نماد آخرین خبر

یک اشتباه دیگر در «دورهمی»

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ «روزها فکر من اين است و همه شب سخنم»؛ شعري که به همام تبريزي و مولانا منسوب است، توسط مهمان برنامه «دورهمي» خوانده و توسط مهران مديري به حافظ نسبت داده مي‌شود!

 اين نخستين‌بار نيست که در برنامه «دورهمي» مهران مديري شعري به اشتباه به شاعري نسبت داده مي‌شود؛ چندي پيش دکتر سيدمحمود انوشه در قسمتي از اين برنامه تلويزيوني که در دي‌ماه جاري از تلويزيون پخش شد، بيت‌هايي را که منتسب به مولانا معرفي مي‌کند، مي‌خواند و مي‌گويد که بناي زندگي‌اش را تغيير داده است. اين چهره شناخته‌شده حوزه روانشناسي مي‌گويد اين دو بيت را - که شاعر آن را مولانا معرفي مي‌کند - تا کنون به هر کسي که مي‌توانسته توصيه کرده است؛ در حالي که اين بيت‌ها («هر لحظه که تسليمم در کارگه تقدير...») از مولانا نيستند. 

و حالا بار ديگر شعري توسط مهمان برنامه خوانده مي‌شود، مهران مديري نام شاعر را از او مي‌پرسد و فرد با اندکي تعلل نام سعدي را به زبان مي‌آورد و مديري به زعم خود اشتباه او را تصحيح مي‌کند و شعر را به حافظ نسبت مي‌دهد!

به دنبال اين ماجرا، کمپين مبارزه با نشر جعليات که چند سالي است با همکاري فرزندان عده‌اي از نويسندگان و شاعران و نيز استادان دانشگاه در حوزه معرفي آثار ادبي جعلي فعاليت مي‌کند، در توضيحي نوشته است: «آقاي مديري، انتظار ما از شما و برنامه‌تان بيش از اين‌هاست.

اين بيت‌ها که شرکت‌کننده مسابقه سراينده آن را نمي‌شناسد، به همام تبريزي (درگذشتهٔ ۷۱۴ ق) و جلال‌الدين مولوي منسوب است، اما هرگز در نسخه‌هاي خطي يا چاپي ديوان حافظ ديده نشده است. 

«روزها فکر من اين است و همه شب سخنم
که چرا غافل از احوال دل خويشتنم

از کجا آمده‌ام آمدنم بهر چه بود
به کجا مي‌روم آخر ننمايي وطنم»

(ديوان همام تبريزي، تصحيح رشيد عيوضي، تبريز: دانشگاه تبريز، ۱۳۵۱، ص ۱۲۵؛
 غزليات شمس تبريز (گزيدهٔ ديوان مولانا جلال‌الدين محمد بلخي)، مقدمه، گزينش و تفسير محمدرضا شفيعي کدکني، تهران: سخن، ۱۳۸۸، ج ۲ (در بخش منسوبات)، ص ۱٣۶۸))»

اشتباه قسمت قبل دورهمي:

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar