برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تخفیف های ۵۰ درصدی کتب به بهانه انبارگردانی را باور نکنید/ حکمت این تخفیف ها چیست؟!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تخفیف های ۵۰ درصدی کتب به بهانه انبارگردانی را باور نکنید/ حکمت این تخفیف ها چیست؟!

ايسنا/ يک ناشر کتابفروش با بيان اينکه تخفيف هاي ۵۰ درصدي کتب به بهانه انبارگرداني دروغ است،تصريح کرد : اغلب اين کتاب هاي موجود در سايت هاي حراجي و حاشيه خيابان و مترو و ساير اماکن عمومي جزو کتاب هاي کپي و به اصطلاح قاچاق بوده که نمونه مشابه نسخه اصلي و فاقد ترجمه استاندارد و مرغوبيت کاغذ هستند اما اغلب، مردم از اينکه اين کتب را با قيمت پايين تهيه کرده اند خوشحال اند اما از واقعيت ماجرا بي خبر هستند.

اين روزها که بازار تبليغ و ترويج کتاب هاي زرد انگيزشي در فضاي مجازي و به ويژه از سمت بلاگرها رونق خوبي دارد، زمان مناسبي براي بررسي خريد اين کتاب ها از سايت هاي مختلف فروش کتاب است.
نکته عجيب اما، اين است که اين کتب که ليست مشخصي دارند و مورد پسند عوام مردم هستند، با تخفيف هاي ۵۰درصدي در ايستگاه هاي مترو، سالن انتظار درمانگاه ها، بيمارستان ها، حاشيه خيابان ها و به ويژه در سايت ها و صفحات مجازي حراج کتاب قابل دسترسي هستند.
اما دليل اينکه اين تخفيف ها در کتابفروشي ها لحاظ نمي شوند براي مردم ابهام ايجاد کرده و اغلب، مردم از اينکه اين کتب را از دستفروشان يا سايت هاي حراجي با ۵۰ درصد تخفيف خريداري مي کنند خوشحال هستند اما حقيقت ماجرا چيست؟
آيا واقعا تمام اين سايت ها و صفحات مجازي حراجي فروش کتاب در تمام فصول سال انبار گرداني انجام مي دهند؟ آيا نظارت هاي لازم از سمت اتحاديه ناشران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي بر فروش کتب به صورت حضوري و مجازي صورت مي گيرد؟
براي بررسي دقيق اين ماجرا به سراغ کتاب فروشي هاي معتبر شهر رفتيم.
رئيس يکي از اين فروشگاه هاي بزرگ عرضه کتاب و محصولات فرهنگي استان بيان کرد: در حقيقت اين روزها، با افزايش عرضه کتب با تخفيف هاي بالا در سطح شهر، مردم از کتاب فروشي ها توقع تخفيف بر محصولات خود را دارند اما نمي دانند که آن تخفيف ها بي حکمت نيست.

اين ناشر کتابفروش با بيان اينکه تخفيف هاي ۵۰ درصدي کتب به بهانه انبارگرداني دروغ است،تصريح کرد : اغلب اين کتاب هاي موجود در سايت هاي حراجي و حاشيه خيابان و مترو و ساير اماکن عمومي جزو کتاب هاي کپي و به اصطلاح قاچاق بوده که نمونه مشابه نسخه اصلي و فاقد ترجمه استاندارد و مرغوبيت کاغذ هستند اما اغلب، مردم از اينکه اين کتب را با قيمت پايين تهيه کرده اند خوشحال اند اما از واقعيت ماجرا بي خبر هستند.
وي ضمن گلايه از عدم فرهنگ سازي در جامعه در خصوص قاچاق کتاب، اظهار کرد: اين سبک از حراجي هاي بدون نظارت و عدم آگاهي مردم نسبت به دليل ارزاني و تخفيف اين کتاب ها، ضربه مهلکي به بدنه اقتصاد صنعت نشر و کتاب فروشي ها وارد کرده است.
اين ناشر با بيان اينکه حراج کتاب به بهانه انبار گرداني، يک دروغ براي جذب مشتري است، گفت: مردم بايد به اين باور برسند که بهترين مکان براي تهيه کتاب اصل کتاب فروشي ها هستند.
در ادامه اين گفت و گو مجيد غلامي جليسه، رئيس سابق خانه کتاب کشور در اين خصوص بيان کرد: به دليل فقدان قوانين لازم در صنعت نشر، کپي برداري در ترجمه از کتب بسيار رايج شده که همين امر سبب ارزاني نسخه هاي کپي کتب است.
وي در ادامه با اشاره به عدم صداقت برخي از سايت ها و صفحات مجازي فروش اين قبيل از کتب، تصريح کرد: متاسفانه اکثر سايت هاي حراجي فروش کتاب، براي فروش محصول خود از تصوير نسخه اصلي کتاب استفاده مي کنند اما وقتي مشتري کتاب را تحويل مي گيرد با نسخه کپي که داراي کاغذ بسيار بي کيفيت و ترجمه ضعيفي است، روبه رومي شود.
جليسه در ادامه با بيان اينکه حتي در دوران قاجار حق کپي رايت کتاب وجود داشته، اما الان قانون مشخص و بازدارنده اي در اين حوزه وجود ندارد، گفت: همين امر سبب کاهش انگيزه انتشارات معتبر براي چاپ کتاب است.
رئيس سابق خانه کتاب کشور با اشاره به اين مطلب که اتحاديه ناشران و کتاب فروشان در ايران به صورت منفعلانه عمل مي کند،تصريح کرد: امروزه هر فردي بدون مجوز از اتحاديه و اداره کل فرهنگ و ارشاد مي تواند نمايشگاه يا غرفه فروش کتاب به صورت حضوري و مجازي بدون هيچگونه نظارتي، برپا کند.
وي همچنين بيان کرد: هر نوع فروش کتاب خارج از مجموعه کتاب فروشي و چرخه نشر به ضرر صنعت نشر بوده و مردم بايد نسبت به اين موضوع مهم آگاه باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar