برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تازه های نشر/ «عارف موسیقی‌دان» در بازار کتاب

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تازه های نشر/ «عارف موسیقی‌دان» در بازار کتاب

ايسنا/ کتاب «عارف موسيقي‌دان» نوشته مهدي نورمحمدي منتشر شد.
 اين کتاب در ۵۵۲ صفحه با جلد سخت و شمارگان ۵۰۰ نسخه در انتشارات ماهور منتشر شده است.

در معرفي اين کتاب آمده است: اين کتاب پژوهشي است درباره فعاليت‌هاي موسيقايي عارف قزويني که آگاهي‌ها و اطلاعات کم‌نظيري در اين خصوص در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهد و زواياي پنهاني از زندگي هنري وي را که تا کنون به آن‌ها پرداخته نشده و يا کمتر مورد توجه قرار گرفته است آشکار مي‌سازد. کتاب يادشده که بايد آن را در حکم دانشنامه موسيقايي عارف دانست، در هشت فصل تنظيم شده است:

فصل ۱. استادان عارف؛ اين فصل داراي ۳ دستاورد مهم است:
الف. عارف علاوه بر حاج صادق خرازي، مدتي نيز نزد عبدالکريم جناب قزويني و سيدجعفر لنگرودي به تحصيل موسيقي پرداخته که اشاره‌اي به اين موضوع نکرده است.
ب. براي نخستين بار عکس و زندگي‌نامۀ بسيار کوتاهي از سيدجعفر مجتهد لنگرودي به چاپ رسيده است.
ج. دستيابي به دوبيتي تازه‌ياب که نشانگر تسلط فراوان عارف در خوانندگي و مرکب‌خواني است، افق نويني را درباره اين ويژگي عارف به روي علاقه‌مندان مي گشايد.


فصل ۲. صداي عارف؛ در اين فصل با استفاده از نظرات گوناگون درباره صداي عارف، تصويري از جنس و وسعت صدا و همچنين شيوه  خوانندگي او ترسيم شده است.

علت باقي نماندن صفحه از صداي عارف، امکان وجود يک لوله فنوگراف از صداي او و همچنين علت از بين رفتن صداي عارف، از ديگر مباحث اين فصل به شمار مي‌رود.


فصل ۳. تصنيف‌هاي عارف؛ مهم‌ترين دستاوردهاي اين فصل عبارتند از:
الف. کشف دو تصنيف منتشرنشده که تا کنون در هيچ يک از چاپ‌هاي ديوان عارف به چاپ نرسيده است و بايد آن‌ها را به ديوان عارف افزود.
ب.  بر خلاف تصور رايج، عارف تصنيف «جان برخي آذربايجان باد» را نه در بازگشت از سفر استانبول بلکه در هنگام اقامت در استانبول ساخته است.
ت.  براي اولين بار گوشه‌هاي تصنيف‌هاي عارف توسط جناب آقاي فريد خردمند تعيين ‌شده که اقدامي نو در شناخت شيوه تصنيف‌سازي عارف به شمار مي‌رود.


فصل ۴. کنسرت‌هاي عارف؛ در اين فصل با توجه به اسناد تازه‌ياب، تعداد واقعي کنسرت‌هاي عارف  فهرست‌نويسي شده که کامل‌ترين فهرست تا کنون محسوب مي‌شود.
اين فهرست‌نويسي اطلاعاتي درباره علت برگزاري، مکان، زمان و مناسبت اجرا، نوازندگان همکار، اشعار و تصنيف‌هايِ خوانده‌شده، قيمت و مکان فروش بليت، اعلانات و حتي تماشاگران شناخته‌شده اين کنسرت‌ها در اختيار مي‌گذارد.


فصل ۵. عارف و موسيقي؛ در اين فصل به مسائلي همچون: عارف و تأسيس مدرسه موسيقي، عقايد عارف در موسيقي، رضاقلي ميرزا ظلي تنها شاگرد شناخته‌شده عارف و مناسب‌خواني عارف پرداخته شده است.
 مهم‌ترين دستاوردهاي اين فصل عبارتند از:
الف‌. براي اولين‌بار فهرست کاملي از ضبط آثار عارف در صفحات گرامافون به دست داده شده که کامل‌ترين فهرست ضبط آثار عارف توسط خوانندگان قديمي به شمار مي‌رود.
ب. با دستيابي به فيلم‌هايِ مستندِ کمياب و ديرياب «سيماي معاصران» و «گفت و شنودي درباره ابوالقاسم عارف قزويني» اطلاعاتي به علاقه‌مندان ارائه شده است. از قسمت‌هاي مهم اين بخش، سخنان هوشنگ ابتهاج (ه. ا . سايه) شاعر مشهور و مسئول بخش موسيقي راديو ايران درباره عارف است که براي اولين بار انتشار يافته است.


فصل ۶. همکاران هنري عارف؛ در اين فصل، با دستيابي به منابع کمياب و ناشناخته‌اي چون مستند تلويزيوني «سيماي معاصران» به نوازندگاني که در کنسرت‌ها يا محافل خصوصي با عارف همکاري داشته‌اند پرداخته شده است. مهم‌ترين بخش اين فصل، شناسايي نوازندگان کنسرت جمهوري براي اولين‌بار است که در منبعي ديگر به آن اشاره نشده است.


فصل ۷. خاطرات؛ در اين فصل خاطراتي که مربوط به جنبه موسيقايي عارف است گردآوري شده که حاوي نکاتي مفيد براي علاقه‌مندان خواهد بود.


فصل ۸- اسناد شکايت عارف از گماشتگان سپهدار تنکابني؛ در اين فصل براي اولين بار اسناد پرونده کتک خوردن عارف به دست گماشتگان سپهدار تنکابني پس از اجراي گاردن پارتي پارک ظل‌السلطان که در سازمان اسناد ملي ايران نگهداري مي‌شود به طور کامل بيرون‌نويسي شده و به چاپ رسيده است که اطلاعاتي درباره تاريخ دقيق اين واقعه و حواشي آن در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar