دنياي خودرو/ درسال ۲۰۱۸ سهم برندهاي آمريکايي از بازار خودروهاي سبک درچين به ۱۰.۵درصد رسيد؛ درحاليکه سهم بازار خودروسازان آمريکا درسال ۲۰۱۷ درچين ۱۲.۳ درصد بود.
درحاليکه بازار خودرو چين درشرف ثبت دومينسال متوالي رکود خود است، برندهاي آمريکايي دراين کشور خود را با چالشهاي جديدي رودررو ميبينند. اين خودروسازان همزمان که سهم بازار خود را از دست ميدهند، بااعمال فشارهاي شديدتري از سوي قانونگذاران چين براي بهبود مصرفسوخت خود و افزايش عرضه خودروهاي الکتريکيشده مواجه هستند.
کاهش سهم بازار
باشتاب بخشيدن گروه خودروسازي فولکسواگن و برندهاي موفق ژاپني يعني تويوتا و هوندا بهمعرفي محصولات جديد و پرطرفدار، برندهايي همچون شورولت، فورد و ساير همقطاران آمريکايي آنها درحال از دست دادن مقبوليت سابق خود بهميزاني قابل ملاحظه دربازار چين هستند.
درسال ۲۰۱۸ سهم برندهاي آمريکايي از بازار خودروهاي سبک درچين به ۱۰.۵درصد رسيد؛ درحاليکه سهم بازار خودروسازان آمريکا درسال ۲۰۱۷ درچين ۱۲.۳ درصد بود.
براساس آمار منتشرشده توسط انجمن خودروسازان چين، در 10 ماهه نخست سال جاري، مجموع سهم بازار برندهاي آمريکايي ۹.۵ درصد بوده است. جنرالموتورز، فوردموتور و فيات-کرايسلر آمار ماهانه فروش خود را درچين منتشر نميکنند. اما نتايج مربوط بهفروش رقباي غيرآمريکايي آنها دربازار چين بيانگر آن است که باوجود کاهش روند کلي رکود دربازار خودرو، فروش برندهاي آمريکايي بهروند نزولي خود ادامه داده است.
درماه اکتبر، فروش خودروهاي جديد دربازار چين نسبت بهدوره مشابه با تجربه کاهشي ۵.۸ درصدي بهکمتر از ۱.۹۳ميليون دستگاه رسيد. اين درحالياست که عرضه خودروهاي ساختهشده توسط جوينتونچر SAIC-GM که ساخت و عرضه خودروهاي بيوک، شورولت و کاديلاک را برعهده دارد، در همينماه با کاهش ۲۵ درصدي بهحدود ۱۳۶ هزار و ۸۳۰ دستگاه رسيد.
فروش خودروهاي برند فورد نيز که توسط دو شريک تجاري محلي درچين يعني چانگانفورد و جيانگلينگموتورز ساخته ميشوند، با کاهشي ۱۲ درصدي بهکمتر از ۲۷ هزار دستگاه رسيد. اين دو جوينتونچر مجموعا بخش عمدهاي از فروش خودروهاي آمريکايي در بازار چين را تشکيل ميدهند.
براساس گزارش GAC که شريک تجاري فيات-کرايسلر درچين است، عرضه محصولات جيپ نيز درماه اکتبر با کاهش ۴۲ درصدي به پنجهزار و ۴۳۲ دستگاه رسيد.
فشارهاي قانوني
برندهاي آمريکايي علاوهبر داشتن عملکردي ضعيف دربازار چين، نتوانستهاند خود را با قوانين الزامآور دولت چين براي کاهش مصرفسوخت و توسعه محصولات برقي هماهنگ کنند.
خودروسازان طبق قوانين مربوط بهتوليد خودرو درچين، بايد تا سال ۲۰۲۰ متوسط مصرفسوخت ناوگان خود را از ششليتر درهر ۱۰۰ کيلومتر که درسال ۲۰۱۶ تصويب شده بود، به پنجليتر کاهش دهند.
علاوهبراين خودروسازان بايد ميزان مصرفسوخت محصولات خود را نيز به چهارليتر درهر ۱۰۰ کيلومتر کاهش دهند. اما براساس گزارش وزارت صنعتوفناورياطلاعات چين، جنرالموتورز، فورد و فيات-کرايسلر (که تنها خودروهاي برند جيپ را بهصورت محلي توليد ميکند) درسال ۲۰۱۸ درميان ۱۰ خودروسازي قرار داشتند که دررابطه با الزامات قانوني مصرفسوخت، داراي بدترين عملکرد بودند.
دولت پکن همچنين برنامهاي جدي را براي کاهش ميزان دياکسيدکربن اجرايي کرده تا سازندگان خودروهاي سواري را بهتوليد مدلهاي الکتريکي متعدد وادار کند. تحت اين برنامه تنها سازندگان خودروهاي تمامالکتريکي و پلاگينهيبريد ميتوانند ميزان مشخصي از دياکسيدکربن را درناوگان توليدي خود داشته باشند. اين درحالياست که جنرالموتورز که سال گذشته با برندهاي بيوک، شورولت و کاديلاک حدود دوميليون دستگاه خودرو را راهي بازار چين کردهاند، تنها دومدل الکتريکيشده توليد چين يعني خودرو تمامالکتريکي بيوک ويلايت و مدل گلاگينهيبريد کاديلاک CT6- را درفهرست محصولات عرضهشده خود دراين کشور دارند.
اين درحالياست که گروه خودروسازي فولکسواگن داراي ششمدل الکتريکي (سهخودرو تمامالکتريکي و دومدل پلاگينهيبريد با برند فولکسواگن و همچنين نسخه پلاگينهيبريد آئودي A6) است که درچين توليد ميشوند.
فورد نيز مانند جنرالموتورز تنها درکشور چين دومدل الکتريکيشده را توليد و عرضه ميکند. فيات-کرايسلر هم تنها نسخه پلاگينهيبريد گرندکامندر را براي اين بازار درنظر گرفته است. دراکتبر سال ۲۰۱۸ جنرالموتورز اعلام کرد تا سال ۲۰۲۳، ۲۰ مدل تمامالکتريکي را راهي بازار خواهد کرد که تعداد عمدهاي از آنان دربازار چين فروخته خواهند شد.
درآوريل امسال نيز فورد اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ بيش از ۳۰ مدل خودرو الکتريکي جديد و بهروزرسانيشده را بهبازار معرفي کند که دستکم شامل ۱۰ مدل تمامالکتريکي جديد ميشوند و تا سهسال ديگر تحت برندهاي فورد و لينکلن عرضه خواهند شد.
اگر سهخودروساز بزرگ ديترويت اقدام بهمعرفي مدلهاي جديد و بهروزرساني شده بهويژه مدلهاي الکتريکي و کممصرف نکنند، شکي نيست چشمانداز برندهاي آمريکايي دربازار چين وخيمتر از وضع کنوني خواهد شد و ميزان فعاليت آنها دراين کشور بهحداقل خواهد رسيد.
بازار