برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«سرگذشت اروپا» در کتاب‌فروشی‌ها

منبع
ايرنا
بروزرسانی
«سرگذشت اروپا» در کتاب‌فروشی‌ها

ایرنا/کتاب «سرگذشت اروپا» روایتی تازه از وقایع هزاره اخیر است که در سه قطع آندلس، قرون وسطی و نهایتا دوران مدرنیته به نقل روایت‌های تاریخی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب سرگذشت اروپا، روایتی تازه از رویدادهای هزاره دوم میلادی در اروپا، خلاصه‌ای از کتاب اسلام و سکولاریسم که نویسنده سعی کرده با کمترین تغییر در جملات، وقایع تاریخی را کنار هم قرار دهد تا سیر و روند تاریخی کتاب حفظ شود. از طرفی اگر مخاطب دنبال پانویس و منابع این کتاب باشد باید به کتاب اسلام و سکولاریسم مراجعه کند.

کتاب سرگذشت اروپا روایتی تازه از وقایع هزاره اخیر است که در سه قطع آندلس، قرون وسطی و نهایتا دوران مدرنیته به نقل روایت‌های تاریخی می‌پردازد. این کتاب با نگاهی نو، به جریان‌شناسی هزاره دوم اروپا می‌پردازد. جریانی رازآلود که با فتح شبه جزیره ایبری توسط مسلمانان وارد اروپا شد و با سیاست کین‌آفرینی به جنگ‌های صلیبی و قرون وسطی رسید و سپس با هدایت انقلاب‌های بزرگ سکولار در غرب، بهشت لذت مادی و دین‌زدایی را رقم زد. این کتاب توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.


جنگ‌های متعدد مسلمانان با مسیحیان شمال

پس از مرگ حکم، فرزندش هشام که هنوز به سن قانونی نرسیده بود، به خلافت و سلطنت رسید. مادر هشام از زنان مسیحی ناوار بود! هشام دوازده ساله در حالی که هنوز مادرش موهای سرش را شانه می‌زد و آداب غذا خوردن را به او می‌آموخت، به پادشاهی بزرگترین امپراتوری اروپا منصوب گردید. بیعت به نفع هشام با کشمکش درون دربارت همراه بود، ولی این کشمکش با کاردانی حاجب جعفربن عثمان و محمد بن بی ابی عامر که هر دو اهل راز حکم بودند خاتمه یافت و منازعه به نفع هشام تمام شد و در پشت پرده انتصاب در حقیقت آن دو نفر از حلقه راز به قدرت رسیدند.

حالا ملکه مادر امپراتوری اموی، بانویی از ناوار بود و در اداره امور با ابن ابی‌عامر مشارکت می‌کرد.

در حالی که یک ملکه ناواری در دربار قرطبه در مدیریت امور دخالت داشت، این امر با سپاهیان خود عازم شمال اسپانیا شد و چندین دژ مسیحیان را تسخیر کرد و در جنوب غربی لیون دست به کشت و کشتار زد و پس از ۳۴ روز به قرطبه برگشت، در حالی که سرهای بسیاری از مسیحیان همراه او بود و خلیفه نوجوان از این پیروزی به هیجان درآمد و او را مرتبه ذوالوزارتین داد و حقوق او را به هشتاد هزار دینار افزایش داد. ابی‌عامر در طول مدت صدارتش ۵۲ بار به جنگ رفت؛ یعنی هر سال دو جنگ!

در دوران هشام، ارتش را از عناصر ناراضی تصفیه کردند و مزدورانی از قبایل بربر اروپا و افریقا را وارد ارتش نمودند و نظامیان عرب را از مناصب کلیدی برکنار کردند و جالب‌تر آنکه، گروهی از نظامیان لیون و کاستیل و ناوار را وارد صنوف سپاه نمودند. اینها نظامیانی بودند که در امارات نو مسیحی شمال تربیت شده و کاملاً با اسلام بیگانه بودند. (صفحه ۹۹ و ۱۰۰)

کتاب سرگذشت اروپا، روایتی تازه از رویدادهای هزاره دوم میلادی در اروپا نوشته محمدحسین زورق، تلخیص و گردآوری ابراهیم عسکری‌زاده در ۲۴۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی، در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. این کتاب با کاغذ حمایتی منتشر شده است.


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره