
عملکرد دستوری در زنجیره تامین خودروسازان محکوم به شکست است
ايرنا
بروزرسانی

ايرنا/ رئيس کميسيون واردات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: هرگونه عملکرد دستوري در زنجيره تامين خودروسازان از مواد اوليه گرفته تا توزيع و فروش، محکوم به شکست است.
«فرهاد احتشام زاد» افزود: فشار بر قطعهسازان، شرکتهاي لجستيک، توزيع و فروش در هر بخش، فساد به دنبال دارد و هر چقدر اين بخشها ضعيفتر باشند، توانايي پرداخت ماليات کمتري خواهند داشت.
وي تاکيد کرد: اگر برنامههاي پيش فروش خودروسازان فاقد پشتوانه و پيشبينيهاي لازم باشد که به نظر ميرسد پيش فروشهاي اخير همين گونه بوده است و خودروسازان بخواهند فقط از انحصاري که در بازار وجود دارد استفاده کنند، با مشکل مواجه ميشوند.
از آغاز امسال تاکنون شرکت سايپا 270 هزار دستگاه خودرو و شرکت ايران خودرو در 2 برنامه اخير خود 77 هزار و 100 دستگاه خودرو پيش فروش کرد.
** خودروهاي وارداتي، الگويي براي خودروسازان داخلي
رئيس سابق انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اظهار داشت: واردات و صادرات، دو بال تجارت هستند و نميتوان درهاي کشور را به روي واردات کالا بست.
وي به بخشي از فرمايشات رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 96 مبني بر اينکه «کالايي که وارداتش ميتواند به عنوان الگوي ساخت داخل قرار گيرد، بايد وارد شود» اشاره کرد و يادآور شد: سهم خودروهاي وارداتي از بازار هيچگاه بيشتر از چهار تا پنج درصد نبوده، بنابراين ميتواند بهترين الگو براي توليدکنندگان داخلي خودرو باشد.
پس از خروج آمريکا از برجام، دولت با هدف صيانت از منابع ارزي کشور در شرايط تحريم، واردات کالاهاي لوکس و غيرضرور و نيز کالاهايي که توليد مشابه داخلي دارند را ممنوع کرد؛ خودرو از جمله اقلامي است که واردات آن به کشور ممنوع شده است.
** لزوم خصوصيسازي خودروسازان
احتشام زاد ادامه داد: به دليل تصديگري دولت و دخالت وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور خودروسازان بزرگ که کرسيهاي رياستي، مديريتي و هيات مديره آنها را در اختيار دارد، اجازه تصميمگيري آزادانه و عمل در فضاي رقابتي به خودروسازان داده نميشود.
وي تاکيد کرد: تا زماني که خودروسازان داخلي به ويژه 2 خودروساز بزرگ که بيش از 90 درصد سهم بازار را در اختيار دارند خصوصي نشوند، نميتوان انتظار وقوع معجزه را در اين بخش داشت.
رئيس کميسيون واردات اتاق ايران بيان داشت: خودروسازان داخلي به دليل وابستگي خود به دولت، توانايي و انعطافپذيري بالايي ندارند و عمده محصولاتي که توليد ميکنند نيز کيفيت لازم را ندارد.
احتشام زاد اضافه کرد: اکنون با شرايط بازار انحصاري براي خودروسازان داخلي مواجه هستيم به شکلي که مردم انتخاب ديگري جز خريد خودروهاي داخلي ندارند.
به گزارش ايرنا، بازار خودرو ايران در انحصار خودروسازان داخلي است به طوريکه سايپا و ايران خودرو حدود 87 درصد بازار را در اختيار دارند و سهم خودروسازان بخش خصوصي که اغلب به مونتاژ برندهاي خارجي ميپردازند، حدود هشت درصد برآورد ميشود؛ پنج درصد باقيمانده سهم خودروهاي وارداتي است.
** توقف طرح اسقاط خودروهاي فرسوده
وي در خصوص ممنوعيت واردات خودروهاي خارجي نيز گفت: در داستان واردات خودرو هم وزارت صنعت تصميمهاي نادرستي گرفت و هم برخي واردکنندگان تخلف کردند و در نتيجه اين داستان به ضرر مصرفکنندگان تمام شد و واردکنندگان واقعي خودرو نيز سردرگم شدند.
رئيس کميسيون واردات اتاق ايران ادامه داد: اشتغال بيش از 20 هزار نفر از کساني به طور مستقيم يا غيرمستقيم در حوزه واردات خودرو مشغول فعاليت بودند، تحت تاثير اين تصميمها قرار گرفته است.
وي گفت: از آنجا که وظيفه اسقاط خودروها نيز برعهده واردکنندگان بود، با متوقف شدن واردات در عمل خروج خودروهاي فرسوده نيز متوقف شد زيرا واردکنندگان با اسقاط خودروها مجوز و تخفيفهايي در امر واردات دريافت ميکردند.
احتشام زاد يادآور شد: هيچگاه نگرش سيستمي و يکپارچه در اين بخش وجود نداشته و در نتيجه نميتوان انتظار معجزه داشت.