نماد آخرین خبر

تقابل جسورانه تویوتا پریوس با هیوندای النترا

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ شايد با خودتان بگوييد اين دو خودرو چه ربطي بهم داشته‌اند که خودروبانک آن‌ها را براي مقايسه کنار هم قرار داده! راستش را بخواهيد ما هم قبول داريم که اين دو ماشين با اهداف متفاوتي توليد شده‌اند، اما از آنجايي که در کشورمان انتخاب‌هاي محدودي در هر رده قيمتي وجود دارد، ما مجبور هستيم تمامي حالات ممکن را بررسي کنيم تا شما همراهان گرامي بتوانيد در ميان اين گزينه‌هاي انگشت‌شمار، به مناسب‌ترين انتخاب دست يابيد. در واقع ما در اين بررسي قصد داريم هيونداي النترا را با تويوتا پريوس مقايسه کنيم، نه به اين دليل که ببينيم کدام ماشين بهتر است، بلکه به اين خاطر که بفهميم کدام خودرو براي کدام سليقه و فرد مناسب‌تر خواهد بود. پس اگر بودجه‌اي در حدود 450 ميليون تومان براي خريد ماشين اختصاص داده‌ايد و به دنبال يک خودرو خانوادگي مي‌گرديد، اين مقاله خودروبانک را از دست ندهيد. طراحي ظاهري درست است که زيبايي امري سليقه‌اي است اما وقتي نظر اکثريت مردم را جويا شويم مي‌فهميم که براي زيبايي هم يک سري معيار کلي وجود دارد و نمي‌شود همه چيز را به تفاوت سلايق ربط داد. به عنوان مثال ميهمانان امروز ما از دو زبان طراحي کاملاً متفاوت استفاده کرده‌اند اما بايد اعتراف کرد که حاصل کار به سود محصول هيونداي تمام شده و عامه مردم طراحي نماينده کره‌اي را بيشتر پسنديده‌اند. البته طراحان تويوتا هم اهداف خاص خودشان را داشته‌اند و با شناخت کامل از بازار هدف و ديدگاه مشتريان اين نوع اتومبيل‌ها، به اين شکل و شمايل متفاوت و آينده‌نگرانه روي آورده‌اند. شايد به همين دليل است که ظاهر غيرعادي پريوس که براي عموم مردم عجيب و نازيبا به نظر مي‌رسد، در ديد طرفداران اين محصول مدرن و جالب جلوه مي‌کند. ضمناً بد نيست اشاره کنيم که طراحي نامتعارف و بعضاً بي‌تناسب بسياري از قسمت‌هاي پريوس (حتي چراغ‌هاي عقب، آينه‌ها و رينگ‌ها) بي‌دليل نبوده و با هدف کاهش مقاومت در برابر هوا و در نتيجه صرفه‌جويي در انرژي "که هدف اصلي ساخت همچين خودرويي است" به اين شکل درآمده. در هر صورت پريوس با همين شکل و شمايل عجيب که بيشتر به هنرهاي اُريگامي ژاپن شباهت دارد در ايران و جهان مورد استقبال قرار گرفته و اين نشان مي‌دهد که طرفدارانش با اين خصوصيات ظاهري کنار آمده‌اند. نکته ديگر اينکه تويوتا پريوس به هيچ خودروي ديگري در خيابان شباهت ندارد و اين قضيه براي افرادي که به دنبال متفاوت بودن هستند، خوشايند مي‌باشد. اما در سمت مقابل اوضاع 180 درجه تغيير مي‌کند. در واقع طراحان هيونداي النترا برخلاف تيم طراحي پريوس تمامي سعي خود را به کار بسته‌اند تا خودرويي زيبا و عامه‌پسند خلق نمايند. در واقع اينجا هر آنچه که از يک سدان خوش‌قيافه انتظار داريم به تصوير کشيده شده است. چشمان کشيده و وحشي، جلوپنجره بزرگ، رينگ‌هاي اسپرت زيبا و سپرهايي خوش فرم که در کنار هم ترکيبي جذاب را بوجود آورده‌اند و اين شکل و شمايل با سليقه عموم مردم و بخصوص جوانان همخواني کامل دارد. مهم‌تر اينکه ظاهر النترا با وجود تمامي جسارت‌ها و المان‌هاي اسپرتش، به هيچ عنوان شلوغ و بزک شده به نظر نمي‌رسد و بدليل پختگي خطوط و هارموني عالي ميان قطعات، سنگين و شيک از آب درآمده است. داخل کابين با ورود به داخل کابين هم با دو سبک کاملاً متفاوت روبرو شديم. پريوس در اين قسمت نيز شباهت چنداني به ماشين‌هاي عادي بازار ندارد و بيشتر به سفينه مدرني که از آينده آمده شبيه است! همه چيز اينجا حالتي ديجيتال و پيشرفته دارد و نمايشگرهاي جلو انواع و اقسام اطلاعات مورد نياز را در اختيار سرنشينان قرار مي‌دهند. حتي اهرم دنده هم بسيار فانتزي طراحي شده و فرم جالب و البته غير معمولي دارد. البته اکثر قسمت‌هاي کابين از پلاستيک ساخته شده‌اند اما جنس اين پلاستيک‌ها انصافاً مناسب است و اين قضيه در کنار سابقه فوق‌العاده تويوتا در ساخت ماشين‌هاي با دوام، حس اطمينان کافي را به مشتري القاء مي‌نمايد. ولي با تمامي اين تعاريف بايد به شما هشدار بدهم که طراحي داخلي پريوس به هيچ عنوان عامه‌پسند نيست و چه بسا با نشستن پشت فرمانش حس بدي به شما دست بدهد. به عنوان مثال ماشين‌بازهاي سنتي معمولاً ترجيح مي‌دهند به غير از خودشان کسي به اطلاعات پشت آمپر دسترسي نداشته باشد و حتي خيلي‌ها از جمله خود من معتقدند بهتر است کنسول مياني به سمت راننده متمايل باشد تا کاکپيت خلبان از خدمه و مسافران جدا گردد! اما کابين پريوس اصلاً از همچين منطق خودخواهانه‌اي پيروي نمي‌کند و برعکس با الگوبرداري از خودروهاي آينده که مجهز به سيستم خودران هستند، تمامي سرنشينان را از وضعيت اتومبيل آگاه مي‌سازد. اين سبک طراحي براي افرادي که به دنبال خودرويي متفاوت و مدرن هستند بسيار لذت بخش است ولي براي ماشين‌بازهاي سنتي اصلاً خوشايند نيست. اما داخل هيونداي النترا همه چيز با همان نظم و ترتيب معمول، که از يک سدان عادي انتظار مي‌رود سر جايش قرار گرفته است. تنها مشکل اين است که خطوط کلي و قطعات داشبورد طراحي نسبتاً ساده‌اي دارند و اين مورد با ظاهر اسپرت و جسور اتومبيل همخواني چنداني ندارد. در واقع با ديدن چهره عصباني و پرخاشگر النترا انتظار کابيني با روحيات اسپرت‌تر و خلاقانه‌تر داشتيم اما اينجا همه چيز زيادي منظم و اتوکشيده طراحي شده است. هرچند نبايد از اين نکته غافل شد که اين تم جديد طراحي، با اينکه نسبت به مدل‌هاي فضايي نسل قبلي النترا مقداري ساده‌تر شده، اما در عوض ارگونومي بسيار بهتري دارد و با فضاسازي مناسب و دسترسي عالي به قطعات، ارتباط نزديک‌تري ميان انسان و اتومبيل ايجاد مي‌کند. کيفيت متريال استفاده شده هم در قياس با نسل‌هاي قبلي بهبود محسوسي داشته و حس خوبي به سرنشينان مي‌دهد. در خصوص فضاي داخلي هم بايد گفت هر دو اتومبيل براي 4 سرنشين بزرگسال جاي کافي را در اختيار قرار مي‌دهند اما براي نفر پنجم يا افراد قدبلند، صندلي عقب النترا مقداري راحت‌تر است. در مورد صندوق عقب نيز وضعيت هر دو اتومبيل مناسب ارزيابي شد و مي‌توان براي سفرهاي خانوادگي روي اين دو محصول حساب باز کرد. امکانات رفاهي و ايمني در اين بخش اوضاع هر دو ماشين رو به راه است. در يک سوي ميدان نماينده‌اي مدرن و آينده‌نگر از تويوتا قرار گرفته که در نمونه‌هاي فول آپشن ليست‌بلند بالايي از امکانات رفاهي و ايمني از قبيل: ايربگ‌هاي جلو، جانبي و پرده‌اي بهمراه ايربگ زانويي راننده، ترمزهاي ضد قفل مجهز به ABS و EBD ، ترمز کمکي، سيستم بازيابي انرژي حاصل از ترمز، کنترل ايستايي در سربالايي و کنترل سرعت در شيب، سيستم کنترل پايداري الکترونيکي، کروز کنترل هوشمند، سامانه پيشگيري از تصادفات، رادار نقطه کور، سنسور فشار باد تايرها، چراغ‌هاي اتوماتيک مجهز به ديلايت و تنظيم ارتفاع اتوماتيک، فرمان برقي حساس به سرعت، هدآپ ديسپلي، نمايشگر 7 اينچي لمسي، نمايشگر 4.2 اينچي صفحه کيلومتر، سنسورهاي پيراموني، دوربين دنده عقب، سيستم ورود و استارت بدون کليد، درب صندوق برقي، شارژر وايرلس، تهويه مطبوع خودکار، امکان انتخاب 4 حالت براي رانندگي و ... را در اختيار قرار مي‌دهد. و در سوي ديگر هم با خودروسازي روبرو هستيم که هميشه به ارائه آپشن‌هاي عالي در هر رده قيمتي معروف بوده و براي اين فرزندش هم امکانات مناسبي از قبيل کيسه هوا براي راننده و سرنشينان کناري به همراه ايربگ‌هاي جانبي و پرده‌اي (بعلاوه ايربگ زانوئي راننده براي نسخه فول وارداتي)، ترمزهاي مجهز به ABS و EBD، ترمز کمکي، کنترل کشش و پايداري الکترونيکي، کنترل ايستايي در سربالايي، رادار نقطه کور، کروز کنترل، سيستم TPMS ، کيلس و استارتر دکمه‌اي، سانروف برقي، قابليت انتخاب نوع رانندگي DMS، روکش‌هاي چرمي، تنظيم برقي صندلي راننده به همراه حافظه، گرمکن فرمان و صندلي‌هاي جلو و عقب، سردکن صندلي‌هاي جلو، تهويه مطبوع اتوماتيک دو منطقه‌اي، درب صندوق عقب هوشمند، سنسورهاي پارک بهمراه دوربين دنده عقب، نمايشگر مرکزي، نمايشگر TFT پشت آمپر و چراغ‌هاي هوشمند مجهز به سيستم مشايعت و ... را تدارک ديده است. ضمناً همانطورکه مشاهده کرديد اين دو ماشين علاوه بر آپشن‌هاي رفاهي و فانتزي از امکانات امنيتي مناسبي هم برخوردار هستند و اين قضيه در کنار استحکام مناسب شاسي و بدنه باعث شده که هر دو خودرو از تست‌هاي سخت‌گيرانه موسسه بيمه براي ايمني بزرگراه‌‌هاي آمريکا يا همان IIHS سربلند بيرون آيند و نمرات خوبي به دست آورند. پيشرانه و سيستم انتقال قدرت به اصلي‌ترين تفاوت ميان ميهمانان امروزمان رسيديم. جايي که در يک طرف خودرويي عادي و در طرف ديگر ماشيني هيبريدي قرار گرفته که هيچ ربطي به يکديگر ندارند! زير کاپوت النترا يک پيشرانه 4 سيلندر تنفس طبيعي با حجم 2 ليتر قرار گرفته که قادر است حداکثر 152 اسب بخار قدرت و 195 نيوتن‌متر گشتاور را توسط يک گيربکس 6 سرعته اتوماتيک روانه چرخ‌هاي جلويي کند و بر خلاف نمونه 1.8 ليتري قبلي، به شتاب مناسبي دست يابد. اما وضعيت پريوس مقداري پيچيده‌تر است. در واقع موتور بنزيني اين ماشين عليرغم حجم 1.8 ليتري خود چندان پر توان نيست و فقط 95 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن‌متر گشتاور توليد مي‌کند. اما تصور نکنيد که مسئولان تويوتا فناوري استخراج قدرت بيشتر از همچين پيشرانه‌اي را نداشته‌اند. در حقيقت موتور پريوس از نوع اتکينسون است و تکنولوژي‌هاي بکار رفته در آن بيشتر به دنبال کاهش مصرف و آلايندگي بوده تا افزايش قدرت. براي کمبود قدرت هم از دو الکتروموتور (براي حرکت و توليد برق) استفاده شده که 72 اسب بخار قدرت و 163 نيوتن‌متر گشتاور توليد مي‌کنند. البته براي بدست آوردن توان نهايي پريوس نبايد قدرت پيشرانه‌ها را باهم جمع کرد بلکه مي‌بايست برايند کلي که 121 اسب بخار قدرت و 142 نيوتن‌متر گشتاور است را مدنظر قرار دهيم. گيربکس هم از نوع E-CVT مي‌باشد تا مکانيسم انتقال قدرت در شرايط اقتصادي کامل انجام گردد. خودرو هيونداي النترا تويوتا پريوس پيشرانه 4 سيلندر 16 سوپاپ 4 سيلندر 16 سوپاپ حجم موتور 2 ليتر 1.8 ليتر حداکثر قدرت 152 اسب بخار در دور 6200 121 اسب بخار در دور 5200 حداکثر گشتاور 195 نيوتن متر در دور 4000 142 نيوتن متر در دور 3600 گيربکس 6 سرعته خودکار e-CVT شتاب 9.9 ثانيه 10.6 ثانيه حداکثر سرعت 205 کيلومتر در ساعت 180 کيلومتر در ساعت مصرف سوخت 7.5 ليتدر ترکيبي 3.6 ليتر ترکيبي همانطورکه در جدول مقايسه‌اي فوق مشاهده کرديد، النترا به کمک قدرت و گشتاور بالاتر به شتاب بهتري دست يافته اما در عوض پريوس قادر است با مصرف سوخت مشابه، مسافتي در حدود دو برابر (در شهر حتي بيشتر) از النترا را طي نمايد که اين اختلاف واقعاً چشم‌گير و جالب است. بد نيست به اين نکته هم اشاره کنيم که ماشين‌هاي هيبريدي مثل پريوس برخلاف ماشين‌هاي عادي در جاده مصرف سوختي بالاتر از شهر دارند که اين مورد بدليل دخالت بيشتر موتورهاي بنزيني در سرعت هاي بالاتر مي‌باشد. تجربه رانندگي در طول بررسي بارها اشاره شد که اين دو خودرو با اهداف مختلف و براي سلايق کاملاً متفاوتي ساخته شده‌اند و اين قضيه در مقايسه ظاهر، کابين و مشخصات فني به وضوح ديده شد. پس جاي تعجب ندارد که در بخش تست عملي هم با دو تجربه کاملاً متفاوت مواجه شديم. پشت فرمان پريوس اولويت بر دو اصل کلي پايه‌ريزي شده. اولي ويژگي‌هاي اقتصادي مثل کم مصرف بودن و دوم رفاه و آسايش سرنشينان. ساير پارامترها نظير هيجان و لذت رانندگي در اولويت پايين‌تري قرار گرفته‌اند. فرمان ماشين بسيار نرم و روان است و سيستم تعليق هم به خوبي ضربات ناشي از دست‌اندازها را در خود هضم مي‌کند. تمامي اين موارد در کنار سکوت کم‌نظير کابين، حس آرامش مثال زدني را براي مسافران به ارمغان آورده‌اند. اما همين ويژگي‌هاي مثبت براي افرادي که بدنبال هيجان رانندگي هستند تبديل به نکاتي منفي مي‌شوند. به عنوان مثال فرمان نرم پريوس اطلاعات دقيقي از وضعيت چرخ‌ها به راننده نمي‌دهد. در پيچ‌هاي تند هم با وجود پايداري قابل قبول و عملکرد کم نقص سيستم‌هاي کنترل پايداري، باز هم حس سبکي و کم فرماني نسبي در سرعت‌هاي بالاتر احساس مي‌شود. حتي سکوت بيش از حد کابين هم ممکن است براي ماشين‌بازهاي سنتي مقداري عجيب و غيرعادي باشد. در خصوص توانايي‌هاي حرکتي نيز اوضاع به همين منوال است. يعني پريوس به عنوان يک خودرو اقتصادي و خانوادگي شرايط ايده‌آلي دارد. قادر است در سرعت‌هاي پايين فقط با موتورهاي الکتريکي خود حرکت کند و در سرعت‌هاي بالاتر هم با استفاده همزمان از تمامي موتورها با حداقل سوخت به شتاب و کشش قابل قبولي دست يابد. در واقع شما پشت فرمان پريوس به لطف گشتاور خطي موتورهاي الکتريکي و رفتار هوشمندانه جعبه دنده CVT هيچ مشکلي در عبور از سربالايي‌ها يا انجام سبقت‌گيري‌هاي جاده‌اي نخواهيد داشت. اما با اين حال اگر بدنبال لذت رانندگي و واکنش‌هاي عالي به پدال‌ها باشيد، اينجا خبرهاي خوبي برايتان نداريم. به عنوان مثال شتاب‌گيري پريوس حتي در حالت Power Mode هم خيلي عالي نيست و جعبه دنده CVT نيز طبق ذاتش رفتاري بدور از خشونت و هيجان ارائه مي‌کند. در هنگام ترمزگيري هم عملکرد خاص سيستم بازيابي انرژي نيروي ترمز، حس خالص رانندگي را مقدراي خدشه‌دار کرده است. هرچند اگر نياز به توقف فوري داشته باشيد و پدال ترمز را تا انتها بفشاريد اتومبيل به خوبي به درخواست شما واکنش نشان مي‌دهد اما در هنگام رانندگي عادي، عادت کردن به پدال ترمز پريوس به مقداري زمان نياز خواهد داشت. به طور خلاصه ميتوان گفت تويوتا پريوس بدليل سکوت مناسب کابين، کيفيت سواري خوب، امکانات و ايمني بالا، توانايي‌هاي حرکتي کافي و مصرف سوخت بهينه، يک گزينه ايده‌آل براي رانندگي خانوادگي و بدور از تنش است اما براي دوست داران سرعت و هيجان جذابيت زيادي ارائه نمي‌کند. حال نگاهي هم به هيونداي النترا داشته باشيم. همين ابتداي کار بگوييم که با ديدن ظاهر اسپرت و پرخاشگر النترا نبايد تصور کنيد با يک سدان اسپرت و فوق‌العاده وحشي طرف شده‌ايد! خير از اين خبرها نيست! اما اين فرزند هيونداي در قياس با پريوس حس و حال هيجان بالاتري به راننده و سرنشينان منتقل مي‌کند و به جواناني که فرمان‌پذيري بهتر و شتاب برتر را به سواري نرم‌تر و ويژگي‌هاي اقتصادي ترجيح مي‌دهند، لذت بيشتري هديه مي‌دهد. نکته ديگر اينکه حس رانندگي با النترا خالص‌تر است و راننده با اتومبيل ارتباط نزديک‌تري برقرار مي‌کند. در واقع داخل پريوس احساس مي‌کنيد که ميهمان تويوتا هستيد و اتومبيل مشغول ميزباني از شماست. اما پشت فرمان النترا اينطور به نظر مي‌رسد که ماشين دوست و رفيقتان است و در حال خوش گذراني در کنار هم هستيد! خوب هر کدام از اين دو ويژگي نکات مثبت و منفي خاص خودشان را دارند. مثلاً دست‌يابي به لذت رانندگي بيشتر با النترا، به قيمت کاهش آرامش و نرمي کابين و مصرف سوخت بالاتر اتومبيل تمام شده که از ديد برخي ارزشش را دارد و از ديد برخي ديگر خير. در خصوص ديد به اطراف و ميزان تسلط هم بايد گفت هر دو ماشين شرايط قابل قبولي دارند اما ديد قسمت پشت سر النترا بهتر از رقيب ژاپني‌اش است. هرچند که اين روزها با توجه به وجود انواع و اقسام دوربين و سنسور و رادار شايد اين مورد خيلي به چشم نيايد. ضمن اينکه پريوس هم توانسته به لطف طراحي هوشمندانه صندوق عقب، بخشي از اين نقطه ضعف را جبران نمايد. بررسي شرايط خاص کشور و جمع بندي پاياني همه مي‌دانيم که در کشور ما شرايط خودرويي بسيار خاص و ويژه است. اينجا بالا بودن قيمت ماشين از يک طرف و ارزان بودن بهاي سوخت از طرف ديگر، باعث شده که برگ‌هاي برنده اصلي پريوس "به عنوان يک خودرو اقتصادي و کم مصرف" تا حد زيادي خنثي شوند. به زبان ساده‌تر کسي که توان خريد ماشين 400 الي 500 ميليوني را دارد، بعيد است که بخاطر 100 هزار تومن صرفه‌جويي در مصرف سوخت ماهانه، از خودرو مورد علاقه‌اش دست بکشد! البته دوست‌داران محيط زيست معتقدند استقبال از اين ماشين‌ها مي‌تواند به فرهنگ‌سازي و ايجاد رغبت در ميان واردکنندگان و خودروسازان وطني منتهي شود تا جامعه رفته‌رفته به سمت ماشين‌هاي پاک سوق داده شود. خوشبختانه يک سري طرح‌هاي تشويقي مثل معافيت‌هاي خاص و تردد ساده‌تر در محدوده آلوده شهرها نيز براي اين ماشين‌ها در نظر گرفته شده بود. اما در هر صورت در شرايط فعلي، فروش تعداد اندکي خودرو هيبريدي براي کشوري که ميزبان ميليون‌ها پرايد و تيبا و سمند، با فن آوري بسيار قديمي و آلايندگي شديد مي‌باشد، تاثير چنداني در اصل قضيه ايجاد نخواهد کرد. در واقع بهبود اين روند به يک عزم ملي و دولتي نياز دارد. بگذريم! خوب پس با اين اوصاف حتماً فکر مي‌کنيد تويوتا پريوس که در شرايط کشور ما کارت‌هاي برنده اصلي‌اش را از دست داده، شانس چنداني در برابر رقيب خوش تيپ امروزش نخواهد داشت. اما اين طور نيست. خوشبختانه تويوتا پريوس علاوه بر پاک بودن ويژگي‌هاي مثبت ديگري هم دارد که مي‌تواند با کمک آن‌ها رقابت را ادامه دهد. به عنوان مثال اين محصول تويوتا به ياري گشتاور خطي پيشرانه الکتريکي که از همان ابتداي حرکت در اوج قرار دارد، توانسته کمبود قدرتش را تا حدود زيادي جبران کند و به شتاب قابل قبولي دست يابد. سواري‌اش نرم و راحت است، امکانات کافي و ايمني بالايي دارد و از نظر استهلاک و کيفيت نيز همچون تمامي محصولات تويوتا زبانزد مي‌باشد. پس پريوس حتي در شرايط خاص کشور ما هم جذابيت‌هاي بسياري دارد و مي‌تواند نظرات زيادي را به خود جلب نمايد. تجربه چند سال اخير هم ثابت کرده که عليرغم تمامي حرف و حديث‌هايي که پشت سر پيچيدگي‌هاي فني ماشين‌هاي هيبريدي و آينده نامعلوم شرايط خدماتي‌شان در کشورمان وجود دارد، باز هم استقبال از آن‌ها مناسب بوده و اين نشان مي‌دهد هموطنانمان به تکنولوژي‌هاي روز علاقه زيادي دارند و دردسرهايش را به جان مي‌خرند. تويوتا پريوس مدل 2017 صفر کيلومتر در بازار آزاد حدود 440 الي 460 ميليون تومان قيمت دارد. اما آن سوي ميدان را هم فراموش نکنيم. هيونداي النترا به هيچ عنوان رقيب ساده‌اي نيست. فقط جذابيت‌هاي ظاهري‌اش کافي است که هوش از سرتان ببرد و براي خريدش مجاب شويد. تازه وقتي هوش و حواستان سر جايش آمد و به ساير خصوصياتش رجوع کرديد باز هم از انتخابتان پشيمان نخواهيد شد. درست است که سواري‌اش مقداري خشک‌تر، مصرف سوختش بالاتر و ماندگاري قطعاتش کمتر از تويوتا پريوس است، اما در عوض با شتاب‌گيري و از آن مهم‌تر لذت رانندگي برتر، فرمان خوش دست‌تر و هندلينگ بهتر مي‌تواند دل خيلي‌ها را بدست آورد. بخصوص ماشين‌بازها و جوان‌ترها که جاذبه‌هاي ظاهري و باطني اسپرت‌تر اين ماشين را به ويژگي‌هاي آينده‌نگرانه و اقتصادي پريوس ترجيح مي‌دهند. ضمناً شما با خريد هيونداي النترا در کنار ايمني بالا، خودرويي با تکنولوژي فني ساده‌تر خريداري کرده‌ايد که در شرايط بحراني تعميرات کم دردسرتري دارد و در صورت ادامه تحريم‌ها احتمالاً با افت قيمت کمتري در آينده مواجه خواهد شد. لازم به يادآوري است که هيونداي النترا کرمان موتور مدل 97 در زمان انتشار مقاله در بازار آزاد، حدود 424 الي 445 ميليون تومان قيمت دارد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره