تسنيم/ پيشرانه خودرو بدون جريان دائمي آب در موتور عملا مدت زيادي نميتواند به کار خود ادامه دهد. جريان محلول آب و ضد يخ در موتور خودرو مانع از جوش آوردن پيشرانه ميشود.
اين جريان توسط قطعهاي به نام واتر پمپ خودرو ايجاد ميگردد. واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سيلندرها آنها را خنک ميکند و سپس آب داغ را به رادياتور باز ميگرداند تا دماي آن در اثر برخورد با جريان هوا کاهش يابد.
واترپمپ قطعهاي با عملکردي ساده است که نقشي حياتي در خودرو شما ايفا ميکند. اگر به دنبال اين قطعه هستيد محل قرارگيري آن بر روي سيلندر و کنار تسمه تايم است. جريان آب در واترپمپ خودرو توسط پرههايي داخلي که با نيروي مکانيکي کار ميکنند، ايجاد ميشود. اين مايع خنک کننده بايد دماي ناشي از سوختن بنزين که حدود ۲۵۰۰ درجه سانتيگراد است را کنترل کرده و دماي موتور را تا حدود ۹۰ درجه سانتيگراد پايين بياورد. اين قطعه توسط تسمه تايم به حرکت در ميآيد؛ بنابراين گردش جريان آب در پيشرانه دائمي است و واترپمپ خودرو تا زماني که موتور روشن است فعاليت ميکند.
پس کار نکردن اين قطعه حتي در عرض چند دقيقه نيز ميتواند صدمات جدي به خودروي شما وارد کند. اگر چه واترپمپها عمرطولاني تري نسبت به بقيه اجزاي خودرو دارند، اما به اين معني نيست که خراب نميشوند. مانند هر وسيله مکانيکي ديگر، واترپمپها چند علامت هشدار دهنده دارند که نشان ميدهد در حال خراب شدن هستند.
براي شروع بايد بدانيد که تشخيص خرابي واترپمپ بسيار دشوار است. اطلاعات زير تنها براي کمک به کاهش زمان براي يافتن مشکل واقعي است. علائم خرابي واتر پمپ چيست؟ وظيفه واترپمپ خودرو شما اين است که کل سيستم را خنک نگه دارد.
معمولا يکي از تسمههاي موتور، واترپمپ را ميچرخاند. تيغهاي آبپخش کن روي پمپ، مايع خنک کننده را به سمت موتور ميراند تا درون بلوک سيلندر جريان پيدا کند و به رادياتور برگردد. سپس فن خنک کننده کار خود را انجام ميدهد. پمپ آب مسئول اصلي حفظ اين جريان است.
در نتيجه اگر واترپمپ به درستي کار کند، ماشين شما دماي مناسب عملياتي خود را حفظ خواهد کرد. هنگامي که پمپ آب خراب و يا فرسوده ميشود، ميتواند منجر به خرابي کامل موتور گردد؛ لذا هنگامي که مشکلي در جريان عمليات وجود دارد و موتور شما شروع به داغ شدن ميکند، وقت آن است که بررسي کنيد که آيا پمپ آب خودرو شما از کار افتاده است يا خير.
اگر پمپ آب ضعيف و يا خراب شود، مايع خنک کننده به درستي در سيستم خنک کننده جريان نمييابد؛ بنابراين دماي موتور افزايش مييابد و بيش از حد گرم ميشود. نوسانات دمااگر سيستم خنک کننده به طور صحيح عمل کند، درجه حرارت بايد در طيف وسيعي از شرايط کاري خودرو ثابت باقي بماند. با اين حال، اگر درجه حرارت مدام در حال تغيير بين دماي طبيعي و دماي بالا باشد، ميتواند نشانگر نارسايي واترپمپ باشد. بايد اشاره کنيم که اين علامت نميتواند تنها به خاطر نارسايي پمپ آب باشد. خرابي ترموستات، فن خنک کننده، سنسورها و رادياتور هم ميتواند باعث بروز اين مشکل شود.
نشتي مايع خنک کننده از جلو ماشينپمپ آب شامل واشرها و آب بنديهايي است که مايع خنک کننده را نگه ميدارند؛ بنابراين اين اطمينان حاصل ميشود که جريان ثابتي از مايع خنک کننده از رادياتور به سمت موتور هدايت ميشود. در نهايت، اين واشرها و اب بنديها فرسوده ميشوند، خشک ميشوند، ترک ميخورند و يا به طور کامل ميشکنند؛ بنابراين مايع خنک کننده از زير بخشي از وسيله نقليه که پمپ آب در آن قرار دارد چکه ميکند که نشان دهنده نارسايي واترپمپ است. اگر نشتي مشاهده کرديد بايد بعد از سرد شدن موتور، مخزن مايع خنک کننده را بررسي کنيد. توجه داشته باشيد که اگر نشتي کم باشد، قطرهها زود خشک ميشوند، ولي رد آنها باقي ميماند و قابل تشخيص است.
پولي واترپمپ خراب است و صداي جيغ ميدهداگر متوجه شديد که صداي بلند و نازکي از جلوي موتور ميآيد و با افزايش دور موتور صداي آن بلندتر ميشود، ميتواند نشان دهنده مشکلي در تسمه يا بلبرينگ واترپمپ باشد. اين مشکل معمولا به خاطر تسمه شل به وجود ميآيد که در هنگام چرخش، صداي وزوز و يا جيغ ميدهد. مشکل تسمه شل معمولا به خاطر شل بودن پولي و يا فرسوده شدن بلبرينگهاي واترپمپ است.
زماني که بلبرينگها خراب شوند به اين معني است که ديگر اين واترپمپ قابل تعمير نيست و بايد به طور کامل جايگزين شود. موتور بيش از حد گرم شودهنگامي که پمپ آب به طور کامل خراب شود، قادر به انتقال مايع خنک کننده به موتور نخواهد بود. در نتيجه موتور بيش از حد گرم ميشود و اگر به سرعت تعمير و يا جايگزين نشود، ميتواند آسيبهاي جدي به موتور بزند.
مثلا سرسيلندرها ترک ميخورند، واشرها تحت فشار قرار ميگيرند و يا پيستونها ميسوزند. اگر متوجه شديد که گيج دماي موتور مدام دماي بالا را نشان ميدهد، احتمالا واترپمپ خودروي شما مشکل دارد. بخار از زير کاپوت بيرون ميآيددر نهايت، اگر در هنگام رانندگي و يا توقف خودرو، از زير کاپوت بخار بيرون بيايد، نشان دهنده داغي بيش از حد موتور است.
همانطور که در بالا توضيح داده شد، زماني که پمپ آب به درستي کارکند، موتور دماي پايدار عملياتي خود را حفظ ميکند. اگر با اين مشکل مواجه شديد، ماشين را در يک محدوده امن پارک کنيد و سريعا با يک مکانيک تماس بگيريد. هيچ گاه با خودرويي که موتور آن بيش از حد داغ شده است، رانندگي نکنيد.
نکاتي براي جلوگيري از خرابي واترپمپ:مايع خنک کننده را در فاصلههاي زماني توصيه شده توسط کارخانه سازنده، عوض کنيد. مايع خنک کننده ي فرسوده و قديمي باعث ميشود که واترپمپ زنگ بزند و خراب شود. هنگام تعويض تسمه واترپمپ به هم تراز بودن آن با پولي و شل يا سفت نبودن تسمه دقت کنيد. تسمهاي که شل باشد، تراز نشده باشد و يا بيش از حد کشيده شده باشد، از عملکرد مناسب پمپ آب و ساير لوازم جانبي جلوگيري ميکند و ميتواند به شفت پمپ، بلبرينگ و آب بنديها آسيب برساند. مشکل داغي بيش از حد موتور را سريعا رفع کنيد. زيرا به پروانه داخل واترپمپ و آببندي موتور آسيب جدي وارد ميکند.
از يک واترپمپ باکيفيت استفاده کنيد تا سيستم خنک کنندهي ماشين شما در شرايط بهينه و براي مدت طولاني تري کار کند. هنگامي که واترپمپي که با تسمه تايم کار ميکند را تعويض ميکنيد، تسمه تايم را هم همزمان تعويض کنيد، مخصوصا زماني که واترپمپ نشتي داشته باشد. تسمه تايم فرسوده به واترپمپ آسيب ميزند. در بيشتر موارد، واترپمپ و تسمه تايم عمر مفيد يکساني دارند و شما ميتوانيد با تعويض همزمان آنها در پول و وقت خود صرفه جويي کنيد؛ بنابراين اگر به وسيله نقليه خود توجه داشته باشيد و نشانههاي نارسايي واترپمپ را به موقع ببينيد، ميتوانيد از صدمات جدي به خودروي خود جلوگيري کنيد.
بازار