برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

پای ابرخودروهای مدرن به لمانز بازخواهد شد؟

منبع
زوميت
بروزرسانی
زوميت/ قوانين فدراسيون جهاني اتومبيل‌راني براي سري مسابقات جديد مشابه کلاس GT1 دهه‌ي ۱۹۹۰، نظر مثبت تمام خودروسازان را جلب نکرده است. چقدر دوست داريد نسخه‌هاي کاملا مسابقه‌اي از اين خودروها را ببينيد: فراري لافراري، مک‌لارن سنا، مرسدس AMG وان، استون مارتين والکري، پورشه ۹۱۸، لامبورگيني اونتادور، کونيگزگ آگرا، پاگاني هوايرا، بوگاتي شيرون و تويوتا GR؟ چقدر دوست داريد اين نوع خودروها را در مسابقات معروف موتوراسپرت، مانند ۲۴ ساعته لمانز ببينيد؟ قوانين جديد فدارسيون جهاني اتومبيل‌راني (WEC) با وعده‌ي ديدن خودروهاي ديدني و جذاب ارائه شده که بتوانند ارتباط تنگاتنگي بين مدل‌هاي جاده‌اي نيز برقرار کنند و هزينه‌هاي بسيار کمتري درمقايسه‌با خودروهاي فعلي LMP1 داشته باشند. هدف اصلي اين است که ۲۰ ميليون يورو در هر فصل براي دو خودرو در نظر گرفته شود. اين مبلغ تقريبا نصف بودجه‌ي توليدکنندگان در سطح جهاني براي يک فصل است و بخت پيروزي کلي در مسابقات لمانز نيز به آن اضافه خواهد شد. اين قوانين وعده مي‌دهند که سال‌هاي باشکوه دهه‌ي ۱۹۹۰ و دوران اوج نمونه‌هاي GT1 مانند مک‌لارن F1، پورشه 911 GT1، تويوتا GT-One، مرسدس بنز CLK GTR و نيسان R390 GT1 تکرار شود. ازنظر فني نيز، تعادل قدرت بين خودروها با انواع سيستم‌هاي هيبريد و بنزيني در قوانين جديد به‌وضوح تعريف شده است. براي ورود به مسابقات، از هر خودرو بايد ۲۵ نمونه‌ي جاده‌اي توليد شود. اين تعداد براي فصل دوم به ۱۰۰ مدل افزايش مي‌يابد؛ يعني مدل‌هاي توليد محدود با تيراژ کم نمي‌توانند از فيلتر قوانين جديد رد شوند؛ اما مدل‌هايي مثل فراري لافراري که ۴۹۹ دستگاه از آن ساخته شده، کاملا با مقررات جديد سازگار خواهد بود. اين قوانين، چهارچوب عملکردي خاصي براي خودروها فراهم مي‌کند. به‌عنوان مثال، ميزان دقيق نيروي روبه‌پايين، دِرَگ و بهره‌وري آيروديناميکي خودرو به‌طور کلي مشخص شده است. البته، ترکيبي از گزينه‌هاي بالقوه درزمينه‌ي آيروديناميک و گزينه‌هاي مختلف براي سيستم محرکه شامل گلچيني از خودروها و شرکت‌کننده‌هاي متنوع را نيز همراه موارد ذکرشده در نظر بگيريد. حداکثر توان خروجي سيستم محرکه‌ي احتراق‌داخلي ۶۸۰ اسب‌بخار اعلام شده است؛ درحالي‌که اين ميزان براي سيستم محرکه‌ي هيبريدي ۲۶۸ اسب‌بخار در نظر گرفته مي‌شود. اصلاحات در پيشرانه به‌جز بلوک و سرسيلندر آزاد خواهد بود؛ اما قوانين مي‌گويند هيچ تغييري در واحد موتورژنراتور هيبريدي مجاز نيست. توزيع وزن خودرو نيز بايد ۴۸.۵ درصد تمايل به يک سمت با خطاي مجاز ۱.۵ درصد باشد و حداقل وزن کلي نيز ۱,۰۴۰ کيلوگرم در نظر گرفته شده است. به‌روزرساني خودروها در طول پنج فصل براي هر کلاس امکان‌پذير خواهد بود؛ ولي براي حفظ جذابيت، هر شرکت سازنده يا تيم تنها مي‌تواند در هر دوره دو خودرو مختلف ارائه دهد که هر مدل نيز مجاز به ۵ تغيير يا اصلاح مي‌شود. بنابراين، تمام تيم‌ها با چشمان باز به‌سوي شرکت در مسابقات جديد حرکت مي‌کنند. بدين‌ترتيب، قانون‌گذاران سعي کرده‌اند تعادلي در مدل‌هاي جاده‌اي و مسابقه‌اي ايجاد کنند. اين تعادل تقريبا به‌معني دستِ باز سازندگان و تيم‌ها براي ارائه‌ي طرح‌هاي سفارشي و شخصي است که البته، در چهارچوب قوانين جاي بگيرند؛ اما اين قوانين باعث نمي‌شود برخي تيم‌هاي حاضر در LMP2 مانند Oreca و Ligier نتوانند شاسي ساخت خود را عرضه کنند؛ همان‌طورکه همه‌ي سازندگان و تيم‌ها بايد سيستم‌هاي هوشمند ERS خود را براي خريد دردسترس قرار دهند. حضور برخي تيم‌ها در سري LMP1، مانند ByKolles يا Rebellion که بيشتر مشتري فناوري سازندگاني ازجمله اسکودريا گليکن‌هاوس (Scuderia Glickenhaus) هستند، بر جذابيت مسابقات خواهد افزود. پيش‌ازاين، اسکودريا گليکن‌هاوس فرايند توسعه‌ي خودروِ خود را در پيست نوربرگ‌رينگ آلمان آغاز کرده است. اين پروژه به‌اندازه‌اي براي توليدکنندگان اصلي خودرو در دنيا جذاب است که برخي از آن‌ها (۶ شرکت) در فرايند تصميم‌گيري و نوشتن قوانين کمک شاياني به فدراسيون بين‌المللي اتومبيل‌راني کردند. اواخر سال گذشته، مقررات فني نهايي شد؛ اما هنوز به تأييد مسئولان نياز دارد. درحالي‌که فاصله‌ي چنداني تا آغاز مسابقات موتوراسپرت و ازجمله لمانز ۲۰۱۹ باقي نمانده است، تيم‌ها هنوز منتظر تأييد نهايي مقررات فني جديد هستند. بي‌ام‌و تاکنون از شرکت در مسابقات اتومبيل‌راني انصراف داده است؛ زيرا اين شرکت فعلا خودروِ مناسبي براي حضور در رقابت ندارد. البته، گفته مي‌شود بي‌ام‌و برنامه‌هايي براي آينده دارد و طي فصل‌هاي آينده، احتمالا در اين مسابقات شرکت خواهد کرد. موضع فورد به‌سمت شرکت‌نکردن گرايش يافته است؛ زيرا اين شرکت بيشتر تمايل دارد با پلتفرم پروتوتايپ کنوني در WEC و IMSA رقابت کند. درحال‌حاضر، اين شرکت با فورد جي‌تي در اين مسابقات شرکت مي‌کند. مک‌لارن نيز علاقه‌ي خود را براي حضور در اين مسابقات اعلام کرد؛ اما به‌نظر مي‌رسد اين شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ براي حضور آماده شود. اين درحالي است که استون مارتين و فراري به‌روشني موضع خود را مشخص نکردند. بااين‌حال، اخبار جديد از عقب‌نشيني استون مارتين و مک‌لارن و فراري براي شرکت در مسابقات جديد براساس قوانين مشخص‌شده حکايت مي‌کند. تويوتا که عملکرد موفقي در فصل‌هاي گذشته در سري LMP1 داشته است؛ تمايل چنداني براي پايبندي به مقررات جديد ندارد. سال گذشته، اين شرکت مدل مفهومي سوپراسپرت GR را در مسابقات لمانز رونمايي کرد. بايد ببينيم در آينده، موضع مشخص خودروسازان بزرگ چه خواهد بود. بايد قوانين تغيير کند يا زمان بيشتري براي توسعه‌ي خودروها در نظر گرفته شود؟ ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره