برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«ب‌ام‌و X5 لمانز» یکی از کانسپت‌های فراموش‌شده

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ نام ب‌ام‌و X5 لمانز معرفي نمايشگاه ژنو 2000 پيشرانه 6 ليتري V12 قدرت 700 اسب بخار گشتاور 720 نيوتن متر محور محرک عقب شتاب صفرتاصد 4.7 ثانيه حداکثر سرعت 280 کيلومتر/ساعت چرا بايد آن‌را به ياد داشته باشيم؟ X5 لمانز با پيشرانه‌اي که از مک‌لارن F1 قرض گرفته بود، تا به امروز به‌عنوان قوي‌ترين SUV تاريخ ب‌ام‌و باقي‌مانده است. مدت‌ها قبل از اينکه ب‌ام‌و مدل X5 M را توليد کند، چيزي حتي قدرتمندتر از آن‌را با نام X5 لمانز يا LM ساخت. انتخاب نام لمانز براي اين X5 مستقيماً به چيزي که زير کاپوتش قرار دارد مربوط است. اين خودرو به پيشرانهٔ 6 ليتري V12 تنفس طبيعي مجهز شده بود که از نسخهٔ مسابقه‌اي مک‌لارن F1 گرفته شده بود يعني خودرويي که موفق به پيروزي در مسابقات لمانز شده بود. اين پيشرانه همچنين در خودروي مسابقه‌اي ب‌ام‌و V12 LMR هم بکار مي‌رفت. بدين ترتيب تنها ب‌ام‌و X5 جهان با پيشرانهٔ دوازده سيلندر ساخته شد. اين SUV دوازده سيلندر، 700 اسب بخار قدرت و 700 نيوتن متر گشتاور داشت که حتي هنوز هم از قدرت X5 M کنوني که از يک موتور 4.4 ليتري V8 باي‌توربو با 575 اسب بخار قدرت استفاده مي‌کند بيشتر است. البته در بحث گشتاور، X5 LM کمي پايين‌تر قرار مي‌گيرد چراکه X5 M به لطف دو توربوشارژ خود 750 نيوتن متر گشتاور دارد. اما غيرازاين، مطمئناً بين X5 LM و X5 M تفاوت‌هاي زيادي وجود دارد که در اينجا فقط به چند مورد آن‌ها اشاره مي‌کنيم. X5 LM خودرويي ديفرانسيل عقب بود که نيروي موتور را از طريق يک گيربکس شش سرعتهٔ دستي به آن مي‌رساند اما امروزه X5 M مجهز به سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive و گيربکس هشت سرعتهٔ استپ‌ترونيک است. همچنين X5 LM نسبت به X5 استاندارد آن دوران، تعليق سفت‌تري داشت و ارتفاع آن به ميزان 30 ميلي‌متر کاهش يافته بود. در بيرون X5 LM، تقريباً همان ظاهر نسل اول X5 ديده مي‌شد به‌استثناي رينگ‌هاي آن که در هر دو محور از نوع 20 اينچي با لاستيک‌هاي 315 بودند. ب‌ام‌و هيچ‌گاه وزن اين کانسپت را اعلام نکرد اما گفته بود که به‌صورت 51 به 49 درصد بين محورهاي جلو و عقب توزيع شده است. در داخل هم مهندسين ب‌ام‌و با استفاده از چهار صندلي گود با قاب آلومينيومي، نمايي متفاوت را ايجاد کرده بودند. از آلومينيوم همچنين در تونل مرکزي و ديگر قسمت‌هاي سراسر کابين نيز استفاده شده بود و بجاي راديو هم سه نشانگر دايره‌اي قرار گرفته بود که اطلاعات مختلفي را به نمايش درمي‌آوردند. از لحاظ عملکرد نيز X5 LM ظرف 4.7 ثانيه از صفر به سرعت صد کيلومتر در ساعت مي‌رسيد که نيم ثانيه کُندتر از X5 M کنوني است. حداکثر سرعت اين SUV هم به‌طور رسمي 280 کيلومتر در ساعت اعلام شده بود اما بعداً توانست در نوربرگ‌رينگ به سرعت 310 کيلومتر در ساعت دست پيدا کند. X5 لمانز همچنين توانست يک دور پيست نوربرگ‌رينگ را در هفت دقيقه و 50 ثانيه طي کند که از سريع‌ترين SUV توليدي در اين پيست يعني پورشه کاين توربو S با رکورد هفت دقيقه و 59 ثانيه، 9 ثانيه سريع‌تر است. بنابراين وقتي در نظر بگيريم که اين خودرو 17 سال پيش ساخته شده است، عملکرد آن حتي چشمگيرتر خواهد بود. بااين‌حال ب‌ام‌و از همان ابتدا اعلام کرد که X5 LM تنها يک پروژهٔ آزمايشي محض است و هيچ برنامه‌اي براي توليد آن وجود ندارد؛ بنابراين هرگز احتمال توليد اين کانسپت مطرح نشد؛ اما بااين‌وجود به‌زودي در آينده ب‌ام‌و در SUV پرچم‌دار خود يعني X7 از پيشرانهٔ دوازده سيلندر استفاده خواهد کرد. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد