برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ماشین شناس/ اولین تجربه رانندگی با «کادیلاک CT6» مدل ۲۰۱۶

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ در اصطلاح نيروي دريايي، عنوان «پرچم‌دار» شناوري را مشخص مي‌کند که بيشترين مهمات، بالاترين سرعت و زبده‌ترين نيروها را در يگان دارد. اين مفهوم در صنعت خودرو با اينکه با اندکي لحن متفاوت به کار مي‌رود، ولي در واقع، همان معنا را مي‌دهد و يک مدل پرچمدار، نمادي از بهترين قابليت‌هاي يک کمپاني است. کاديلاک نيز با مدل CT6 صاحب يک مدل پرچم‌دار جديد شده است. البته اين تنها چيزي نيست که موجب اهميت CT6 شده است؛ بلکه اين سدان رويکردي جديد را براي کاديلاک نشان مي‌دهد. اين کمپاني در زمينه‌هايي چون پرفورمنس، ابعاد، قيمت‌گذاري و حتي گنجايش موتورها، بازار اروپا را درنظر گرفته است. در حالي که مدل‌هايي چون ب‌ام‌و سري 7 و مرسدس‌بنز کلاس S در پيش‌روي CT6 قرار دارند، شروع قيمت اين مدل از ۵۳ هزار و ۴۹۵ دلار است که باعث مي‌شود دسترسي بيشتري به آن وجود داشته باشد. همچنين اين خودرو سبک‌تر، با طول کوتاهتر و داراي فضايي مشابه رقيبانش در داخل کابين است. بنابراين به جاي رقابت مستقيم با خودروهاي هم‌رده، CT6 مأموريتي ساده در برهم زدن دسته‌بندي‌ها و نمايش بهترين «کاديلاک» ممکن دارد؛ به اين معنا که تمام برند را با خود به بالا بکشد و بعداً به فکر باقي ماجرا باشد. اگر قبلا يک CTS مدل ۲۰۱۶ را از نزديک ديده باشيد، وقتي در را باز کنيد، با يکي از بهترين نمونه‌هاي طراحي داخلي کاديلاک روبرو مي‌شويد. در عين حال، بايد گفت که شرايط CT6 از اين هم بهتر است. تمام الگوهاي چوب، فلز، چرم و فيبرکربني که در اين کابين مي‌بينيد، کاملاً معتبر هستند و با اينکه طرح کلي کابين شرايط شگفت‌انگيز يک مرسدس‌بنز کلاس S را ندارد، ولي مطمئناً بهبود قابل‌توجهي را نسبت به کاديلاک‌هاي قبلي نشان مي‌دهد. صندلي‌ها به شکل مناسب و راحت هستند و تکيه‌گاه مناسبي دارند. همچنين ۵ برنامه ماساژ مختلف مي‌توان براي آنها انتخاب کرد. شايد يکي از بهترين توصيف‌هاي اين خودرو، «يک تفسير امريکايي از استايل آلماني» باشد. CT6 از بيرون، ظاهري زيبا و با وقار دارد و در آن چراغ‌هاي عمودي LED ويژه برند و خطوط برجسته کلاسيک در جلو و عقب خودنمايي مي‌کنند. اين خودرو از هر زاويه‌اي مي‌تواند نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند و کاپوت کشيده، پيش‌آمدگي کوتاه در جلو و قامت عريض باعث شده‌اند تا CT6 حضوري قدرتمند، حتي در حالت «پارک» داشته باشد. کاديلاک مي‌خواهد تنها يک کلمه را راجع به CT6 به ياد داشته باشيم و آن «دايناميک» است. اين اصلاح، ۸ مرتبه در خبر اوليه مربوط به معرفي اين سدان آورده شده است. امّا وقتي نوبت به رانندگي اوليه با اين مدل مي‌رسد، اين مفهوم بيش از پيش معنا پيدا مي‌کند. اين خودروي لوکس بر روي يک پلتفرم با استفاده گسترده از آلومينيوم با نام «اُمگا» حرکت مي‌کند که تکيه زيادي بر روي چسب‌هاي ساختاري و ريخته‌گري تحت‌فشار براي صرفه‌جويي در وزن دارد. با وجود طول کوتاهتر نسبت به يک کلاس S (به ميزان ۶۴ ميلي‌متر)، سطح نخست CT6 وزني برابر ۱۶۵۹ کيلوگرم دارد که حدود ۴۵۳ کيلوگرم سبک‌تر از رقيب آلماني‌اش است؛ درست مي‌بينيد، اين يک اشتباه تايپي نيست! البته اگر واقعيت ماجرا را بخواهيد، در صورتي که قصد داشته باشيد تجهيزات زيادي به کاديلاک اضافه کنيد، کاديلاک شما مسلماً به سنگينيِ مرسدس‌بنز خواهد شد. ولي اين ابعاد در هنگام شتاب‌گيري و شرايط رانندگي سخت، خود را نشان خواهند داد. موتور پايه ۲ ليتري در CT6 چابک و سريع است و واکنش‌هاي بسيار خوبي دارد. خروجي ۲۶۵ اسب‌بخاري و ۴۰۰ نيوتن‌متري اين موتور به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود و ابعاد کوچک آن تنها در پيچ‌هاي تُند، احساس مي‌شود. موتور متوسط ۳/۶ ليتري V6 شايد در سطح پايين‌تري نسبت به موتور ۳ ليتري دو توربوشارژر V6 از نظر هيجان رانندگي قرار داشته باشد؛ موتوري که ۴۰۴ اسب‌بخار و ۵۴۲ نيوتن‌متر را براي پيشرانه خودروي ۴ در فراهم مي‌کند و در همين حال، در مدل‌هاي تريم بالاتر از يک دستيار الکترونيکي نيز بهره‌مند مي‌شود. سيستم هوشمند انتخابي تمام چرخ متحرک، تنها در مدل‌هاي V6 در دسترس قرار مي‌گيرد و از يک کلاج متغير پيوسته در مواقع نياز، به چرخ‌هاي جلو بهره مي‌برد. در نتيجه، براي راننده اين امکان را فراهم مي‌کند که تسلط بيشتري بر پايداري خودرو در پيچ‌ها داشته باشد. به علاوه، CT6 سيستم فرمان هوشمند عقب و کنترل سواري مغناطيسي همراه با حالت‌هاي رانندگي مختلف در اختيار قرار مي‌دهد. شما در اين حالت‌هاي رانندگي مي‌توانيد مواردي را مانند سرعت شيفت دنده‌هاي گيربکس ۸ سرعته، حسّ سيستم فرمان و عملکرد پدال گاز را تحت‌تأثير قرار دهيد. علاوه بر گسترش دامنه سطح بالاي کاديلاک، CT6 به عنوان بستري براي برخي از اولين تکنولوژي‌ها در صنعت خودرو عمل مي‌کند. شايد تاکنون عنوان آينه دوربين عقب جنرال‌موتورز را شنيده باشيد؛ سيستمي که با استفاده از دوربين‌هاي مختلف خودرو، تصاوير را به صورت مستقيم در محل آينه نمايش مي‌دهد. اين يکي از ويژگي‌هاي مناسب CT6 است که پسرعموي تمام‌الکتريکي کاديلاک، يعني شورولت بولت نيز وجود دارد. البته تجربه اين «آينه عقب» اندکي عجيب است؛ چرا که شما نمي‌توانيد خود را در آن ببينيد، مگر آن که آن را خاموش کنيد (در حال خاموش، اين نمايشگر دقيقاً مانند يک آينه عمل مي‌کند). گسترش ميدان ديد، کاهش درخشندگي و کمتر شدن موانع ديد ناشي از وسايل و مسافران، از جمله مواردي هستند که باعث مي‌شوند که اين يکي از مفيدترين ابزارهاي مدرن در يک خودرو باشد. CT6 همچنين داراي يک سيستم ضبط ويديوي ۳۶۰ درجه هوشمند است که که در هنگام برخورد يا تصادف به کار مي‌افتد. همچنين موتور سطح بالاي ۳ ليتري، اولين پيشرانه دو توربوشارژري است که قابليت غيرفعال‌سازي سيلندر را در خود دارد. اگر در مورد تکنولوژي‌هاي داخلي CT6 صحبت مي‌کنيم، هرگز نبايد سيستم استريوي Bose Panaray را فراموش کنيم. اين سيستم صوتي فوق‌العاده، يک از پيشرفته‌ترين سيستم‌ها در نوع خود است که از ۳۴ اسپيکر مختلف و يک پلتفرم ويژه آمپلي‌فاير براي ايجاد صداي واضح و با کيفيت بهره مي‌برد. تجربه‌اي در کابين ساکت و آرام CT6 دوچندان مي‌شود. در همين حال، CT6 امکان ارتباط سيستم عامل‌هاي اپل کارپلي و اندرويد اتو را در اختيار قرار مي‌دهد. فوايد اين سيستم‌عامل بي‌شمارند، ولي وقتي با سيستم اطلاعات و سرگرمي نه‌چندان جالب CUE مقايسه مي‌شوند، بيشتر خود را نشان مي‌دهند. با همه پيشرفت‌هايي که در اين سيستم وجود دارد، پلتفرم کلي چندان ساده و کاربردي نيست، بسيار کُند است و نبود دکمه‌هاي واقعي، باعث مي‌شود که نسل‌هاي قديمي‌تر نتوانند به‌سادگي با آن ارتباط برقرار کنند. با اين حال، نمايشگر استاندارد ۱۰/۲ اينچي را هم‌اکنون مي‌توان با يک تاچ‌پد در وسط کنسول کنترل کرد. البته اين ابزار، سرعت واکنشي همانند آنچه در يک لپ‌تاب مي‌بينيد، ندارد، ولي به هر حال، گزينه‌ي اضافه مناسبي است. کاديلاک مدل‌هاي سري 7 و کلاس S را به عنوان رقيبان سطوح بالاي CT6 مطرح کرده است. ولي اگر بخواهيم شرايط صندلي‌هاي عقب بين اين سه مدل را مقايسه کنيم، کاديلاک حتي در نسخه پلاتينيوم ۸۳۴۶۵ دلاري‌اش، نسبت به ديگران، در شرايط پايين‌تري قرار مي‌گيرد. نمايشگرهاي دوگانه ۱۰ اينچي قابليت پخش گوگل کروم‌کست و اتصال دستگاه‌هاي موبايل را با استفاده از پورت‌هاي مختلف فراه مي‌کنند. در عين حال، فارغ از برخي عملکردهاي پيام‌نگاري، بيشترين فايده اين قسمت‌هاي جمع‌شونده، به عنوان يک صفحه نمايش است. جمع‌بندي علي‌رغم تمام کاستي‌هايي که وجود دارد، کاديلاک CT6 بدون‌شک يکي از درگيرکننده‌ترين، تکامل‌يافته‌ترين و خوش‌ساخت‌ترين خودروهاي بازار است. اين در حالي است که يک نسخه پلاگين هيبريد نيز تا سال آينده از راه خواهد رسيد. همچنين سيستم «سوپر کروز» جنرال‌موتورز که يک سيستم اتوپايلوت با قابليت رانندگي خودکار در بزرگراه است، تا سال ۲۰۱۷ در دسترس قرار خواهد گرفت. اين سدان، در آينده يک موتور دو توربوشارژر V8 را نيز اضافه خواهد کرد. ولي اکنون نيز مدل ۲۰۱۶ کاديلاک CT6، يک تجربه تکنولوژي همراه با استايل و هيجان، هم براي مسافر و هم براي راننده در اختيار قرار مي‌دهد. در همين حال، کاديلاک مي‌گويد که يک پرچم‌دار ديگر در سطحي بالاتر از CT6 نيز تا سال ۲۰۲۰ عرضه خواهد کرد. در نتيجه، سطح بالاي اين برند، از اين هم فراتر خواهد رفت. نقاط قوت شروع قيمت قابل‌توجه بدنه زيبا و کشيده کابين ساکت و منحصر به فرد سيستم صوتي Panaray با ۳۴ اسپيکر احساس کوچکتر بودن نسبت به ابعاد واقعي نقاط ضعف تجربه سطح پايين‌تر در صندلي‌هاي عقب نسبت به ساير رقبا کُندي سيستم اطلاعات و سرگرمي CUE با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد telegram.me/akharinkhabar