برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
کتاب

پایان ماجرای چهار خیابان!

منبع
ايسنا
بروزرسانی
پایان ماجرای چهار خیابان!

ايسنا/ پس از غيرقانوني خواندن نام‌گذاري چهار خيابان و معبر به نام هوشنگ مرادي کرماني، جبار باغچه‌بان، مهدي آذريزدي و صمد بهرنگي و رد شدن مصوبه شوراي شهر تهران، سرانجام پلاک‌کوبي اين معابر انجام شد.
 در جريان سيصد و سومين جلسه شوراي شهر تهران به تاريخ ۳۰ خردادماه بررسي صورت‌جلسه کميسيون نامگذاري و تغيير نام اماکن و معابر عمومي شهر تهران در دستور کار قرار گرفت که در اين جلسه مصوب شد خيابان کوچک يکم در منطقه ٦ به نام استاد صمد بهرنگي با حفظ شماره‌گذاري تغيير نام داده شود. همچنين کوچه سوم در خيابان حجاب به نام استاد مهدي آذريزدي، کوچه پنجم مجاور خيابان حجاب به نام استاد هوشنگ مرادي کرماني، و کوچه هفتم در خيابان حجاب به نام استاد جبار باغچه‌بان نام‌گذاري شود.

هوشنگ مردادي کرماني که تنها حاضر اين جمع است در واکنش به اين اقدام گفت: «کار بسيار خوبي کرده‌اند ولو اين‌که عده‌اي مخالف باشند. همه اين افراد حاصل سختي‌، رنج، تلاش و کوشش هستند. آن‌ها بار فرهنگي جامعه را پيش برده‌اند. اگر نگوييم بيشتر از سربازي که جانش را در راه وطن گذاشته که مردم راحت باشند، به همان‌ انداره قابل احترام و دوست‌داشتني هستند. اين افراد شهيد فرهنگي هستند.»

اما چندي نگذشت که اعلام شد هيات تطبيق فرمانداري تهران نام‌گذاري معابري به اسم بزرگان آموزش و ادبيات کودک و نوجوان ايران ازجمله: جبار باغچه‌بان، مهدي آذريزدي، صمد بهرنگي و هوشنگ مرادي کرماني را غيرقانوني خواند. محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي شهر تهران، نسبت به اين موضوع واکنش نشان داد و در تذکري خواست هيات تطبيق براي شوراي شهر در انجام وظايف قانوني ناشي از اختيارات مصرح در قانون مانع‌تراشي نکند. در پي اين اتفاق انجمن نويسندگان کودک و نوجوان با انتشار بيانيه‌اي نسبت به اين ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «انجمن نويسندگان کودک و نوجوان، نه فقط نظر سليقه‌اي هيئت تطبيق فرمانداري تهران را غيرقابل قبول مي‌داند، بلکه بر اين باور است که چنين اعمال سليقه‌هاي غيرفرهنگي، پاسخي درخور از مردم و به‌ويژه نسل جديد خواهد گرفت. تن‌دادن جامعه به اين قبيل تصميم‌هاي زيان‌بار، هم به شهر و مردم آسيب مي‌زند و هم به هويت جمعي و منافع ملي.»

هوشنگ مرادي کرماني هم در پي اين اتفاق گفت: ديديد ما چهارتا را رد کردند و کسي هم صدايش درنيامد. اگر از نسل ما، ما چهار نفر را کنار بگذاريد، چه مي‌ماند؟ بقيه‌اش کو؟ ما هرکدام سبک و موقعيتي براي خود داريم که متفاوت از هم است. با توجه به اين‌که شوراي شهر بر اين مسأله تأکيد داشت، نمي‌دانم با چه مصلحتي قبول نکردند.

اما حالا با گذشت بيش از دو ماه از اين ماجرا عکس‌هايي به دست ايسنا رسيده است که نشان از پايان ماجراي نام‌گذاري اين چهار خيابان و کوچه دارد و معابر يادشده به نام اين چهار چهره آموزش و ادبيات کودکان و نوجوانان پلاک‌کوبي شده‌اند.

عکس‌ها از: ماهرخ همتي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar