدل به دغدغه کل اجتماع مي‌شوند.»
 
کتاب «سياست و زيبايي‌شناسي » به همت پيتر انگلمان و در گفت‌وگو با فيلسوف فرانسوي، ژاک رانسير اولين بار به زبان انگليسي منتشر شده که توسط اشکان صالحي ترجمه و از سوي نشر ني در 101 صفحه و شمارگان 770 نسخه و با قيمت 18 هزار تومان منتشر شده است.
  

کتاب «بازگشت امر سياسي» تاليف شانتال موف به همت جواد گنجي ترجمه و از سوي نشرني در 243 صفحه، با شمارگان 110 نسخه و قيمت 36 هزار تومان منتشر شده است. اين اثر، نخستين کتابي است که شانتال موف به تنهايي اسمش روي آن درج شده است و در گذشته با لاکلائو متفکر آرژانتيني کتاب هژموني و استراتژي سوسياليستي را منتشر کرده بود که اين کتاب هم به فارسي ترجمه شده است.
در ديباچه کتاب هم اشاره شده: «اين مجلد متشکل از نه جستار است که طي پنج سال اخير نوشته شده‌اند. برخي از آن‌ها مقالاتي‌اند که پيش تر، غالبا در مجلات منتشر شده‌اند؛ ساير آن‌ها متون ارائه شده در کنفرانس‌هاي مختلف‌اند. آخرين مقاله، با عنوان «سياست و مرزهاي ليبراليسم»، مشخصا براي اين کتاب نوشته شده است. همه اين مقالات از زواياي گوناگون، به موضوعاتي مشابه مي‌پردازند: دموکراسي راديکال، ليبراليسم، شهروندي، تکثرگرايي، دموکراسي ليبرال، اجتماع که در اين جا از منظري «غيرذات گرايانه» بررسي مي‌شوند.»

کتاب «تاريخ سياست خارجي ايران» با عنوان فرعي «از صفويه تا پايان پهلوي اول ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسي» نوشته روح‌الله رمضاني به ترجمه روح الله اسلامي و زينب پزشکيان از سوي نشر ني منتشر شده است. محمد کاظم سجادپور درباره نويسنده اين کتاب و ضرورت توجه به او مي‌نويسد: «چرا بايد به نوشته‌ها و آثار مرحوم روح الله رمضاني درباره سياست خارجي ايران توجه کرد؟ درپاسخ به اين پرسش که براي پژوهشگران مطالعات سياست خارجي اهميت ويژه‌اي دارد بايد به سه نکته توجه کرد؛ اول ماهيت و موضوع مطالعات سياست خارجي ايران به عنوان رشته‌اي جدي و مهم در گستره رشته‌هاي علوم اجتماعي و انساني از جمله رشته روابط بين‌الملل و همچنين مطالعات ايران. دوم نقش روح الله رمضاني به عنوان موسس اين رشته در طول حدود شش دهه کار علمي و متمرکز و سوم حرف‌هاي درخور اعتناي رمضاني درباره روندها و الگوهاي سياست خارجي ايران در ادوار مختلف تاريخي و ارائه چهارچوبي براي فهم سياست خارجي کشور ما.»
کتاب «تاريخ سياست خارجي ايران» با عنوان فرعي «از صفويه تا پايان پهلوي اول ۸۷۹ تا ۱۳۲۰ شمسي» نوشته روح الله رمضاني به ترجمه روح الله اسلامي و زينب پزشکيان با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در ۳۷۳ صفحه به بهاي ۵۶ هزار تومان از سوي نشر ني روانه بازار نشر شده است.

کتاب «دگرگوني جهان؛ درآمدي به مانيفست حزب کمونيست» تاليف بابک احمدي از سوي نشر مرکز با شمارگان 1200 نسخه، در 269 صفحه و به قيمت شصت و پنج هزار و دويست تومان منتشر شده است. نويسنده در مقدمه کتاب با اشاره به اينکه مانيفست صرفا يک سند نيست مي‌گويد: «مانيفست هم چنان سندي است ناظر بر صورت‌بندي سرمايه‌داري، کارکرد مناسبات توليدي آن و فراساختار نهادي و فکري‌اي که زندگي‌اش تا امروز ادامه يافته و ديگر هيچ تفاوتي با مفهوم «بربريت» ندارد که رزالوکزامبورگ در گفته مشهورش «سوسياليسم يا بربريت» از آن ياد کرده بود.»
در همين مقدمه آمده است: «از چشم‌اندازي ديگر مانيفست اثر معتبري است در گنجينه ادبياتي که ما به عنوان شاهکارهاي فلسفه سياسي و انديشه‌ورزي اجتماعي مي‌شناسيم. اثري هم ارز با سياست ارسطو، شهريار ماکياولي، لوياتان هابز، رساله دوم لاک، قرارداد اجتماعي روسو، اصول فلسفه حق هگل و درباره آزادي ميل.»

احمدي معتقد است اما مانيفست، به رغم گستره وسيع مباحث‌اش، اثري است کوتاه و اعجازي در روش بيان، زيرا در گزارشي تاريخي و تحليلي که مختصر و دقيق و ساده است از زاده شدن، شکوفايي و زوال محتوم وجه توليد سرمايه‌داري، و کل نظام اقتصادي و فراساختار اجتماعي و ايدئولوژيک آن بحث مي‌کند، دلايل محکمي در اثبات ضرورت مبارزه کارگران و تهيدستان با نظام توليد سرمايه‌داري پيش مي‌کشد و افزون بر اين همه مي‌کوشد تا نشان دهد که مبارزه کنوني کارگران راه را بر جامعه‌اي رها از شکاف طبقاتي و استوار بر برابري افراد مي‌گشايد؛ جامعه‌اي که «درآن تکامل آزادانه هر فرد شرط تکامل آزادانه همگان خواهد بود.»

کتاب «اهميت مانيفست کمونيست» نوشته اسلاوي ژيژک با ترجمه سينا خامي منتشر شد. «پايان نزديک است اما نه آنچنان که مي‌پنداشتيم»، «کدام اشباح امروزه تسخيرمان کرده‌اند»، «سرمايه جعلي و بازگشت به سلطه شخصي»، «محدوديت‌هاي استثمار»، «افق کمونيستي» و «پاره‌هايي از مانيفست کمونيستي» عناوين کتاب «اهميت مانيفست کمونيست» هستند.
 اهميت اين متن، در پرداختن به نقاط حساسي است که امروزه به خط قرمز و البته توأمان پاشنه آشيل سرمايه‌داري متأخر بدل شده است و آن عبارت است از سرمايه‌داران و کارآفرينان جعلي عصر جديد که به‌طرزي دهشتناک با ارائه‌ خدمات جعلي و صوري سعي در استفاده حداکثري از نيروي کارگران، کارمندان و حتي بيکاراني دارند که هيچ‌چيز ندارند جز همين بندهايي که به‌ بها و بهانه‌ي همان خدمات جعلي و صوري به ايشان متصل شده است. ژيژک در اين کتاب از صورت جديد کپيتاليسم که پرچمدارش مثل تمام دو قرن اخير، ايالات متحده آمريکاست صحبت مي‌کند. صورتي تازه که اعاده‌ کننده تمام ستم‌هاي پيشين است اما در صورتي بزک‌شده. ژيژک در اين کتاب از پديده‌هايي مانند اينترنت اشيا حرف مي‌زند که در عين‌حال زندان استفاده‌کنندگانش نيز هست.

اين کتاب آخرين کتاب ژيژک پيش از بحران پاندمي ٢٠٢٠ است، ژيژک در سال ٢٠١٩، از مشاعات عمومي و دست‌اندازي روزافزون کپيتاليسم بر اين مشاعات سخن مي‌گفت و ما در همين سال، شمه‌اي از فجايع طرح‌شده و ناکارآمدي دولت‌هاي جهان در تامين عمومي را به‌عينه ديديم.

کتاب «ليبراليسم محافظه‌کار»، گزيده‌اي از نوشته‌هاي متفکران امروز آنگلوساکسون با ترجمه و تدوين مرتضي مرديها در ۹۴۴ صفحه با قيمت ۸۵ هزار تومان توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر شده است. مرتضي مرديها در اين کتاب از متفکراني چون استيون پينکر، کيت ويندشاتل، پل جانسون، مارک لي‌لا، الن بلوم، جورج نش، بوث فالر، کريستينا هاف سامرز، جيمز ويلسون، رابرت پاتنام، درک باک، هري لوئيس، نيل گراس، پيتر سينگر توماس اسکنلون، سوزان ولف، ريچارد پوسنر، جروج ويل، آلن راين، و سوزان بلک‌مور آرا و نظراتي تازه در حوزه زيست و رفتار و تفکر اجتماعي منتشر کرده است. اين کتاب به گفته مترجم، گزيده‌اي از آرا و نوشته‌هاي اين متفکران در کتاب‌هاي مختلف آنها است که در ايران تاکنون ترجمه و منتشر نشده است و نويسندگان آن‌ها نيز در قيد حيات هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar