باشگاه خبرنگاران/ نمايشگاه ژنو يکي از مهمترين رويدادهاي صنعت خودرو محسوب ميشود که هرساله در ژنو، قلب سوئيس برگزار شده و ميتوان گفت: تمامي خودروسازان مشهور از سراسر جهان در آن حضور پيدا ميکنند.اين نمايشگاه امسال از تاريخ ۷ تا ۱۷ مارس برپا شد و مانند هميشه ميزبان ابرخودروهاي پرقدرت، طرحهاي مفهومي بينظير و حتي خودروهايي ساده، اما مفيد و کاربردي بود که در ادامه به بهترين و بدترين آن خواهيم پرداخت. با اين گزارش با ما همراه باشيد:
بهترين – مورگان پلاس ۶
مورگان پلاس ۶ از آن مدلهايي است که هر عاشق خودرويي را شيفته خود ميکند. ترکيبي بينظير از طراحي کلاسيک و فناوريهاي نوين که نوستالژي را براي بازديدکنندگان نمايشگاه ژنو زنده کرد. اين مدل از پيشرانه توربوشارژ ۳.۰ ليتري با ۶ سيلندر خطي بهره ميبرد که ۳۳۵ اسب بخار قدرت دارد و ۵۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميکند. پيشرانه به همراه جعبه دنده هشت سرعته خودکار توليد شرکت بيامو است. هرساله تنها ۳۰۰ نسخه از مورگان پلاس ۶ توليد ميشود و قيمت آن نيز ۱۰۲ هزار و ۶۷۰ يورو اعلام شده است که مشتريان قديمي با خريد آن ميتوانند خاطرات دهههاي جواني خود را در جادههاي سرسبز اروپا زنده کنند.
بدترين – طرح مفهومي اسمارت فوريز پلاس
جالب است که يکي از بدترين مدلهاي نمايشگاه ژنو امسال مربوط به گروه خودروسازي دايملر است. فوريز پلاس هيچ چيز جديدي ارائه نميدهد و يک نسخه از فوريز معرفي شده در نمايشگاه سال گذشته پاريس محسوب ميشود. تنها بروزرساني اين مدل سقف فابريک جمعشونده آن است که دستاورد مهمي به شمار نميآيد. جدا از ظاهر جالب و گول زننده آن، اسمارت فوريز پلاس ويژگيهاي جديدي ندارد و يک مدل تکراري است که هدفي پشت آن نيست.
بهترين - پوريتاليا برلينتا
تنها از نام اين مدل ميتوان اصالت ايتاليايي آن را حدس زد. شرکت پوريتاليا سال ۲۰۱۵ نمونه اوليه برلينتا را توليد و حال بعد از ۴ سال تلاش، نسخه نهايي اين مدل به بهترين شکل ممکن توليد شده و در ژنو به نمايش در آمده است. اين مدل در کنار اصالت ايتاليايي، اصالت نمايشگاه ژنو را هم با خود دارد، يک خودرو قدرتمند، با طراحي چشمنواز و هيبريدي که نگاه بزرگي به آينده دارد. يک پيشرانه ۵.۰ ليتري هشت سيلندره در جلو و يک پيشرانه الکتريکي در محور عقب خودرو در مجموع ۹۶۵ اسب بخار قدرت توليد ميکنند. طراحي ظاهري و داخلي جذاب و قابليتهاي رانندگي هوشمند از ديگر ويژگيهاي اين مدل هستند. پوريتاليا تنها ۱۵۰ نسخه از برلينتا را خواهد ساخت که هرکدام ۵۵۳ هزار يورو قيمت دارند.
بدترين – طرح مفهومي سابارو ويزيو آدرنالين
سابورا آدرنالين مانند اسمش خيلي هيجان انگيز نيست، اين مدل از طراحي خوبي بهرهنميبرد و همين مورد موجب ميشود تا بهسختي نام طرح مفهومي آن مورد قبول واقع شود. طرح مفهومي بايد چيز جديدي براي ارائه داشته باشد و چشمان مخاطب را به خود درگير کند، اما طراحي زشت سابورا آدرنالين به زودي تو ذوق ميزند و باعث ميشود بازديدکنندگان به راحتي از کنار آن عبور کنند. سابارو يکي از بهترين شرکتهاي فعلي خودروسازي در جهان است و ويزيو آدرنالين نيز نمونه بعدي کراسترک اين شرکت محسوب ميشود، به همين دليل بهتر است طراحان اين مدل قبل از آن که دير شود، ظاهري نو و جذابتر به اين خودرو بدهند تا ذهنيت مثبت موجود از سابارو خدشهدار نشود.
بهترين – طرح مفهومي گلدن ساحارا ۲
قطعا اين مدل مناسب استفاده روزانه نيست و طرحي خاص محسوب ميشود که بيشتر براي کلکسيون دارها جذابيت دارد، اما اگر شما آدمي اهل دلي هستيد ميتوانيد اين مدل را به خيابان آورده و همه را به خود خيره کنيد. گلدن ساحارا از آن دسته از خودروهايي است که طراحي کلاسيک و گاهي عجيبشان جلب توجه ميکند و به طرز عجيبي به دل مينشيند. اين مدل در واقع يک طرح قديمي است که در زمان خود نيز شهريت زيادي داشت و به ويژگي رانندگي خودمختار مجهز بود که هنوز هم نکتهاي شگفت انگيز است، اين مدل به طور قطع از مدلهاي خودران برقي و کوچک امروزي بسيار جذابتر است. چرخهاي نوري شرکت Goodyear نيز زيبايي اين مدل را بيش از پيش کرده، شايد اين مدل را به زودي در فيلمهاي هاليوودي ديديم.
بدترين – رينسپيد اسنپ
اين روند به يک عادت تبديل شده که هر چندسال يک بار يک خودروساز به سراغ دانشگاهي ميرود و در حرکتي نمايشي از دانشجويان آن ميخواهد که خودرويي متفاوت را طراحي و ارائه دهند. بعد از مدتي تعداد زيادي از طرحهاي گرافيکي تهيه شده توسط دانشجويان منتشر ميشود که در آن خودروهايي شيشهاي بر روي چهار چرخ در حال حرکتاند و اين قرار است آينده صنعت خودروسازي باشد. در زير اين تصاوير نيز چند پاراگراف بيمعنا از ويژگيهاي آن مدل نوشته شده که کاربردي نيستند و درنهايت اين ظرحها به زودي فراموش ميشوند. اما شرکت سوئيسي تيونر رينسپيد يک قدم بيشتر برداشته و چنين طرحي را توليد کرده و براي اولين بار در نمايشگاه CES مدل اسنپ را معرفي کرد. اسنپ در نمايشگاه ژنو نيز به نمايش در آمده، اما هنوز هم هدف از توليد آن مشخص نيست و قرارهم نيست تحولي در صنعت خودروسازي ايجاد کند. بهتر است اين مدل را ناديده گرفته و از کنار آن عبور کنيم.
بهترين – راف CTR
زماني که يک خودرو قديمي را بازسازي ميکنيد، اگر کارتان را بهدقت انجام ندهيد تمام تلاشتان بيهوده خواهد بود. راف CTR از آن دسته از مدلهايي است که به درستي بازسازي شده و همه را شيفته خود ساخته است. به طور کلي شرکتهايي مانند Singer و Emory Motorsport با بروزرساني و اضافه نمودن ويژگيهاي جديد به خودروهاي قديمي مانند پورشه کسب درآمد ميکنند، اما در راف CTR، بدنه و شاسي جديدي از فيبرکربن توليد شده که خودرو را بسيار سبک ميکند و اين مدل را صرفا از يک خودرو بازسازي شده خارج مينمايد. ظاهر دهه هشتادي پورشه ۹۱۱ به همراه پيشرانه ۳.۶ ليتري شش سيلندر خطي با ۷۰۰ اسب بخار قدرت که بر روي بدنه سبک عملکردي عالي دارد، اين مدل را به يکي از بهترين خودروهاي نمايشگاه ژنو ۲۰۱۹ تبديل ميکند.
بدترين - هيسپانو سويزا کارمن
شرکت اسپانيايي هيسپانو سويزا سالها است که از دوران اوج خود فاصله گرفته و مديران اين شرکت در سالهاي اخير تنها با عرضه چند مدل محدود در نمايشگاههاي مختلف تلاش ميکنند تا نام هيسپانو سويزا را زنده نگه دارند، اما اين شرکت برنامه متفاوتي براي نمايشگاه ژنو داشت و طبق اعلام اين شرکت، قرار بود از يک ابرخودرو لاکچري رونمايي شود، اين اتفاق هم افتاد، اما اولين چيزي که با ديدن اين خودرو به چشم ميآيد طراحي بسيار بد آن است. اگر قرار باشد هيسپانو سويزا به صنعت خودروسازي بازگردد، بايد محصولات بهتري را طراحي و توليد کند. البته کارمن از نظر فني ويژگيهاي قابل قبولي دارد، اين مدل تمام الکتريکي ۱۰۰۵ اسب بخار قدرت دارد و با يک شارژ ۴۰۰ کيلومتر را طي ميکند. کارمن قيمت بالايي نيز دارد و خريداران براي خريد آن بايد ۱.۵ ميليون يورو هزينه پرداخت کنند. اما به نظر نميرسد تعداد زيادي حاضر باشند براي خودرويي با اين طراحي زشت، ۱.۵ ميليون يورو هزينه پرداخت کنند.
بازار