برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نقد و بررسی طراحی کی ام سی J7؛ استایلی برای خاص تر بودن

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
نقد و بررسی طراحی کی ام سی J7؛ استایلی برای خاص تر بودن

آخرین خودرو/ جی ۷ سدان متفاوت و جذاب کرمان موتور است که از سال گذشته به بازار آمد. در این مطلب به نقد و بررسی طراحی کی ام سی J7 می پردازیم.

در دوره ای که علاقمندان به خودروهای سگمنت کراس اوور «CUV» و نیز شاسی بلند ها, نه تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی روز به روز بیشتر شده و این سگمنت یا کلاس خودرویی به محصولاتی استراتژیک برای حتی بزرگترین خودروسازان دنیا نظیر مرسدس، ب ام و و… تبدیل شده است، اما همچنان شاهد طراحی و توسعه خودروهای سدان یا به عبارت عامیانه تر، صندوق دارها در بازارهای مختلف هستیم.

بازار خودروی ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود گسترش عرضه کراس اوور ها و شاسی بلندهای اکثرا چینی، بعضاً نیز سدان هایی از سرزمین چشم بادامی ها به بازار کشور معرفی می شوند که از نظر استایل و طراحی ظاهری پیشرفت قابل توجهی داشته اند و با توجه به امکانات بی شماری که دارند و نیز پیشرانه های با بازدهی قابل قبول، به گزینه ای متفاوت در میان انبوهی از کراس اوورها برای خرید تبدیل شده اند.

کی ام سی J7 یکی از جدیدترین سدان های بازار کشور بوده که مدتی است توسط خودروسازی خصوصی کرمان موتور عرضه شده است و به واسطه طراحی مدرن و پویا، امکانات مناسب و پیشرانه نسبتا پرقدرت، به مقبولیت خوبی در بازار رسیده است. محصولی که توسط زیر شاخه خودروسازی جک، یعنی Sehol و با نام A5 Plus شناخته شده و بر پایه پلت فرم سدان J7 که حاصل همکاری مشترک جک و فولکس واگن بوده توسعه یافته است. سدانی که توسط طراح ایتالیایی دانیل گالیونه «Daniel Gallione»، طراح سابق آلفارومئو و مازراتی طراحی و پرزنت شده است.

طراحی کی ام سی J7 در بدنه ؛ اسپرت با خطوط پویا
همانطور که اشاره شد این روزها کراس اوورها به سگمنت پرطرفدارتری در مقایسه با سدان ها در میان عموم تبدیل شده اند و با طراحی های مدرن و پویایی که دارند، روز به روز بر محبوبیت آن ها نیز افزوده می شود، اما در این بین استایل و سبک طراحی سدان های نیز تغییراتی را در جهت مدرن تر شدن تجربه کرده اند که از مهم ترین آن ها می توان به فاصله گرفتن از طراحی بدنه سه جعبه ای که در نمای جانبی مشخص تر است اشاره کرد و با استفاده از سبک طراحی فست بک یا سدان های کوپه، چهره ای پویا تر و البته مدرن تری به محصولات سگمنت سدان بخشیده است.

کی ام سی J7 هم از همین دسته محصولات است که با استایل فست بک مانند خود که در نمای کناری مشخص تر است و نیز خطوط تیز و شارپ، چهره ای کاملا مدرن، پویا و البته خاص و متفاوتی را حداقل در بازار ایران و در مقایسه با سایر سدان های عرضه شده در کشور به نمایش می گذارد. اما با کسب اجازه از مخاطبین و طبق روال پیشین مطالب نقد و بررسی طراحی، این بار هم به بررسی نما به نمای طراحی کی ام سی J7 و ابتدا نمای جلو آن می پردازیم.

در نمای جلو و در اولین برخورد با J7، چهره پویا و مدرن آن کاملا جلب توجه می کند. خطوط کشیده و حالت ایستا دماغه و نیز ترکیب جلوپنجره با ورودی های هوای سپر ترکیبی مدرن و خاصی را به نمایش می گذارد، ضمن اینکه خطوط عمودی داخل جلو پنجره که امتداد آن ها در ورودی هوای سپر حالتی زاویه دار و دوکی شکل پیدا کرده است بر ویژگی های بصری آن افزوده است.

یکی از ویژگی های جذاب نمای جلو J7، نحوه طراحی چراغ های باریک و کشیده و نیز فرم متفاوت ورودی های هوای کناری سپر است که این حس را به بیننده منتقل می کند که کی ام سی J7 نیز همانند آنچه که امروزه در طراحی خودرو به ترند و مد تبدیل شده است، از چراغ های دوبل استفاده کرده است، اما با بررسی دقیق تر جزئیات این قسمت، متوجه می شوید که در آن بجای استفاده از چراغ های اصلی، از ورودی های هوا استفاده شده که علاوه بر ویژگی های بصری، جنبه عملکردی مانند عبور جریان هوا و در نتیجه خنک کاری بهتر ترمز ها را نیز در پی دارد.

با گذر از این قسمت، ویژگی دیگری که در نمای جلو کی ام سی J7 جلب توجه می کند، گرافیک سیستم نورپردازی چراغ های LED آن است که بر مدرن تر شدن و نیز عریض تر شدن بصری این قسمت کمک بسزایی کرده است، ضمن اینکه همانند خودروهای الکتریکی از طریق یک نوار نورانی باریک که در بالای جلو پنجره قرار دارد به یک دیگر متصل شده اند، هر چند که برخلاف چراغ های اصلی، نورپردازی آن کمی خام به نظر می آید و به بیننده حس یک قطعه بازاری یا به عبارتی افتر مارکتی را می دهد که در این قسمت نصب شده است. علاوه بر این استفاده از یک نوار کرومی بسیار نازک در پایین ترین قسمت سپر، قرینگی مناسبی را با این نوار اشاره شده LED ایجاد کرده است.

خطوط عضلانی رو کاپوت نیز که از ستون های A شروع شده و تا رسیدن به چراغ ها امتداد یافته در کنار دو خط ماهیچه ای دیگر که به مرکز کاپوت متمایل شده اند، هارمونی مناسبی را با سایر عناصر دماغه J7 ایجاد کرده است. با گذر از نمای جلو، به نمای جانبی می رسیم که به دلیل فرم فست بک آن و نیز منحنی خط سقف و سایر عناصر پروفایل جانبی، نمایی متمایز و اسپرت را به نمایش می گذارد.

استفاده از دو خط شانه یا خط کمر با شیبی تند که کمپانی جک از آن به عنوان «Double Sharp Arrow Waistline» یاد می کند که از گلگیر جلو شروع شده و با شیبی نسبتا تند تا چراغ های عقب و سپس بر روی لبه درب صندوق امتداد یافته و حالتی سراسری پیدا کرده است، چهره ای اسپرت را در این نما ایجاد کرده است. علاوه بر این، حجم کم ستون C که به دلیل فرم خوابیده آن و تداخل آن با گلگیر عقب و نیز فرم جذاب فریم دور شیشه و نوار کرومی پایین آن که تا ستون C امتداد یافته، بر پویایی این نما افزوده است، مواردی که پیش از این در محصولات کیا و بخصوص در سدان اپتیما نیز قابل لمس بود. علاوه بر این استفاده از رینگ های سایز ۱۸ مات و تیره، بر اسپرت تر شدن این نما کمک شایانی کرده است.

در نمای عقب اما اولین نکته ای که به چشم می آید، هارمونی مناسب آن با نمای جلو خودرو است. جایی که همانند نمای جلو شاهد استفاده از چراغ های یک تکه و سراسری باریک با سیستم نورپردازی هستیم که در عرض خودرو امتداد یافته و چهره J7 را عریض تر از آنچه که هست به نمایش می گذارد. ضمن اینکه فرم فست بک مانند آن بر خاص تر شدن نمای عقب کمک کرده است. از دیگر ویژگی های این نما نیز می توان به امتداد خط برش درب صندوق تا روی سپر و نیز استفاده از چراغ های مه شکن عمودی که در هماهنگی کامل با عناصر سپر جلو طراحی شده است اشاره کرد.همچنین برآمدگی ها و تورفتگی های سپر چهره این نما را پویا تر کرده است.

استفاده از یک نوار کرومی باریک در عرض دیفیوزر عقب، مطابق با آنچه که در نمای جلو شاهدش بودیم و نیز قرارگیری دو سراگزوز کروی در دو طرف آن، علاوه بر اسپرت تر کردن این قسمت، تکمیل کننده نمای عقب کی ام سی J7 می باشند.

طراحی کی ام سی J7 در کابین ؛ مدرن، مینیمال و متفاوت
با ورود به داخل کابین J7، با طراحی ساده اما مدرن روبه رو می شویم که همانند نمای بیرونی، کمی متفاوت از سایر چینی های بازار کشور است که دلیل آن را می توان به استفاده از نمایشگر۴/۱۰ اینچی عمودی مرکزی و نیز تداخل خطوط افقی و عمودی داشبورد جستجو کرد. علاوه بر این کاهش دکمه ها و کنترلرهای فیزیکی داشبورد بر مدرن تر شدن داخل کابین تاثیر گذار بوده است اما همچنان برخی نسبت به این سبک از طراحی گارد دارند.

کیفیت متریال داخلی نیز با توجه به سگمنت خودرو و نیز سطح رقابتی آن قابل قبول است، بخصوص اینکه ترکیبی از متریال چرم مصنوعی، پارچه و پلاستیک نسبتا نرم است، اما به محض لمس آن ها، به این موضوع پی خواهید برد که با خودرویی گران و لوکس روبه رو نیستید و نیاد سطح انتظار یک خودرو ژاپنی و یا حتی کره ای را از آن داشته باشید. از دیگر نکات منفی بصری داخل کابین که می توان به آن اشاره کرد، فرم خام گرافیک پارچه و چرم صندلی ها می باشد که برای خودرویی در این سطح آنچنان جذاب نیست، ضمن اینکه فرم D کات فرمان، اگرچه مناسب، خوش دست و مدرن است، اما از هارمونی مناسبی با سایر عناصر داخلی برخوردار نیست.

کلام آخر
بطور کلی اگر بخواهیم در رابطه با طراحی کی ام سی J7 نظر دهیم، باید آن را خودرویی متفاوت با استایلی کاملا مدرن و اسپرت قلمداد کنیم که این سبک متفاوت از طراحی، آن را به خودرویی جذاب در سگمنت و در میان رقبای خود، بخصوص در بازار ایران تبدیل کرده است، هر چند همچنان برخی کاستی ها که البته بسیار نامحسوس است را می توان در آن دید، اما ترکیب درست اجزا و هارمونی مناسب آن ها در نماهای مختلف و البته تناسباتی نسبتا پخته« در مقایسه با سایر رقبا چینی در این کلاس» همچنان از کی ام سی J7 خودرویی متفاوت و زیبا را به نمایش می گذارد.

ویدیوی تست و بررسی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir