برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

انتشار دوباره «کتاب امروز» پس از ۵۰ سال توقف

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتشار دوباره «کتاب امروز» پس از ۵۰ سال توقف

ايسنا/ مجله «کتاب امروز» پس از ۵۰ سال توقف دوباره منتشر شد.
 به نقل از روابط عمومي انتشارات علمي و فرهنگي، کتاب امروز مجله مرور کتاب ايران است و در صفحات خود به مرور، بررسي و نقد کتاب‌هاي تازه انتشاريافته مي‌پردازد. اين مجله در دهه ۵۰ در دو دوره و هشت دفتر به همت شخصيت‌هاي شناخته‌شده‌اي چون کريم امامي، نجف دريابندري و ابوالحسن نجفي و با حمايت شرکت سهامي کتاب‌هاي جيبي منتشر مي‌شد. پس از آن هشت دفتر ماندگار انتشار اين مجله متوقف شد.

در فرهنگ ادبيات فارسي [به سرپرستي محمد شريفي] در مقاله کوتاهي درباره اين مجله آمده است: «کتاب امروز از نشريات تخصصي در زمينه کتاب بود که در دو دوره از مهر ۱۳۵۰ تا پاييز ۱۳۵۲و بهار ۱۳۵۳ تا زمستان ۱۳۵۳ هشت دفتر (شماره) از آن زير نظر کريم‌ امامي و با سرمايه شرکت کتاب‌هاي جيبي منتشر شد و از نشريات خوب در زمينهٔ تأليف و ترجمه و نقد کتاب به شمار مي‌آمد.» (ص ۱۷۰۸) 

استاد بهاءالدين خرمشاهي نيز درباره اين مجله ماندگار در خاطره کتاب‌دوستان نيم‌قرن اخير معاصر مي‌نويسد: کتاب امروز، مجله‌اي کم‌برگ اما پُربار، که از اوايل دههٔ ۱۳۵۰ شمسي به صورت فصلنامه به سردبيري استاد کريم امامي منتشر شده است. اين اثر يکي از کتاب‌پژوه‌ترين مجلاتي است که در ايران انتشار يافته است. همکاران اين نشريه عده‌اي از برجستگان تأليف و ترجمه و ويرايش و نشرپژوهي در ايران نيم‌قرن پيش بوده‌اند.

حال در آستانه بهار ۱۴۰۰، دوره جديدي از اين مجله منتشر شده است. دوره جديد به صاحب‌امتيازي مؤسسه انتشارات علمي و فرهنگي است. مديرمسئول مجله نادره رضايي است و متين غفاريان دبيري شوراي نويسندگان آن را برعهده دارد. 
بنابر اين گزارش «کتاب امروز» در دوره جديد خود داراي چند بخش است. بخش مرور تازه‌ها که در آن تازه‌ترين و مهم‌ترين کتاب‌هاي تازه‌ انتشاريافته معرفي و بررسي شده‌اند؛ کتاب‌هايي همچون «اشغال» نوشته صادق زيباکلام، «هم ‌شرقي، هم غربي» نوشتهٔ افشين متين، «کارنامهٔ دولت جنگ» نوشته عليرضا بهشتي و عباس ملکي، «نامه‌هاي سياسي دهخدا»، «سينما جهنم» و «تبار خيزش» و همچنين رمان‌ها و نمايشنامه‌هايي همچون «ما» نوشته يوگني ايوانوويچ زامياتين، «ايالات نيست در جهان» نوشته جواد مجابي و ... .
در بخش ويژهٔ اين مجله پرونده‌اي براي استاد فتح‌الله مجتبايي تدارک ديده شده که همراه با گفت‌وگويي دربارهٔ زندگي‌نامه‌ٔ اوست. همچنين کتاب‌هاي دکتر مجتبايي مرور و بررسي شده‌اند. 

در بخش نقد و بررسي کتاب، يوسف اباذري در مقاله‌اي مفصل کتاب «فرمان و ديوان» نوشته پري اندرسون را بررسي کرده است. همچنين مقاله‌اي از فخرالدين عظيمي درباره کتاب تازه‌ انتشاريافته علي رهنما با عنوان «پشت‌پرده کودتا» در اين شماره منتشر شده است. مقاله مربوط به جلد هم به نقد و بررسي کتاب «ميعاد در دوزخ» حميد شوکت اختصاص دارد که زندگي‌نامهٔ سياسي خليل ملکي است. 

در بخش درگذشتگان هم کارنامه داوود فيرحي، استاد تازه‌درگذشته دانشکده حقوق و علوم سياسي و همچنين اولين مجموعه داستان اصغر عبداللهي، فيلم‌نامه‌نويسي که به‌تازگي درگذشته، بررسي شده است. 

در بخش گزارش، هفت کتاب تازه که در سال ۲۰۲۰ درباره ايران در جهان و به زبان انگليسي منتشر شده، معرفي شده‌اند. از ميان اين کتاب‌ها مي‌توان به کتاب تازه انتشاريافته علي رهنما درباره سازمان چريک‌هاي فدايي خلق اشاره کرد که کتابي مفصل دربارهٔ اين موضوع به زبان انگليسي است. 
در بخش کتاب‌هاي خارجي کتاب «گامبي وزير» و نويسندهٔ آن، والتر تويس معرفي شده‌اند. 

در بخش تاريخ اين مجله، مقاله‌اي از افشين مرعشي، دانش‌آموختهٔ تاريخ دانشگاه يو.سي‌ال.اي دربارهٔ اولين کتاب‌فروشي‌هاي تهران منتشر شده است. 

در بخش نهايي مجله، روندهاي اجتماعي کتاب بررسي شده‌اند. اين بخش روندهاي اقبال اجتماعي مخاطبان به کتاب‌هاي خاص را بررسي مي‌کند. در اين شماره روند چاپ و انتشار کتاب‌هاي موفقيت براساس داده‌هاي «خانه کتاب و ادبيات ايران» در چهار دههٔ گذشته بررسي شده‌اند. 

 مخاطبان و علاقه‌مندان مي‌توانند شماره جديد مجله کتاب امروز را از کتاب‌فروشي‌هاي معتبر سراسر کشور و نيز اپليکيشن‌هاي طاقچه، فيديبو و وب‌سايت جار تهيه کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره