پدال/ فورد از سال 2013 تغييرات بسياري در اين مدل خود اعمال نموده است. فورد برخلاف مدل قبلي اسکيپ با مزدا هيچ فعاليت مشترکي براي توليد اين محصول نداشته و مدل جديد را از پلتفرم فورد فوکوس توسعه داده است. همچنين فورد موتور V6 نسل قديمي اين خودرو را کنار گذاشته و بهجاي آن يک موتور 2.0 ليتري توبوشارژر چهار سيلندر از سري اکوبوست را استفاده کرده است. در تستي که توسط سايت caranddriver بر روي سه خودروي کراس آور انجام شده فورد اسکيپ رتبه سوم را بعد از مزدا CX-5 و هوندا CR-V بهدست آورده است. در اين تست مشخص شد که رانندگي با مزدا لذتبخش تر بوده و هوندا کارايي بيشتري دارد. هوندا CR-V بيشترين سهم فروش در بازار را در اين سگمنت در اختيار دارد و با ارائه مدل 2015 جاي پاي خود را محکمتر نيز نموده است. فورد در حال حاضر رتبه سوم در فروش را از آن خود کرده درحاليکه نزديکترين رقيب شانهبهشانه اين خودرو تويوتا RAV4 است.
ما در مورد تغييرات موجود در مدل 2017 مطالب زيادي شنيدهايم ولي در حال حاضر امکان دسترسي به آن و راندن آن وجود ندارد. مدل 3 ليتري اين خودرو با اضافه شدن 5 اسب بخار توان و 6.8 نيوتن متر گشتاور، اضافه شدن يکپارچگي بهتر سيستم خودرو با گوشيهاي هوشمند، سيستم روشن/خاموش شدن موتور بهمنظور ارتقاء مصرف سوخت و کروز کنترل تطبيقي به همراه هشدار تصادف از جلو، واجد ويژگيهاي برجستهتري نسبت به نسخه فعلي فورد اسکيپ خواهد شد.
در مدل 2016 اين خودرو از صفحهنمايش 8 اينچي با نرمافزار Sync3 استفاده شده است. براي سيستم ناوبري و سيستم صوتي 9 بانده مستلزم پرداخت 795 دلار خواهيد بود. البته امکان اضافه شدن پکيج کروم در مدل SE وجود دارد که 1445 دلار هزينه بر ميدارد. اين پکيج شامل تزئينات کرومي و درخشان شدن جلوپنجره، دستگيره درها، درب صندوق عقب، قاب آينههاي جانبي و رينگ 19 اينچي ميباشد. براي سفارش چرمي شدن کامل فضاي داخلي خودرو ميبايست 1595 دلار ديگر پرداخت نمود که البته شامل پاور ويندوز، گرمکن صندلي و آينههاي خارجي نيز ميشود.. تمام اين بستهها را در صورت سفارش ميبايست به قيمت پايه اين خودرو که 30995 دلار است اضافه کرد.
با وجود موتور 240 اسب بخاري و 366 نيوتن متري زير کاپوت، شتابگيري صفر تا صد اين کراس آور 1630 کيلوگرمي در 7.2 ثانيه انجام خواهد شد که در مدلهاي چهار چرخ محرک که از موتور 1.6 ليتري بهره ميبرد اين عدد به 9.1 ثانيه خواهد رسيد. بيشتر خريداران اين کلاس از خودروي فورد ترجيح ميدهند تا نسخه 2 ليتري توربو تهيه نمايند تا عملکرد بهتري را شاهد باشند.
استفاده از شاسي فوکوس بر روي اسکيپ که بر اساس رانندگي اسپرتي است خودرو را به هندلينگ بهتر وادار ميکند. عملکرد اين خودرو بر سر پيچهاي تندوتيز بهطور خيره کنندهاي عالي است و پاسخ مناسبي از خودرو را شاهد خواهيم بود. اين خودرو توانايي تحمل شتابهاي جانبي 0.85g بر روي پيچها را دارد. تحمل اين شتاب جانبي بزرگ در خودرو را بايد مديون سيستم کنترل الکترونيکي سر پيچ و سيستم پايداري رول بدانيم. اسکيپ عملکرد فوقالعادهاي در جاده از خود نشان نميدهد بهطوريکه تأخير آشکاري در هنگام فشردن پدال ترمز به نسبت ترمزگيري واقعي وجود دارد. اين خودرو 54 متر مسافت نياز دارد تا از سرعت 110 کيلومتر در ساعت به طور کامل متوقف شود.
در اين سگمنت مزدا CX-5 همچنان گزينه مورد علاقه ما و خريداران است. تنها مزيتي که فورد نسبت به رقيب ژاپني خود دارد وجود گيربکس شش سرعت اتوماتيک است که به نسبت گيربکس CVT داراي رجحان است.
ازنظر کيفيت سواري فورد در جايگاه خوبي قرار دارد و اين مزيت باعث ميشود تا دسترسي به صفحه نمايش لمسي امکانپذيرتر و کاربرد بيشتري داشته باشد. در مدل 2013 عملکرد لمس دقت کمتري داشت و از مولتي تاچ پشتيباني نميکرد در صورتي که در مدل 2016 سيستم Sync3 عملکرد رضايتبخشتري از خود نشان ميدهد.
حتي در مدل جديد هم از سيستمهاي ايمني جديد همچون هشدار برخورد، هشدار تعويض لاين، هشدار حفظ لاين و هشدار نقاط کور خبري نيست. کساني که منتظر اين سيستمهاي ايمني جديد هستند، ميبايست تا مدل 2017 منتظر بمانند. EPA مصرف سوخت اين خودرو را 10 ليتر در هر 100 کيلومتر گزارش کرده است هرچند در طول آزمايش اين مصرف تا 12.38 ليتر نيز رسيد.
فورد مدل کراس آور خود را بهسرعت بهروزرساني کرده است تا بتواند جايگاه خود را در بازار حفظ کند. فورد اسکيپ 2016 را ميتوان مانند آيفون 6 يا تلويزيون LCD 55 اينچي دانست که از فناوري سه بعدي استفاده نميکنند ولي کار خود را به خوبي انجام ميدهند و کارايي خوبي دارند.
با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar