logo

کرونا و افت ۲۰ درصدی درآمد بازار کتاب در خاستگاه چخوف و داستایوفسکی

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا و افت ۲۰ درصدی درآمد بازار کتاب در خاستگاه چخوف و داستایوفسکی

ايرنا/پيامدهاي ناشي از شيوع کرونا، درآمد بازار کتاب را در روسيه، خاستگاه نويسندگان بزرگي چون «چخوف» و «داستايوفسکي» تا ۲۰ درصد کاهش داد.

به گزارش از نشريه پابليشينگ پرسپکتيوز، موسسه ملي کتاب روسيه در يک گزارش جديد از افت ۲۰ درصدي درآمد بازار نشر اين کشور در سال ۲۰۲۰ و همزمان با شيوع ويروس کرونا خبر داد؛ اين يعني ناشران و کتابفروشان روس در دوراني که کرونا در خيابان‌‍‌هاي اين کشور جولان مي‌داد، ۸۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نسخه کمتر از سال قبل کتاب فروختند.

به استناد نتايج اين گزارش، ميزان فروش کتاب در سال ۲۰۱۹ ميلادي ۱۹ درصد کاهش يافت و از ۴۳۵ ميليون و ۱۰۰ هزار نسخه به ۳۵۱ ميليون و ۴۰۰ هزار نسخه رسيد؛ بيشترين خسارت متوجه حوزه کتابهاي ديني شد که با يک کاهش ۳۴ و نيم درصدي، تنها ۴ ميليون و ۷۰۰ نسخه کتاب فروخته شدند. بازار کتابهاي علمي نيز با فروش ۶ ميليون و ۷۰۰ هزار نسخه نسبت به سال گذشته کاهشي ۱۱ درصدي را تجربه کرد.

همچنين برخلاف رشد چشمگير بازار ادبيات کودک در برخي بازارهاي جهاني، فروش کتابهاي کودک و نوجوان در روسيه با افت قابل توجه ۱۸ درصدي به ۷۸ ميليون و ۱۰۰ هزار نسخه رسيد.

بيشتر ناشراني که در اين گزارش با آنها مصاحبه شده است، کاهش محسوس فروش خود را به تمهيدات ضدکرونايي، قرنطينه و خانه‌نشيني مرتبط دانسته‌اند که باعث شد با وجود باز بودن کتابفروشي‌ها، مردم از مراجعه به آنها خودداري کنند.  

کتاب يا کالاي لوکس؟ نفس بازار کتاب روسيه به شماره افتاد

آيرينا بوگات مدير انتشارات مستقل زاخارف در گفت‌وگو با پابليشينگ پرسپکتيوز گفت: در روسيه، مردم روزبه‌روز کمتر کتاب مي‌خرند. اين دليل اصلي وضع کنوني حاکم بر بازار نشر در اين کشور است که از همه‌گيري کرونا هم ضربه سختي خورد. در سال ۲۰۲۰، درآمد بازار کتاب روسيه کاهشي شد و از ناشران آنهايي که هنوز ورشکسته نشده بودند، با کاهش ۲۰ درصدي در فروش روبه‌رو شدند.

بوگات در تشريح دلايل رکود بازار کتاب در اين کشور افزود: بسياري از شهروندان روس با شيوع کرونا از کار بيکار شدند و بنابراين پول کتاب خريدن ندارند. قيمت کاغذ و ديگر مواد موردنياز نيز در سه ماه گذشته بيش از ۳۰ درصد افزايش يافت که بي‌سابقه بود. همزمان روبل روسيه در مقابل يورو روز به روز بي‌ارزش‌تر مي‌شود و اوضاع اقتصادي خراب‌تر. به همين دليل، کتابها در روسيه به يک کالاي لوکس تبديل شده‌اند و انتظار احيا يا رشد بازار در سال جاري ميلادي را نداريم.

ويروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان در استان هوبي چين گزارش شد. ابتدا از اين بيماري به عنوان ذات‌الريه نام برده مي‌شد اما کميسيون ملي بهداشت چين در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دي ۹۸) به صورت رسمي شيوع اين ويروس را در چين اعلام کرد.

اين بيماري که به تدريج به کشورهاي مختلف سرايت و سازمان جهاني بهداشت از آن با واژه همه‌گيري ياد کرد، تا لحظه تنظيم خبر ۱۴۱ ميليون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از اين ميان بيش از سه ميليون نفر جان باخته‌اند.

شيوع اين ويروس موجب تعطيلي بسياري فعاليت و رويدادهاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي از جمله جشنواره‌ها، نمايشگاه ها و بسته شدن سينماها، سالن هاي تئاتر و کنسرت و کتابفروشي‌ها شد و تأثيرات منفي زيادي بر بازارهاي جهاني و اقتصاد کشورها در بخش هاي گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar