پدال/ در قسمتي ديگر از سري رقابتهاي خودرويي پدال، امروز سراغ گروه سدانهاي بزرگ لوکس رفتهايم. گروهي که در دومين دوئل آن، دو رقيب قدرتمند يعني بامو سري 7 و مازراتي کواتروپورته به مصاف يکديگر رفتند. در اين دوئل، رقابتي تقريباً نزديک و شانهبهشانه جريان داشته بهگونهاي که سري 7 موفق به کسب 1510 رأي شده و کواتروپورته توانسته است 1220 رأي کسب نمايد؛ بنابراين رقيب آلماني با کسب 55 درصد از کل آراء، پيروز دومين دوئل گروه سدانهاي بزرگ لوکس لقب ميگيرد. مجموع آراء اين رقابت نيز برابر با 2730 رأي است. حال امروز در دوئل سوم اين گروه، کاديلاک CT6 به رقابت با جنسيس G90 ميپردازد.
کاديلاک CT6
کاديلاک يکي از باسابقهترين لوکسسازان جهان است و تجربهٔ بسيار زيادي در زمينهٔ ساخت خودروهاي لوکس دارد. لوکسترين محصول ساليان دور اين شرکت، مدل فليتوود بود که تا سال 1999 به توليد رسيد اما در اين سال فليتوود بدون معرفي جايگزين مستقيمي، از سبد محصولات کاديلاک کنار رفت. پسازاين، عنوان سدان پرچمدار کاديلاک به دست مدل DTS و بعدازآن XTS افتاد که برخلاف فليتوود، هردو از نوع ديفرانسيل جلو بودند. اين روند همچنان ادامه داشت تا اينکه کاديلاک در نمايشگاه نيويورک 2015 سدان بزرگ کاملاً جديدي بنام CT6 را رونمايي نمود. اين سدان لوکس برخلاف قبل از نوع ديفرانسيل عقب است و نخستين سدان فول سايز ديفرانسيل عقب کاديلاک از زمان خاتمهٔ توليد فليتوود محسوب ميشود. به همين دليل، بسياري CT6 را جايگزين فليتوود ميدانند. اين ماشين روي پلتفرم ديفرانسيل عقب کاملاً جديد جنرال موتورز با نام اُمگا ساخته شده که با پلتفرم سدان کوچکتر CTS متفاوت بوده و براي تجهيز به سامانهٔ چهارچرخ محرک نيز مهندسي شده است. همچنين CT6 نخستين محصول کاديلاک است که از شيوهٔ نامگذاري جديد اين شرکت استفاده ميکند. اين سدان لوکس آمريکايي علاوه بر آمريکاي شمالي، در چين، اروپا، کره، اسرائيل و خاورميانه هم عرضه ميشود. CT6 فعلاً با سه پيشرانهٔ مختلف ارائه ميگردد که همگي از نوع بنزيني بوده و عبارتاند از 2 ليتري چهار سيلندر توربو، 3.6 ليتري V6 تنفس طبيعي و 3 ليتري V6 توئين توربو؛ اما غير از اينها، کاديلاک در نمايشگاه خودروي شانگهاي 2015، نسخهٔ پلاگينهيبريدي CT6 را هم رونمايي کرد که مجهز به همان پيشرانهٔ 2 ليتري چهار سيلندر مذکور به همراه دو موتور الکتريکي است. نسخهٔ چهار سيلندر در حالت استاندارد بهصورت ديفرانسيل عقب عرضه ميشود اما هردو نمونهٔ شش سيلندر بهصورت استاندارد مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک هستند. ما براي اين رقابت قويترين مدل CT6 يعني نمونهٔ مجهز به موتور 3 ليتري V6 توئين توربو را انتخاب کردهايم که 410 اسب بخار قدرت و 545 نيوتن متر گشتاور دارد. اين نيرو توسط يک گيربکس هشت سرعتهٔ اتوماتيک همانطور که اشاره شد بهصورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل ميشود.
جنسيس G90
درحاليکه کاديلاک از کهنهکاران عرصهٔ لوکسسازي است، رقيبش در اين دوئل کاملاً در نقطهٔ مقابل قرار دارد چراکه جنسيس و حتي در صدر آن هيونداي از سابقهٔ بسيار کوتاهي در اين زمينه برخوردار است. هرچند اين شرکت با معرفي سدان Dynasty در سال 1996 براي نخستين بار به وادي سدانهاي بزرگ لوکس پاي نهاد اما نخستين تجربهٔ رسمي و جدي هيونداي در اين کلاس با معرفي نسل اول مدل اکوس يا سنتنيال در سال 1999 صورت گرفت که با همکاري ميتسوبيشي ساخته شده بود. سپس بعد از 10 سال، در سال 2009 نسل دوم اکوس معرفي شد که برخلاف نسل قبلي روي پلتفرم ديفرانسيل عقب مشترک با کيا کوريس ساخته شده بود. نسل دوم اکوس که در کشورمان هم با نام سنتنيال عرضه شد، به همراه مدل کوچکتر جنسيس توانست نام هيونداي را بيشازپيش در بخش خودروهاي لوکس مطرح کند؛ اما چون نام هيونداي، نام مناسبي براي خودروهاي لوکس نبود، هيونداي تصميم گرفت به روش سازندگان ژاپني يعني تويوتا، نيسان و هوندا عمل کند و بنابراين در نوامبر سال 2015 جنسيس را بهعنوان برندي مجزا جهت عرضهٔ خودروهاي لوکس خود تأسيس کرد. نخستين محصول اين برند لوکس نوپا، سدان بزرگ G90 بود که در نمايشگاه ديترويت 2016 رونمايي شد و در اصل جايگزين هيونداي اکوس محسوب ميشود؛ بنابراين، برند جنسيس خود بهتنهايي کمتر از دو سال سابقه دارد. براي اين سدان لوکس کرهاي نيز سه پيشرانهٔ مختلف ارائه ميشود که همگي بنزيني هستند اما برخلاف کاديلاک CT6 در بين آنها نمونهٔ چهار سيلندر وجود ندارد. ضعيفترين موتور اين خودرو يک نمونهٔ 3.8 ليتري V6 تنفس طبيعي است و بعدازآن يک موتور 3.3 ليتري V6 توئين توربو قرار دارد؛ اما قويترين پيشرانهٔ G90 يک واحد 5 ليتري V8 تنفس طبيعي با 420 اسب بخار قدرت و 520 نيوتن متر گشتاور است که در دوئل ما هم جهت هماهنگي با رقيب آمريکايي همين موتور انتخاب شده است. هر سهٔ اين موتورها در حالت استاندارد بهصورت ديفرانسيل عقب عرضه ميشوند اما امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک براي همهٔ آنها وجود دارد.
مشخصات فني
کاديلاک CT6 جنسيس G90
پيشرانه 3 ليتري V6 5 ليتري V8
تنفس توئين توربو طبيعي
قدرت 410 اسب بخار 420 اسب بخار
گشتاور 545 نيوتن متر 520 نيوتن متر
گيربکس 8 سرعته اتوماتيک 8 سرعته اتوماتيک
محور محرک چهارچرخ عقب/چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 5 ثانيه 5.3 ثانيه
مسافت 400 متر 13.5 ثانيه 13.8 ثانيه
حداکثر سرعت 250 کيلومتر/ساعت 240 کيلومتر/ساعت
مصرف سوخت 10.7 ليتر (ترکيبي) 11.7 ليتر (ترکيبي)
وزن 1982 کيلوگرم 2108 کيلوگرم
طول 5.18 متر 5.20 متر
فاصلهٔ محوري 3.11 متر 3.16 متر
حجم صندوق بار 425 ليتر 453 ليتر
قيمت پايه 65,390 دلار 70,650 دلار
اين دوئلها، مقايسههايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوبتر بين شما کاربران ايراني ميباشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگيهاي فني، قيمت و مقرونبهصرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح ميدهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد.
کدام سدان بزرگ لوکس را بيشتر ميپسنديد؟
جنسيس G90
کاديلاک CT6
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار