برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

۲۰۰ سند منتشر نشده درباره مرموزترین چهره "سازمان مجاهدین" پرفروش شد

منبع
تسنيم
بروزرسانی
۲۰۰ سند منتشر نشده درباره مرموزترین چهره "سازمان مجاهدین" پرفروش شد

تسنيم/کتاب جديد مرکز اسناد انقلاب اسلامي با موضوع سازمان مجاهدين خلق به چاپ دوم رسيد. اين کتاب شامل ۲۰۰ سند منتشرنشده از چهره مرموز اين سازمان است.

چاپ دوم کتاب «تقي شهرام به روايت اسناد» منتشر شد. چاپ اول اين کتاب در ارديبهشت 1398 روانه بازار نشر شد و اکنون با استقبال مخاطبان به چاپ دوم رسيد.

اين کتاب به واکاوي زندگي سياسي «تقي شهرام» از اعضاي مرکزيت سازمان مجاهدين خلق مي‌پردازد. شهرام از جمله شخصيت‌هاي مرموز سازمان است که در بازه زماني قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تفکرات او مبناي حرکت سازمان بوده است.

احمدرضا کريمي نويسنده اين اثر که شناخت دقيقي از شهرام دارد، با قلمي روان اطلاعات دقيقي درباره تقي شهرام به خواننده ارائه مي‌دهد. اين کتاب، مشتمل بر 10 فصل، تحقيقي همه‌جانبه درباره‌ تقي شهرام محسوب مي‌شود که اهم موضوعات مرتبط با وي را در برمي‌گيرد. در اين کتاب سعي شده همه‌ تأثيراتي که تقي شهرام در زمينه‌هاي گوناگون روي سازمان و نيروهاي آن داشته است بررسي شود؛ از جمله تأثيري که وي در نحوه‌ عضوگيري و بهکارگيري دختران و زنان گذاشت و روندي را در پي داشت که بسياري از جريان‌ها آن را برنتافتند و خروج از دايره‌ اخلاقي به معني اعم آن برشمردند.

نکته مهم درباره «تقي شهرام به روايت اسناد» آن است که در بخش پيوست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي کتاب بيش از 200 سند درباره تقي شهرام وجود دارد که بسياري از گره‌هاي تاريخي درباره وي را مي‌گشايد.

بر اساس اين گزارش، تقي شهرام يکي از مرموزترين و جنجالي‌ترين چهره‌هاي سازمان مجاهدين خلق است؛ نام او ابتدا با ماجراي فرار حيرت‌انگيزش از زندان ساري به همراه زندانبان‌‌اش بر سر زبان‌ها افتاد و پس از چند سال، با افشا شدن قتل‌ها و ترورهاي هولناک داخلي در ميان سازمان مجاهدين خلق که به ادعاي همين نام ديگر مسلمان نبود و در چرخه تجربه و پويش دچار استحاله‌اي موسوم به "تغيير ايدئولوژي" شده بود، بار ديگر نام تقي شهرام در رأس همه اسم‌هاي مربوط به اين سازمان قرار گرفت.

پس از فرار از زندان ساري، فرآيند تغيير ايدئولوژي و خروج از مذهب، ماجراي تصفيه‌ها و ترورهاي داخلي، ترورهاي سياسي، دوران‌هاي نشيب و فراز رهبري در سازمان، دوران زندان در جمهوري اسلامي و نهايتاً اعدام در شامگاه دوم مرداد 1359، فرازهاي مهم حيات تقي شهرام است. وي به دليل نقش محوري در روند تغيير ايدئولوژي سازمان به مارکسيسم و فراز و نشيب‌هاي حيات سياسي‌اش، شخصيتي مرموز به شمار مي‌آيد که علامت سؤال‌هاي فراواني پيرامون نام وي ديده مي‌شود. 

علاقه‌مندان مي‌توانند اين کتاب 675 صفحه‌اي را با قيمت 130 هزار تومان از صفحه منشورات سايت مرکز اسناد انقلاب اسلامي تهيه کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره