برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

مقایسه شاهین با پژو ۲۰۷؛ سوگلی سایپا یا فلفل ریز ایران خودرو؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه شاهین با پژو ۲۰۷؛ سوگلی سایپا یا فلفل ریز ایران خودرو؟

آخرین خودرو/ شاهین و پژو ۲۰۷ دو خودرو از دو خودروساز دولتی هستند که در یک رده قیمتی قرار دارند و ما در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

شاهین و پژو ۲۰۷ در بازار محدود نه چندان متنوع خودروهای اقتصادی ایران بسیار پرطرفدار هستند و با توجه به نبود خودروهای مطرح خارجی در رنج قیمتی خود، جزو بازیگران اصلی بازار به حساب می‌آیند. به دلیل نزدیک بودن محدوده قیمتی این دو خودرو در بازار، حالا سدان شاهین سایپا و پژو ۲۰۷ هاچبک ایران خودرو رقبای سختی برای هم هستند و دو گزینه مناسب برای بسیاری از مشتریان با توان مالی متوسط محسوب می‌شوند.

اگر در خرید یکی از این دو خودرو تردید دارید و نمی‌دانید کدام بهتر است، مطلب مقایسه شاهین با ۲۰۷ اطلاعات دقیق‌تری در مورد نقاط ضعف و قوت این دو ماشین و دلایل خرید یا نخریدن آنها به شما ارائه می‌دهد.

درباره شاهین و پژو ۲۰۷
شرکت سایپا برای اینکه رقیبی مناسب برای محصولات ایران خودرو به میدان بفرستد، پروژه رهام را در سال ۹۷ رونمایی کرد اما طی سال ۹۸ نام آن را به شاهین تغییر داد تا یادآور حفاظت از محیط زیست کشورمان باشد. گفته می‌شود شاهین سایپا بر پلتفرم یکی از نسل‌های قدیمی تویوتا یاریس توسعه پیدا کرده که حالا با نام پلتفرم ملی SP در کشور بومی‌سازی شده است. ابتدا قرار بود موتور برلیانس H300 روی شاهین قرار گیرد، اما به دلیل شروع تحریم‌ها، سایپا تصمیم گرفت تا موتور توربوشارژ شده تیبا را روی اتاق شاهین بگذارد.

پژو ۲۰۷ نیز که در ایران موجود است در واقع نسخه به‌روز شده پژو ۲۰۶ بوده و با ۲۰۷ اصلی فرانسوی تفاوت زیادی دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۰ توسعه داده شده و شرکت ایران خودرو از حوالی سال ۸۹ به عرضه آن در کشور مشغول است و با وجود یکی دو مرتبه وقفه، همچنان تولید آن در قالب تیپ های مختلف ادامه دارد.

مقایسه طراحی شاهین و پژو ۲۰۷
بعد از مدت‌های طولانی که شرکت های ایرانی تلاش چندانی برای ارتقای طراحی ظاهری محصولات خود انجام نمی‌دادند، سایپا با یک محصول نسبتاً زیبا و کاملاً جدید به بازار آمد و سدان‌های قدیمی ایران خودرو را حداقل از لحاظ ظاهری تاحد زیادی به چالش کشید. طراحی شاهین به عنوان یک خودروی اقتصادی امروزی، جذابیت و ظرافت بالایی دارد و در مقایسه با محصولاتی همچون سورن یا حتی دنا پلاس، هماهنگی چشم‌نواز و زیبایی بالاتری در نواحی مختلف بدنه را به نمایش می‌گذارد. صرفاً طرح چراغ‌های عقب آن می‌توانست بسیار امروزی و هماهنگ‌تر با نمای جلو باشد که متاسفانه اینطور نشده است.

پژو ۲۰۷ نیز طرفداران زیادی در ایران دارد و علی‌رغم عدم همخوانی طرح چراغ‌های جلو با کاسه چراغ‌های عقب، در مجموع طراحی زیبا، جوان‌پسند و خانوادگی را به نمایش می‌گذارد. بنابراین بسته به سطح سلیقه و نوع نیازهای بصری شما، هر دو خودرو جزو ماشین‌های تقریبا زیبای بازار ما هستند و به طور دقیق نمی‌توان یکی را بر دیگری از نظر طراحی ظاهری برتر دانست.

مقایسه مشخصات فنی
مقایسه شاهین و ۲۰۷ از نظر فنی بسیار اهمیت دارد و می‌تواند روی انتخاب مشتریان تاثیر اساسی بگذارد. چرا که در یک سمت میدان شاهین با موتور ۸ سوپاپ توربوشارژ قرار گرفته است که قطعا حساسیت بالاتری در بحث نگهداری، کیفیت بنزین و نوع روغن طلب می‌کند. در نتیجه، افرادی که می‌خواهند یک موتور بی‌دردسر و تا سال‌ها بدون مشکل در اختیار داشته باشند، احتمالا موتور شاهین خیلی به درد آنها نخواهد خورد.

در طرف دیگر، پژو ۲۰۷ با موتور تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ TU5 حضور دارد. این موتور سال‌های سال در بازار ایران وجود داشته و علی‌رغم افت کیفی که در نمونه‌های جدید آن به وضوح مشاهده می‌شود، اما باز هم می‌شود گفت دوام فنی نسبتاً قابل قبولی ارائه می‌دهد و اگر در فرایند ساخت آن مشکل غیرعادی وجود نداشته و یا قطعه معیوب از همان ابتدا روی موتور قرار نگرفته باشد، این پیشرانه احتمالاً تا چندین سال بدون مشکل اساسی شما را همراهی خواهد کرد. بنابراین اگر دوام موتور و دردسرهای کمتر در فرایند نگهداری فنی از خودرو برای شما بسیار مهم است، پس موتور پژو ۲۰۷ احتمالاً گزینه بهتر و با استهلاک کمتر برای شما خواهد بود.

اما از بحث دوام و استهلاک موتورها که بگذریم، در بحث توان خروجی هر دو موتور تقریباً در یک رنج ظاهر شده و توانی تقریباً مشابه ارائه می‌دهند. بر این اساس، حداکثر قدرت موتور شاهین برابر ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است. موتور پژو ۲۰۷ نیز قدرتی برابر ۱۰۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر ارائه می‌دهد که همچون شاهین، به واسطه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی راه خود را به سمت چرخ‌های جلو پیدا می‌کند.

اگر شتاب و هیجان بالاتری می‌خواهید، قطعاً پژو ۲۰۷ به دلیل وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، می‌تواند شتاب و هیجان سواری بیشتری در اختیار شما بگذارد. طبق تست‌های انجام شده، شتاب صفر تا صد پژو ۲۰۷ هاچبک دنده‌ای در شرایط استاندارد چیزی حدود ۱۱.۶ ثانیه است، اما شتاب صفر تا صد شاهین به حدود ۱۳.۵ ثانیه می‌رسد. میزان مصرف سوخت شاهین نیز برابر ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما مصرف سوخت پژو ۲۰۷ دنده‌ای تقریباً برابر ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، وضعیت هندلینگ و پایداری شاهین و همچنین فرمان‌پذیری آن نسبت به ۲۰۷ است که تقریباً برتری دارد. چرا که اولاً شاهین دارای بدنه سدان با ابعاد بزرگتر و پهنای بیشتر است که باعث می‌شود پایداری آن در پیچ‌ها افزایش پیدا کند. همچنین به دلیل قدرت بیشتر موتور نسبت به وزن در پژو ۲۰۷، احتمال وقوع کم‌فرمانی هنگام گذر سریع و پرشتاب از پیچ‌ها، بالاتر می‌رود.

خودروشاهین G دنده ایپژو ۲۰۷ دنده ای
موتور۴سیلندر- ۸سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۶ لیتر
توان خروجی۱۱۰ اسب بخار – ۱۷۸ نیوتن متر۱۰۵ اسب بخار – ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس۵ دنده دستی۵ دنده دستی
انتقال قدرتمحور جلومحور جلو
شتاب ۰-۱۰۰۱۳.۵ ثانیه۱۱.۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۷.۲ لیتردر۱۰۰کیلومتر۶.۶  لیتردر۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۰ کیلومتربرساعت۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۲۷۰ کیلوگرم۱۰۸۷ کیلوگرم
حجم باک۴۷ لیتر۵۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۴۹۰-۱۷۷۱-۴۴۴۶ میلیمتر۱۴۶۸-۱۶۸۰-۳۹۰۰ میلیمتر
فاصله محوری۲۶۵۰ میلیمتر۲۴۴۳ میلیمتر
حجم صندوق ۴۲۰ لیتر۲۴۵ لیتر

مقایسه طراحی داخلی و کابین
با وجود کار قابل تحسینی که برای طراحی نمای بیرونی شاهین انجام گرفته است، متاسفانه طراحی داخلی و به ویژه فرم داشبورد این خودرو جای تعریف و تمجید آنچنانی ندارد. شرکت سایپا می‌توانست یک پوسته داشبورد با طراحی مدرن‌تر برای این محصول جدید خود تولید کند تا نظر مشتریان را بیش از پیش به سوی شاهین جلب سازد. اما متاسفانه فرم داشبورد شاهین گیرایی زیادی ندارد و کمی قدیمی و ساده است که با سطح توقع ما از این محصول فاصله نسبتاً زیادی دارد.

در سمت دیگر، پژو ۲۰۷ نیز با همان داشبورد همیشگی خود به میدان آمده که طراحی آن خیلی چنگی به دل نمی‌زند و بهتر است که کم‌کم یک داشبورد جدید با فرم مدرن‌تر برای این محصول طراحی شود. در بحث کیفیت مواد نیز هر دو خودرو تقریباً هم‌سطح ظاهر شده و پلاستیک‌های خشک سطح وسیعی از پوسته داشبورد و تودری‌های آنها را تسخیر کرده است. با این حساب، از نظر طراحی داخلی، هر دو خودرو امتیاز بالایی به دست نمی‌آورند و بسته به سلیقه و نظر مشتری می‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست.

اما کابین شاهین برخلاف پژو ۲۰۷، نسبتا جادار است و فضایی راحت به ویژه در صندلی‌های ردیف عقب برای حضور سه نفر بزرگسال ارائه می‌دهد. این در حالی است که ردیف دوم پژو ۲۰۶ کاملاً تنگ بوده و افراد بزرگسال نمی‌توانند به راحتی در آن حضور پیدا کنند. صندوق عقب شاهین ۴۲۰ لیتر ظرفیت دارد و نسبت به صندوق پژو ۲۰۷ هاچ‌بک با ظرفیت ۲۴۵ لیتر، فضای به مراتب بیشتری در اختیار لوازم شما خواهد گذاشت.

مقایسه امکانات و آپشن‌ها
پژو ۲۰۷ دنده‌ای امکانات رفاهی چندانی ارائه نمی‌دهد و از این نظر نسبت به شاهین G مقداری ضعف دارد. مواردی مثل سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، حسگر فشار باد تایرها، اتولایت، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید جزو تجهیزات استاندارد شاهین G هستند که در ۲۰۷ دیده نمی‌شود. ضمن آنکه شاهین به صورت استاندارد دارای فرمان برقی بوده، اما پژو ۲۰۷ دنده‌ای تنها در برخی از کلاس‌های خود از فرمان کمکی برقی استفاده می‌کند.

مواردی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی نیز به تازگی در نسخه‌های جدید شاهین اضافه شده است که در ۲۰۷ دنده‌ای موجود نیستند. البته پژو ۲۰۷ در نسخه‌های فول‌آپشن و سفارشی دارای کروز کنترل و سقف پانوراما است که در شاهین جی فعلاً وجود ندارند. با این حال، با توجه به قیمت این آپشن‌ها در بازار آزاد، می‌توان گفت که شاهین G از نظر آپشن‌های رفاهی و ایمنی در مقایسه با پژو ۲۰۷ دنده‌ای، ارزش خرید بالاتری دارد.

خودروشاهین G دنده ایپژو ۲۰۷ دستی
کروز کنترلندارددارد (بعضی نسخه‌ها)
کنترل پایداریدارد(نسخه های جدید)دارد(نسخه های جدید)
کنترل کششدارد(نسخه های جدید)دارد(نسخه های جدید)
سنسور پارک عقبدارددارد
فشار باد تایرهادارددارد(نسخه های جدید)
ترمز ABSدارددارد
ترمز EBDدارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتداردندارد
فرمان برقیدارددارد (بعضی نسخه‌ها)
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
کیسه هوادارد( دو عدد جلو)دارد (دو عدد جلو)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تریم داخلی چرمداردندارد
اپل کار پلی و اندروید اتوندارددارد
آینه تاشو برقیداردندارد
تنظیم برقی آینه های جانبیدارددارد
سانروفداردندارد

قیمت بازار و کارخانه شاهین و پژو ۲۰۷

قیمت شاهین G

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۱۱)۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۱۱)۴۳۴,۴۹۴,۰۰۰ تومان

قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای – فرمان برقی – ارتقا یافته

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۰۸)۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۰۸)بدون قیمت تومان

قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای – پانوراما – ارتقا یافته

قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۲/۰۸)۸۳۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۲/۰۸)۵۰۴,۶۹۵,۰۰۰ تومان

نتیجه‌گیری: شاهین ارزنده‌تر است یا پژو ۲۰۷؟
در پایان مقایسه ۲۰۷ با شاهین باید فهمیده باشید که کدام یک از این دو خودرو بیشتر به کار شما می‌آید و ماشین بهتری برای شما محسوب می‌شود. به طور خلاصه، اگر یک هاچبک با شتاب بیشتر، پرستیژ اجتماعی مناسب، استهلاک فنی کمتر، دوام فنی بالاتر، طراحی کمی اسپرت‌تر، مصرف سوخت پایین‌تر و حساسیت نگهداری پایین‌تر نیاز دارید، پژو ۲۰۷ دنده‌ای گزینه بهتری نسبت به شاهین محسوب می‌شود.

اما شاهین با ارائه یک کابین و صندوق بزرگتر، می‌تواند گزینه مناسب برای خانواده‌های با جمعیت بیشتر باشد. ظاهر زیبا، عملکرد فنی متعادل و فرمان‌پذیری بهتر نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت این خودرو به شمار می‌آید.

تنها نقطه ضعف شاهین، استفاده از موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ است که باعث شده تا ظرافت فنی آن بالاتر برود و دردسر نگهداری آن بیشتر شود. حساسیت بالاتر نسبت به کیفیت بنزین نیز از دیگر نقاط ضعف استفاده از خودروهای توربوشارژ در ایران است؛ چراکه بنزین باکیفیت در جایگاه‌های کشور به راحتی موجود نمی‌شود و استفاده از بنزین معمولی نیز باعث بروز نقص و خرابی موتور خواهد شد. بکارگیری مکمل‌های سوخت می‌تواند تا حدودی مشکل را برطرف کند، اما هزینه نگهداری را بسیار بالاتر می‌برد. ضمن آنکه استفاده بیش از حد مکمل‌های سوخت نیز برای موتور پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir